Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Övriga frågor! => Ämnet startat av: StinaN75 skrivet april 24, 2013, 18:09:07:07

Titel: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: StinaN75 skrivet april 24, 2013, 18:09:07:07
Är det fler som har erfarenhet av poolfirmor som tappar intresset innan man ens fått offerten?
Man engagerar sig och har personliga möten och sen ska man tjata till sig att de ska skicka en offert >:( hallå jag är ju en potentiell kund. Just nu känns inget alternativ särskilt lockande... Jag vet att man inte får nämna några vid namn här men om ni har bra eller dåliga erfarenheter från pool leverantörer i Skåne så inboxa mig gärna.
Vi borde ju lära av varandras misstag och succéer :D
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: MathiasS skrivet april 24, 2013, 18:16:24:24
Dåligt kundbemötande finns det inget försvar för men man ha i bakhuvudet att poolfirmorna har högsäsong nu och skitmycket att göra. Alla ska ha pool samtidigt.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Janne skrivet april 24, 2013, 18:50:31:31
Hej,

Jag har mycket god erfarenhet av DN-pool i Malmö, ring dom.

Janne
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet april 25, 2013, 20:38:02:02
Jag hade hoppats på att flera poolfirmor skulle svara på detta. Jag påstår att det fins även dåliga kunder. De jagar och jagar efter lägsta pris och tror sig vara smarta och förstår inte vilka signaler de ger till mig som leverantör. Dessa kunder tackar jag nej till genom att vänligt hänvisa dem till mina konkurrenter som har så mycket lägre pris och önskar dem bara lycka till.  Dessa kunder lägger jag inte mycket arbete på. De är dåligt pålästa vad de egentilgen önskar och de jämför olika produkter så att jag blir mörkrädd. De glömmer också att det fins en tid efter leveransen då de önskar hjälp och support och skall jag vara billigast så finns det inget utrymme för varken hög kvalitet eller support. Mitt val är hög kvalitet till lågt pris och en supersupport även långt efter leveransen. Jag tar mig friheten att välja bort dessa kunder som inte uppskattar detta.
Hoppas verkligen att det blir en livlig diskusion på detta inlägget
Lars Sjöland
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Joakim Johansson skrivet april 25, 2013, 22:50:22:22
Jag hade hoppats på att flera poolfirmor skulle svara på detta. Jag påstår att det fins även dåliga kunder. De jagar och jagar efter lägsta pris och tror sig vara smarta och förstår inte vilka signaler de ger till mig som leverantör. Dessa kunder tackar jag nej till genom att vänligt hänvisa dem till mina konkurrenter som har så mycket lägre pris och önskar dem bara lycka till.  Dessa kunder lägger jag inte mycket arbete på. De är dåligt pålästa vad de egentilgen önskar och de jämför olika produkter så att jag blir mörkrädd. De glömmer också att det fins en tid efter leveransen då de önskar hjälp och support och skall jag vara billigast så finns det inget utrymme för varken hög kvalitet eller support. Mitt val är hög kvalitet till lågt pris och en supersupport även långt efter leveransen. Jag tar mig friheten att välja bort dessa kunder som inte uppskattar detta.
Hoppas verkligen att det blir en livlig diskusion på detta inlägget
Lars Sjöland

Låter lite på dig som att du bara vill ha duktiga köpare som redan vet allt om pooler, när du skriver att du väljer bort dessa kunder och hänvisar dom till dina konkurrenter. Men som ny poolköpare så vet man inte allt och har hundra frågor som vissa anser som självklara!

Jag tycker då att det är upp till Dig och övriga företag då att upplysa okunniga köpare vad just ni har att erbjuda jämfört med övriga leverantörer!
För som dom flesta redan insett så är verkligen det här med val av pooler och dess tillbehör en jäkla djungel!! Så det är ju inte alltid så lätt för oss första köpare av pool att veta vad man ska ha. Självklart vill man ha så bra pris som möjligt, annars är det ju nått fel på en!!
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet april 26, 2013, 06:45:42:42
Bra att någon går i svaromål på mitt inlägg. Jag möter ofta kunder som bara frågar på lägsta pris och sen en rabatt på detta utan att bry sig om det tekniska eller kvaliteten. Jag vill jämföra detta med att kunden går in på en bilhall och skall köpa en bil, men endast den bilen som har lägst pris, allt annat verkar oväsentligt. Förstår du då att jag snabbt tappar intresset. Lite stolthet har jag för de produkter jag erbjuder.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Rickard skrivet april 26, 2013, 06:58:02:02
Mmm, men samtidigt Lars så förutsätter du att dina kunder skall lita helt och hållet på dig, de produkter du säljer, och att du också tar ansvar efter leverans.
Om alla skulle göra det när de skall köpa pool eller pooltak skulle ju ALLA köpa av de som är billigast, för ALLA säger sig ha de bästa produkterna, till lägsta priset - utan att tumma på ansvarstagande efter att försäljningen har gjorts.

Jag förstår hur du tänker, och att du helt enkelt inte jagar vissa kunder, men du måste också förstå att det kan kännas märkligt för de som är beredda att satsa kanske 100 000 till 300 000 kr på ett poolbygge ett så pass många leverantörer helt enkelt inte vill/hinner/kan komma in med en begärd offert inom rimlig tid.
Mycket märkligt.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de helt enkelt har för mycket att göra och tvingas sålla mellan de "heta kunderna", och de som de bedömer ligger längre från köp.

Ett tips till de som begär offerter skulle kunna vara som följer:

Säg åt leverantören att du bestämt vill ha hans/hennes produkter och inte tittat så mycket på andras saker, men att du gärna vill ha en offert med ett bra pris innan du tar det slutgiltiga beslutet...
Sen tar du ändå det beslut som du anser vara mest prisvärt och i nivå med de krav du har.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet april 26, 2013, 07:49:40:40
Ja du Rikard om det vore så enkelt. De kunder jag uppstattar mest är de som begär en offert jämför med andra offerter. Kommer tillbaka och tala detaljer, teknik så de vet vad jag offererat och vad som skiljer de olika offerterna åt. Jag får berätta vad som skiljer mina produkter mot mina kollegers produkter, för och nackdelar  Jag uppskatter enormt när jag får en nykter affärsrelation som förhoppningsvis leder till en order och inte bara tala lägsta pris.
Jag skulle kunna visa dig på många, ja många mail, som säger "Vad är ditt lägsta pris för ett pooltak" Säger inte hur stor de pool de har, inte var de bor för att kunna beräkna frakten, inte om de har stege eller trappa i sin pool eller andra begränsningar som påverkar leveranstid och pris
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Rickard skrivet april 26, 2013, 08:08:55:55
Det är ju ditt jobb att ta reda på sånt som köparen själv inte förstår/vet påverkar valet av pooltak.
Alla är barn i början.

Jag säljer ju själv prylar, så jag vet hur okunniga vissa kunder är, men jag har aldrig ratat någon kund p.g.a. okunnighet, och vill jag inte sänka priset till en nivå som de kan acceptera så meddelar jag dem i alla fall att de får söka vidare hos annan leverantör, jag har gett mitt pris, och priset gäller.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Ziggy skrivet april 26, 2013, 09:31:31:31
Hej

Jag måste ge Lars lite stöd och support i hans uppfattning. Jag jobbar också som säljare, men i en helt annan bransch. Min uppgift om jag skall vara krass är att sälja så mycket och så bra som möjligt på ett effektivt sätt som minimerar mina och mitt företags omkostnader. Mitt jobb och det företag jag jobbar på finns till för att tjäna pengar och skall man hårdra det så är det egentligen alla företags existensberättigande i en marknadsekonomi. Tjänar du inga pengar så finns du inte kvar på sikt.

Därför anser jag att det är varje säljares rättighet att välja vilka kunder man vill jobba med och vilka man (artigt) tackar nej till. Jag kan bara tänka mig mängden av okunniga köpare det finns och mängden av obesvarade frågor. Att ge alla dessa gratis konsulting kan inte, som jag ser det, ingå i säljarens uppdrag. Som säljare märker du direkt om kunden bara är ute efter att få rådgivning för att sedan shoppa vad de tror är billigt på nätet.

Så ni som klagar på bristande intresse från poolsäljarna, läs på och gör er hemläxa så att ni kan bemöta säljaren på ett bra sätt som inger förtroende och ge säljaren en chans att hantera er förfrågan på ett korrekt sätt. Ni kommer att märka en enorm skillnad i det bemötande ni får. I en lyckad affär är båda parter nöjda.

