Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lågt pH / Hög alkalinitet i spabad  (läst 4871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredl

Lågt pH / Hög alkalinitet i spabad
« skrivet: augusti 16, 2014, 08:14:32:32 »
Har haft vatten i vårt spabad i drygt en vecka. Har försökt få in värdena direkt. Har köpt Nitors startkit för spabad. Har teststickor både från Nitor och ÖoB.

Trots att jag använder höjer pH så är det problem att få ett konsekvent pH värde. Nu har jag t.ex. ett pH på 7,2 men enligt Nitos teststicka så ligger alkaliniteten på 240. Klor / Brom är noll. Doserar med en matsked spaklor efter varje bad och har en brompuck i breddavloppet.

Motåtgärden till hög alkalinitet är att använda sänk pH men eftersom jag redan ligger i nedre intervallet.

Någon som har ett råd om hur jag ska båda värdena att bli bra eller behöver jag tömma och börja om på nytt?

Poolgiganten

Utloggad Gordon Liddy

  • I pool- och spabranchen
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tyringe
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
  • Pool jodå!
    • Visa profil
SV: Lågt pH / Hög alkalinitet i spabad
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2014, 13:29:29:29 »
Jag har väldigt dålig erfarenhet av stickor, de visar sällan rätt. Skaffa en DPD-tester istället.

Utloggad Ingvar

SV: Lågt pH / Hög alkalinitet i spabad
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2014, 09:44:19:19 »
Om du har fått ungefär samma värde genom flera mätningar, så är det förmodligen riktigt. Jag har själv ibland haft problem med lågt PH och samtidigt för hög alkanitet. Detta har jag åtgärdat bäst genom att tillsätta PH- i rätt små mängder jämt fördelat i poolen (inte i breddavloppet). PH-värdet kan man sakta få upp utan tillsats av PH+, genom att vattnet får reagera med omgivande luft, vilket sker när det är avtäckt och med påslagna jets. Du kan också prova en använda en annan klorprodukt, eftersom de har olika inverkan på PH-värdet.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag