Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vätskan är som ngn ovan påpekade glycerin och har ingen kontakt med köldmediekretsen utan är bara där som "stötdämpning" Tämligen vanligt att denna vätska läcker tyvärr...
Ville bara slå ett slag för det lite billigare värmepumpen Brilix xhp 100, -jag har nu kört 5dagar (relativt ok väder) och är redan uppe på 29c grader (ifrån 19c)Kör utan bypass men har strypt 2 ventiler (1 innan pumpen, 1 innan värmepumpen in) Märke att jag fick bättre effekt på värden in och ut vatten, ca2 grader, så kanske mindre mängd som skall värmas upp kan det tänkas och poolen håller värmen fint. Tappar ca 1 grad på natten med pool guard täcket på.Hoppas nu bara att detta inte påverkar vatten circulationen för mycket, slår dock på fullt ös när jag damsuger. Nu när poolen är uppe på frugans önskade grader så skall jag testa att slå på fullt ös och se om den håller sig på 29.
Du får inte ut mer värmeenergi ur VP:n för att du får ut högre temp snarare tvärt om. Det finns bara en fördel att köra lägre flöde genom VP:n och det är att du sliter mindre på VVX:n. Det finns faktiskt en fördel till och det är att poolpumpen drar mindre ström om du minskar flödet egenom den. Jag vet inte om jag förstod dig rätt men har du strypt på en ventil innan poolpumpen? Isf får du passa dig så att inte poolpumpen kaviterar för då sliter du ut den snabbt.
Ja, jag tror som du angående tempdiffen. Jag har försökt gräva fram den vetenskap som påbjuder delta t på två grader, men jag lyckas bara hitta detta angående pumpar som har svårt att avsätta all energi i systemet. Det skulle t.ex. kunna gälla en värmepump i en alldeles för liten villa där skillnaden mellan ut och ingående vatten inte är stort nog. Då får inte kompressorn tillräcklig skillnad och fungerar sämre, men detta kan aldrig bli fallet i en pool. Men ja, jag är inte värmepumpstekniker.Det där slitaget... Jag har förut efterlyst någon som lyckats nöta ut sin värmeväxlare men inte hittat någon ännu.