/Ziggy
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Rickard skrivet april 26, 2013, 10:13:05:05
Visst har du rätt i det, det går ju itne sitta i telefon i tiimmar bara för att utbilda kunderna, och det är ju därför denna typ av forum är så bra, här kan man få lite kött på benen innan man börjar göra upphandlingen.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: JoelKil skrivet april 26, 2013, 17:16:03:03
En annan sak som kanske är lite off-topic men ändå känns relevant i detta är ju att folk som tänker renovera sin reninganläggning gärna bör ta några bilder på hur det ser ut och även några mått så poolbutiken har en sportmössa att säga vad som behövs.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet april 26, 2013, 19:41:56:56
DET VAR VÄLDIGT VAR NI VAR VÄNLIGA I ERA KOMMENTARER. JAG HAR JOBBA MED INTERNATIONELL MARKNADSFÖRING SEDAN 1970 TALET LÅNGT FÖRE JAG KOM IN PÅ POOLMARKNADEN. JAG KLIPPTE UT EN LITEN DEVIS FRÅN DAGENS INDUSTRI PÅ 70-TALET OCH DEN DEVISEN HAR JAG TILL 100% FÖLJT. PÅ GRUND AV DEN SÅ HAR JAG OCKSÅ BYTT JOBB OCH BRANCH ETT ANTAL GÅNGER, MEN JAG HAR MÅTT FANTASISKT BRA I SJÄLEN
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: MathiasS skrivet april 27, 2013, 08:19:45:45
Det finns mycket att tycka om detta ämne, speciellt när man jobbar med försäljning dagligdags.

En sak tror jag dock både säljare och köpare ska ha klart för sig och det är att det är en ganska stor del av båda dessa grupperingar som inte vet hur man beter sig korrekt affärsmässigt. Eller hur man beter sig korrekt för att få det man vill och uppfattas av motparten på önskat sätt. Det är helt enkelt svårt.

I poolsammanhang ställs saken dessutom på sin spets för det är stora investeringar som ska göras vilket ställer ytterligare krav på säljaren och spär på osäkerheten hos köparen.

Jag valde aktivt bort leverantörer som inte uppvisade ett korrekt affärsmannaskap och fokuserade på ett par alternativ som både sålde rätt prylar och kunde föra sig.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: acce skrivet april 27, 2013, 09:51:07:07
Lars, nu är det ju så att till dig som säljare vänder sig i regel okunnigt folk som inte har en aning om nått annat än att dom har fått för sig att dom vill skaffa en pool.Många gånger så kanske första kontakten med en pool säljare är just med dig. Att en del av dessa människor framför sitt önskemål klumpigt och okunnigt är i mina ögon förlåtligt, men att du som professionell i ämnet dissar dessa kunder skulle då få mig att inte välja dig som leverantör. Klart dom vill ha ett så bra pris som möjligt och få så mycket för pengarna. Ge dom ett enklare prisförslag på det dom efterfrågar och visar det sig att det fortfarande finns ett intresse så kan du engagera dig i att lämna en riktig offert. Dom som bara tittar på priset väljer nog redan efter prisförslaget att titta på dom enklare billigare alternativen.
Bara för att någon kommer in i en bilhall i slitna kläder betyder det inte att den inte har råd med en ny bil.
Nä, nonchalanta säljare toppar inte min lista bland bra människor.
// acce
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: MathiasS skrivet april 27, 2013, 13:07:54:54
Jag tror ni misstolkar lars en aning. Det lars skäller på är sistaprisetkunderna som pratar pris innan varken Lars eller kunden vet vad dom ska ha. Jag uppfattar Lars som synnerligen affärsmässig i dialogen med mig som kund. Nu har jag ju iofs bara handlat ett tak och inte  en hel pool, men ändå.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: StinaN75 skrivet april 30, 2013, 15:20:37:37
I det här fallet så hade jag gjort research här på Poolforum i ett halvår så jag var påläst och visste en hel del. Jag skickade ut en liten förfrågan om vad vi tänkte oss för typ av pool, mått osv till 8 firmor. De som hörde av sig med följdfrågor eller ringde upp gick jag vidare med. Efter telefonsamtal så hade vi personligt möte med 3 av firmorna och då är det ju naturligt att man pratar kostnader och begär en grundlig offert. I det här läget hade jag inte ens pratat om rabatter eller försökt att pruta. Det konstiga är att man går ut från en firma och har bra tankar om leverantören men sen faller det på att man får vänta länge på offerten och när man väl får den så fattas det massor av saker. (Missförtå mig inte, det är ok att vänta och jag vet att de har mycket att göra men när jag frågar när det kan vara rimligt att man kan vänta sig en offert så svara då inte imorgon och låtmig vänta en vecka. Säg då om en vecka istället så har jag ju inte förväntat mig något annat heller. Har fö väntat i 2 veckor bara på ändringar i offerten hos någon och ännu inte fått den :() Detta inser du inte som nybörjare förrän du har fått ett par olika offerter och måste ju då ifrågasätta varför den ena tex inte har med något kopplingspaket och den andra skiljer det MÅNGA 1000-lappar på samma sak.
Vi gick ut ifrån en levernatör och trodde att vi hade bestämt oss och var jättenöjda ända tills offerten kom och då pratar jag inte om priserna men det var så mycket som var fel och som var så orimligt att jag inte längre har något förtroende för dem. Och för mig är förtroendet viktigare än priset.   
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Rickard skrivet april 30, 2013, 16:43:53:53
Det var just detta som gjorde att vi köpte just vår pool av dåvarande Svenska Poolfabriken.
Trots att jag började titta på pooler midsommarveckan så fick vi våra prylar inom en vecka, allt fanns med, och det tog bara 7 dagar från att gropen grävdes tills vi badade.
Numera driver Hasse Ellipspool.

