Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: JF Poolbygge 3.6m ovanmark  (lĂ€st 1787 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad drgregur

JF Poolbygge 3.6m ovanmark
« skrivet: augusti 23, 2014, 09:41:20:20 »
Hej, sÄ hÀr byggde vi vÄr ovanmarkspool. Inget mÀrkvÀrdigt. Vi hade en Intex 4.5m innan som vi tog bort pga av allt jobb vid vinterstÀngning, SÄ vi hade redan ett hÄl i vÄr altan, det jobbiga var vÀl att minska det hÄlet. Vi bestÀmde oss till slut för att skaffa en poolvÀrmepump och det Ängrar jag inte. Vi kikade innan pÄ en cabrio dome (poolskydds bubbla) men blev osÀker om det skulle funka med vÀrmehÄllningen. VÀrmepumpen köpte vi frÄn primastar och vi installera den sjÀlva vilket var ganska lÀtt, tÀnk pÄ att ni kanske vill ha "L-koppling" ut frÄn vÀrmepumpen och isÄfall mÄste ni införskaffa dessa. Annars kan det vara svÄrt att pumpen stÄ nÀra staket/husvÀgg. Fick köpa till 8m 38mm slang. Vi körde med 28 grader hela sommaren och det tog ca 5 dagar innan den nÄdde 28grader (frÄn 17grader). PÄ kvÀllen gÄr den ner till ca 23-24grader men kommer snabbt upp till 28grader om det Àr hyffsat vÀder ute. Trodde inte det skulle vara sÄ hÀr enkelt att sÀtta upp en "plÄtpool" men det gick smidigt, det var vÀl vissa delar som inte hade 100% passning men lite tryck hÀr och dÀr sÄ gick det ok. Stegen vi fick med förstÄr jag mig inte pÄ, den Àr för lÄg och tar i poolkanten. Skumt!
Det enda som inte Àr ok, Àr att vattenpumpen lÄter ganska högt. NÀstan irriterande högt, mÄste under vintern leta efter en tystare modell. VÀrmepumpen lÄter i stort sÀtt ingenting. Nu Àr det augusti, och dagstempen ligger pÄ ca 17-18 grader sÄ jag provade köra vÀrmen ett par dagar men det gÄr för sakta att fÄ upp vÀrmen och det kÀnns inte lockande att bada nÀr luft tempen Àr sÄ lÄg. Kom upp i 22grader sen gav jag upp. SÄ vÀrmepumpen fÄr nog ta rast & vila för denna sÀsong.

Jag gjorde en el-mÀtning i veckan pÄ bÄde vÀrmepumpen och vattenpumpen för att se hur mycket de drar i el. Nu Àr det ganske kyligt ute sÄ dÄ vet man att vÀrmepumpen jobbar ganska hÄrt. Resultatet blev, VÀrmepumpen som Àr en 3.5kwh modell drog ca 8kw pÄ 12tim. Dvs ca 8kr och vattenpumpen drog ca 5kw pÄ 12 tim ca 5kr.
SÄ rÀknar man med att dessa gÄr 12tim per dygn sÄ Àr kostnaden 13kr/dygn x 30 dagar vilket blir 390kr i mÄnaden. MEN tÀnk pÄ att vissa dagar Àr det varmt ute och vÀrmepumpen inte behöver jobba hÄrt alls vilket gör att kostnaden sjunker. SÄ man kan vÀl rÀkna pÄ 300kr i mÄnaden för att fÄ 28grader i poolen. Och nÀr jag jÀmförde elrÀkningen frÄn förra Äret sÄ ser det ut att stÀmma.
Ett tips Àr att installera vattenfalls app i telefonen, dÀr kan man se all möjlig statistik! (Om ni Àr vattenfalls kunder)

Lycka till med era byggen!

HÀr Àr lite bilder, bara frÄga pÄ om ni undrar nÄgot.
« Senast Ă€ndrad: augusti 23, 2014, 10:08:04:04 av drgregur »

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme