|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Björn
1
« skrivet: april 07, 2025, 14:23:42:42 »
Jag använder alltså frekvensriktaren mest för att sänka flödet och spara el. Jag hade onödigt mycket flöde innan. Tyvärr funkar inte min manometer.
Vid 60 Hz och rent filter så ger inloppen spår på väl över 1m. Det är det väldigt trögt att hålla emot ena inloppet och låta allt gå i andra inloppet. Kräver beslutsamhet. Det är svårt att uppskatta flöde, men sådär 25% mer än vid 50Hz
Vid 42Hz så ger inloppen spår på 60cm. Det är tydligt men inte svårt att hålla emot ena inloppet. Detta är mitt normalflöde nu. Kanske 25% mindre flöde än det var vid 50Hz
Vid 25Hz så syns inga spår i ytan. Man känner inloppet men det är knappt nåt att hålla emot det ena.
Alltid högre varvtal ger mer tryck och mer flöde i praktiken hos mig, precis som i teorin.
2
« skrivet: april 03, 2025, 10:23:43:43 »
Har också nästan exakt samma avstånd med brädd längst bort. Pumpen sitter c:a 10 cm under vattennivån så det är lätt att fylla upp och får bort luft. Byggde 8x4m 2002 och det har funkat sen dess.
50 mm oisolerad slang. Slangen ligger i singel så en viss isolering blir det ju för det är luftigt mellan stenarna. Bättre än om den legat i fuktig jord, men sämre än riktig isolering.
Jag ångrar väl inte jätte mycket att jag inte isolerade, men hade nog gjort det om jag byggt idag. Filter och pump avger rätt mycket värme i mitt förråd ändå och de kan jag inte isolera in så enkelt. Poolen är inte isolerad på sidor eller botten heller, men det är väl så att förluster uppåt är > 80% så övertäckning är viktigast. I andra hand numera är det kostnadsstyrning av elen, alltså att inte värma när det är som dyrast som spar mycket.
Jag gick upp en storlek i pump mot rekommenderad till c:a750W för jag trodde det skulle bli problem med långa rör men jag har senare satt frekvensriktare på pumpen för att spara el så jag kör 42Hz för normalflöde och 25Hz som underhållsflöde när jag inte värmer.
Vid 60Hz drar pumpen c:a 750W full effekt Vid 50Hz drar pumpen c:a 500W Vid 42Hz drar pumpen c:a 400W Vid 25Hz drar pumpen c:a 150W
Så jag hade kunnat ha en storlek mindre pump. Nu kan jag köra på 60Hz när jag dammsuger och och få lite mer flöde då. Spar väl runt 500-600:- per säsong på att köra pumpen långsammare så frekvensriktaren är väl precis intjänad nu.
3
« skrivet: april 03, 2025, 09:52:28:28 »
Inte nån lösning, men jag har samma problem. Manometern har inte visat något utslag sen jag bytte filter för flera år sedan. Jag har blåst försiktigt med tryckluft i manometern och då går den upp till 1-2 bar som förväntat. Så felet i mitt fall borde vara att filtret inte ger något tryck till manometerporten. Jag har lärt mig att se på inloppsflödet när filtret behöver backspolas. Väntar man lite till så stannar VP på sin tryckvakt. Inte optimalt men jag har vant mig. Man skulle i felsöknings syfte kunna testa att köra utan manometer med hålet öppet och se om det kommer vatten där när man startat pumpen. Jag tror jag ska testa det när jag kör igång i maj.
4
« skrivet: augusti 24, 2006, 14:15:11:11 »
Ett annat alternativ vore ju att sätta riktiga lås på grindarna till poolplatsen, och bara köra med bubbelplast. Nån som kör så? Så gör vi. Vi har en ettåring och i granskapet finns några småbarn till. Jag fattar inte hur de hanterar det som har barnsäkert överdrag och inget staket. Jag tycker det skulle vara jobbigt att dra på det om man går ifrån poolen i bara 5 minuter för att hämta nåt t.ex. Jag har gjort 2 st 3-meters grindar som man kan öppna helt om man vill. Man får då helt öppet mot resten av uteplatsen. Våra större barn kan öppna litegrann och stänga efter sig om de vill bada utan vuxen. De klarar sig bra själva men skulle inte kunna hjälpa en ettåring. Solfolien drar vi på till kvällen. På vintern har vi plåtar och grindarna står öppna. Vi har ett exenterlås på poolsidan grinden. Man måste vara sådär en sex år för att nå låset. Nackdelen med solfolie är som sagt att den dumpar en massa skräp i poolen. Vi har ingen upprullare utan viker. Det tar ifs mindre än 1 minut att avtäcka resp. täcka för 2 pers. Även sjuåringen klarar uppgiften. Men jag tror ändå att jag ska bygga nåt med rostfrittrör som jag såg här på forumet. Då skulle man ju kunna spola solfolien på utsidan med slang vid upprullning, så håller man åtminsone folien renare.
5
« skrivet: augusti 17, 2006, 23:28:04:04 »
Jag hör inte min pahlens när jag går runt garageknuten, till min uteplats och pool. Avståndet är då 4 meter men dels har jag pumpen från sidan och dels skymmer knuten pumpen. Jag upplever den som ganska tyst rakt frammifrån också. Inte så vetenskaplig mätning men det var helt klart det jag ville uppnå med placeringen.
För att en uppgift om ljudtryck ska vara värt nåt (och då menar jag att den verkligen är totalt menigslös annars) skall det vara angivet avstånd. Dessutom bör man veta typ av vägning och integreringstid och helst bör man ha mätning med några olika integreringstider. Tyvärr så säger inte ens det allt för vissa frekvenser stör oss mer än andra så en spectrumanalys ger betydligt bättre underlag att jämföra. Och dessutom bör man mäta i många olika riktningar tex. var 5 grad.
Enbart en dB-siffra är altså totalt värdelös. De kan mäta och skriva precis vad de vill. Ljudtryck från en punktformad ljudkälla avtar med 6dB. Om fabrikat A mäter på en meter och fabrikat B mäter på 10m så kommer det ju att skilja 20dB. Det är samma skillnad som mellan 10W och 1000W på en stereo.
6
« skrivet: juli 31, 2006, 13:40:40:40 »
4-5 ggr
7
« skrivet: juli 30, 2006, 22:18:50:50 »
Timer till mellan 10 och 22. Om jag har solfolie av så kör jag även om timer är från.
8
« skrivet: juli 30, 2006, 21:45:59:59 »
Jord är till för att återleda ström om en apparats metalhölje pga fel skulle komma i kontakt med fas. Den skall då leda tillbaka strömen med så lite resistans att säkringen går innan det blir farlig spänningsnivå i höljet. Det heter jord för att den är kopplad till just jorden med spett eller en stor plåt. Det finns mycket regler kring jord tex: Den är alltid gul/grön och det är olagligt att använda gulgrön till något annat än skyddsjord. (För att trassla till det ytterligare så hade man röd jord förr och det kan finnas kvar i gamla hus.) Man får aldrig använda jord som återledare. (Koppla aldrig en apparat mellan fas och jord.)
Någonstans är nollan sammankopplad med jord. (Det går ingen nolla med från kraftverket.) Det är ganska vanligt i den egna centralen som i ditt fall Janne. Men det kan också vara i en större central innan. Nollan är till för att använda som återledare för enfas förbrukare.
En jordfelsbrytare känner om summan av strömen i faser och nolla inte går jämt ut. Det betyder i praktiken att ström går en väg som den inte ska t.ex. genom dig. När den strömen blir tillräckligt stor > 30mA så löser den ut och stänger av.
Man bör inte ha för mycket apparater på samma jordfelsbrytare eftersom många apparater läcker lite ström utan att vara farliga och då kan summan hamna över 30mA. Dessutom bör man inte hänga frys och kylskåp ihop med nåt som löser ut lätt.
Det finns en variant som är till för branskydd > 300mA. Den är inte lämplig för SPA eftersom den inte ger nåt bra personskydd.
En jordfelsbrytare gör mest nytta ihop med o-jordad utrusning eftersom jordad redan har ett skydd (se första stycket). Den ger dock ett extra skydd även för jordade apparater och det tycker jag skulle kännas tryggt i ett SPA.
Jag kan inte svara på hur karen levereras. De måste uppfylla kraven för elsäkerhet i EU. Men det är först när installatören ansluter som det blir utfört på rätt sätt. Det skulle kunna vara eller göras stickproppsanslutet om den drar mindre än 2300W. Men detta måste kollas med leverantören.
De säger säkert att det är enkelt även om dett innebär att du måste låta dra ny kabel från elcentralen.
Jag är ingen elektriker men har jobbat som konstruktör av elanläggningar i några år. Jag har inte koll på alla installationsföreskrifter men hygglig koll på grundläggnade priciper inom el.
Det känns som jag skriver mycket. Ni får stoppa mig om ni tröttnar.
9
« skrivet: juli 30, 2006, 20:16:34:34 »
Häll inte vinäger i poolen  Jag tror inte vinägerdoften inbjuder till bad. Har jag fattat rätt är höj alkalinitet bikarbonat. (NaHCO3) Är höj pH Kaustiksoda? (Natrium hydroxid) (NaOH) Vad är sänk pH? Är det Saltsyra (HCl)? Jag har heller aldrig använt sänk pH.
10
« skrivet: juli 27, 2006, 08:26:06:06 »
Här kommer en lite förenklad förklaring av skillnad mellan trefas och enfas. (Vi hoppar över sinus, vinklar och sånt.)
Trefas består av tre enfaser. En normal villa har en inkommande trefas med huvudsäkring på c:a 16-25 A (Ampere) beronde på storlek och om den har elvärme. Detta skall då räcka till alla maskiner som är i drift samtidigt.
Stora förbrukare är maskiner som värmer tex diskmaskin, spis, tvättmaskin, torktumlare, elvärme, bastu, Spa med värme mm. Stora tillfälliga förbrukare är hårtork, dammsugare, kaffebryggare, vattenkokare, micro mm.
Om vi gissar att du har 20A huvudsäkring så kan du totalt förbruka 13800W innan du överbelastar. Detta är fördelat på 4600W per fas.
Fördelen med enfas är ett vanligt väggutag kan användas vilket ger enkel installation. Maximala effekten i ett vanligt väggutag är 2300W vid 10A. (Det finns 16A varianter som har max effekt 3700W). Har du inget vägguttag så kan det ändå hända att elektrikern hittar nåt ställe att "hänga på" tex. lampan och därför slipper dra ny kabel från säkringsskåpet.
Nackdelen med enfas blir om man har en maskin med hög effekt tex 3000W. Man tar då 65% av tillgänglig effekt på den fasen. En kaffebryggare och några lampor på samma fas gör att säkringen går sönder. Man måste därför ha koll på att man installerar stora enfas förbrukare på olika faser.
Fördelen med trefas är att den sprider effekten över alla tre faserna tex 3000W laster då 22% av tillgänglig effekt och det blir mindre risk att säkringarna går sönder.
Nackdelen är dyrare installation eftersom elektrikern oftast måste dra ny kabel från säkringsskåpet och i vissa fall komplettera säkringsskåpet.
Sätt jordfelsbrytare i centralen. I karet är det "för sent" eftersom ledningarna då går oskyddade mot jordfel in i karet.
|
|
|