En allmän reflektion är väl för övrigt att det blir allt mer som du beskriver, eftersom priserna pressas allt mer skall man nästan hugga efter det paket som man faller för, man skall alltså inte bara vara påläst, man skall också säga att det brinner i knutarna och jag har pengarna redo - samma sak gäller många andra kapitalvaror.
Om man inte vill vänta på prylarna alltså.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: RoJo skrivet maj 01, 2013, 11:59:07:07
Hej! När vi köpte vår anläggning så hade jag bestämt mig flera år tidigare
att det skulle bli folkpool. Närmaste fanns i St Levene 5 mil bort. Kalle hette han
som drev hade tagit över efter sin far som sålt i 30 år. Fick all hjälp som kunde tänkas.
Många bra förslag istället för ibland egna märkets lösningar så tipsa han och ordnade
lösning på mkt förmånligare sätt, råd om att t.ex. köpa en ngt kraftigare pump för cirkulation
innebär lättare hålla rent vatten. Helnöjd med denna affär. Tyvärr så har Kalle fått lägga av.
Men nu har vi firma i Lidköping istället närmare för min del :)
Roland
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Kojak skrivet maj 02, 2013, 13:35:15:15
Jag hade hoppats på att flera poolfirmor skulle svara på detta. Jag påstår att det fins även dåliga kunder. De jagar och jagar efter lägsta pris och tror sig vara smarta och förstår inte vilka signaler de ger till mig som leverantör. Dessa kunder tackar jag nej till genom att vänligt hänvisa dem till mina konkurrenter som har så mycket lägre pris och önskar dem bara lycka till.  Dessa kunder lägger jag inte mycket arbete på. De är dåligt pålästa vad de egentilgen önskar och de jämför olika produkter så att jag blir mörkrädd. De glömmer också att det fins en tid efter leveransen då de önskar hjälp och support och skall jag vara billigast så finns det inget utrymme för varken hög kvalitet eller support. Mitt val är hög kvalitet till lågt pris och en supersupport även långt efter leveransen. Jag tar mig friheten att välja bort dessa kunder som inte uppskattar detta.
Hoppas verkligen att det blir en livlig diskusion på detta inlägget
Lars Sjöland

Måste vara ett av de värsta inlägg från ett företag någonsin. Jag har både arbetet som säljare inom detaljhandel samt produktchef och inköpare på diverse storföretag. Då jag antar att du är ett mindre företag blir jag otroligt förvånad att du ratar kunder som är okunniga. Detta är ju varje säljares våta dröm, att kunna sälja upp en hel del på en kund som inte har en aning vad han behöver, för det är exakt vad det handlar om som fackhandlare. Vad det gäller pris så har vi hamnat där pga av kunderna nu är medvetna att det fackhandlaren har i sortimentet har likvärdig kvalité som produkten i  exempelvis ett byggvaruhus eller liknande. Varje gång jag är inne i en fackhandel med de dubbla priserna, så envisas dessa småföretagare att tjafsa om kvalitén. Varje gång har jag bett om labbresultat/testresultat från oberoende källa, men än idag efter 35år har inte en enda visat upp något som säger att det är högre kvalité på deras produkter. Om en kund önskar det billigaste, ja ge dom ett pris på det billigaste du har då istället för att be dem dra åt helvete. En lösning är att du höjer din prisnivå till högst i Sverige, då är alla problem i världen, då har du det absolut naivaste kunderna som inte ens förstår att pressa offerten.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Rickard skrivet maj 03, 2013, 05:53:24:24
Pooltakspecialisten har väl hittat sin nisch, om vi förutsätter att han vill sälja bra kvalitet till ett pris som är så pass högt att han klarar sig bra på intäkterna, och har pengar att skjuta till om det trots allt strular för någon kund.
Andra säljer så billigt som det överhuvudtaget är möjligt, och försvinner när/om det är nåt som strular, upprepade konkurser, nya/flera bolag, företagen skrivna utomlands, i kompisars och anhörigas namn o.s.v.
Ytterligare andra agerar som i din avslutning, de är så dyra att bara folk som tror att högt pris alltid = hög kvalitet och bra support - och har råd att betala för "outstanding kvalitet och service".

Frågar du mig finns det alltså gott om smånischer i alla branscher, och internet gör det nog möjligt att bli framgångsrik i alla dessa nischer, allt i förhållande till den moral och etik man som människa besitter.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Kojak skrivet maj 03, 2013, 19:02:33:33
Då är min fråga hur vet vi att pooltaksspecialisten säljer till bra kvalité? Han kan ju lika gärna använda sig av samma fabrik som gör biltemas  varmkomposter. Vad jag vill komma fram till är att det finns inget värre än en fackhandlare som påtalar sin fantastiska kvalité men inte har något annat att komma med än sitt eget ord.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: acce skrivet maj 03, 2013, 20:25:41:41
Undrar vad mr. Pooltaksspecialisten ville med sin uppmaning om tyckande och kritik när han inte bemöter den????????? <hmm>
och varför denna uppvigling? <hmm>
Det kan ju knappast vara i reklamsyfte!
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet maj 04, 2013, 07:36:58:58
Acce och Kojak
Ta och kolla lite fakta. Jämför kvaliteten, materialvalet, priset och servicen jag erbjuder mina kunder med andar pooltak i samma prissegment. Tala med någon som har ett pooltak från Pooltakspecialisten hur han/hon kom fram till beslutet att göra sitt pooltaksval ifrån mitt företag.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Kojak skrivet maj 04, 2013, 10:50:08:08
Acce och Kojak
Ta och kolla lite fakta. Jämför kvaliteten, materialvalet, priset och servicen jag erbjuder mina kunder med andar pooltak i samma prissegment. Tala med någon som har ett pooltak från Pooltakspecialisten hur han/hon kom fram till beslutet att göra sitt pooltaksval ifrån mitt företag.

Var vänlig och återkom med ett testresultat från ett oberoende labb, så slipper vi gå på hörsägen.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet maj 04, 2013, 11:10:18:18
och jämföra med vad då??
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Kojak skrivet maj 04, 2013, 12:01:55:55
Tja jag tolkar ju dig att du har bättre kvalité på din produkter än billigare konkurrenter så kanske börja där? Men blir mest orolig över att du inte ens vet vilka produkter som skall vara av sämre kvalité eller vilka konkurrenter som ger sämre service än dig, hur ska jag då bli övertygad om att det är värt att lägga några extra kronor hos dig?. Servicen kan vi ju glömma då du inte önskar kunder som ber om offert eller önskar hjälp pga av att det inte vet vad de ska ha.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Ziggy skrivet maj 04, 2013, 13:26:31:31
Måste vara ett av de värsta inlägg från ett företag någonsin. Jag har både arbetet som säljare inom detaljhandel samt produktchef och inköpare på diverse storföretag. Då jag antar att du är ett mindre företag blir jag otroligt förvånad att du ratar kunder som är okunniga. Detta är ju varje säljares våta dröm, att kunna sälja upp en hel del på en kund som inte har en aning vad han behöver, för det är exakt vad det handlar om som fackhandlare. Vad det gäller pris så har vi hamnat där pga av kunderna nu är medvetna att det fackhandlaren har i sortimentet har likvärdig kvalité som produkten i  exempelvis ett byggvaruhus eller liknande. Varje gång jag är inne i en fackhandel med de dubbla priserna, så envisas dessa småföretagare att tjafsa om kvalitén. Varje gång har jag bett om labbresultat/testresultat från oberoende källa, men än idag efter 35år har inte en enda visat upp något som säger att det är högre kvalité på deras produkter. Om en kund önskar det billigaste, ja ge dom ett pris på det billigaste du har då istället för att be dem dra åt helvete. En lösning är att du höjer din prisnivå till högst i Sverige, då är alla problem i världen, då har du det absolut naivaste kunderna som inte ens förstår att pressa offerten.

Kojak, jag forstar att du har jobbat som saljare, for med den attityden till kunder att bara salja pa dem vad de fragar efter sa blir man inte gammal som saljare. Ditt rykte kan inte bli annat an uselt och de problem du far nar du har salt nanting blir sa stora att du inte har nat annat val an att sluta med din verksamhet. Den saljare eller foretagare som tar ansvar for det han saljer kommer alltid att vinna i det langa loppet; verksamheten blir lonsam och kundern blir nojda.

/Ziggy
(ber om ursakt att det saknas prickar da jag for narvarande inte har en dator me svenskt tangentbord)
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Kojak skrivet maj 04, 2013, 16:10:46:46
Kojak, jag forstar att du har jobbat som saljare, for med den attityden till kunder att bara salja pa dem vad de fragar efter sa blir man inte gammal som saljare. Ditt rykte kan inte bli annat an uselt och de problem du far nar du har salt nanting blir sa stora att du inte har nat annat val an att sluta med din verksamhet. Den saljare eller foretagare som tar ansvar for det han saljer kommer alltid att vinna i det langa loppet; verksamheten blir lonsam och kundern blir nojda.

/Ziggy
(ber om ursakt att det saknas prickar da jag for narvarande inte har en dator me svenskt tangentbord)

Jag jobbade inom elektronikhandeln där detta är väldigt vanligt. Men jag har arbetat som produktchef mot fackhandel, och där är det snarare regel än undantag att du blir påtvingad en massa du inte behöver och varor till dubbla priset. Då dessa företagare är väl medvetna om sina marginaler och undantagslöst styr in kunden på produkter de tjänar mest på, och inte på produkter som är lämpligast för kunden. Finns det nu någon handlare som arbetar annorlunda och ännu inte gått i konkken, ja grattis att du är frikyrklig och genomärlig och säljer till din lokala församling. För att summera detta, så du har alltid en större chans att inte bli lurad om du går till någon av de större kedjorna(ej fackhandel) trots att 18-åringen där har provis och ev inte kan något, än om du går till en fackhandlare med stenkoll på sina produkter och marginaler.

Jag drar mig nu ur denna diskussion för att den inte skall spåra ur ännu mer än den redan gjort, jag vart djupt upprörd av att man tackar nej till kunder som vill pruta ned priset och ev inte vet vad de ska ha innan. Dock inga hard feelings pooltaksspecialisten, om du ger mig ett riktigt bra pris så kanske jag blir kund nån gång.
Titel: SV: Poolfirmor som tappar intresset..
Skrivet av: Pooltakspecialisten skrivet maj 04, 2013, 19:47:15:15
Fan vilken bittergubbe du är i och med dina "slut ord". Du har ingen aning om mina priser ej heller hur jag behandla mina kunder och vad för service jag ger dem. Du kastar bara ut dig en massa tyckande utan att ta reda på fakta och sprider negativa ringa omkring dig för att smutskasta en liten seriös handlare. Ja, jag avstår från kunder som bara talar pris och inte vill veta vad jag erbjuder, eller att ha min hjälp med sitt pooltakval. Mina eventuella kunder måste få en chans att kunna jämföra olika företags erbjudande och avgör själva. Jag kastar mig inte på kunder som har en stor penningpåse och pracka på dem så dyrt och så mycket jag kan. Den tiden är förbi att behandla kunder på detta sätten, dessutom så blir sådana leverantörer inte långlivade och fär snabbt dåligt rykte och försvinner. För mig är detta heligt med att ha nöjda kunder långt efter att jag levererat varan.
Alla presumtiva kunder är alltid välkommna med sina förfrågningar, även du, men räknar med att du liksom andra kunder blir behandlade som de förtjänar.