VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatiserad poolfyllning  (läst 7435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2016, 21:33:34:34 »
Är det bara när du är borta funkar ju en sådan här: https://www.amazon.com/Pool-Sentry-Automatic-Water-Leveler/dp/B003MBZMO8/ref=sr_1_18?s=lawn-garden&ie=UTF8&qid=1471720153&sr=1-18-spons&keywords=pool+leveler&psc=1

Super enkel du lägger den bara på kanten annars är det nog något typ denna som behövs om du ska få en bra funktion: https://www.amazon.com/Pentair-T40FW-Autofill-Automatic-Fluidmaster/dp/B004VU8U52/ref=sr_1_13?s=lawn-garden&ie=UTF8&qid=1471720153&sr=1-13&keywords=pool+leveler

Själv har jag en Pentair och den funkar toppen om jag haft någon läcka, numera är alltid vattnet avstängt eftersom mitt behov att fylla poolen som en gammal gubbe går på toa, dvs lite och ofta är obefintligt.

Jag fyller upp i nivå på våren sen fyller jag efter backspolning vilket sker kanske två ggr per säsong....

/Peter

Poolsentry är inget nytt fast det ser väldigt intrusiv ut liggande vid sargkanten. Och enligtrecensionerna från Amazonkundera kvalitetsmässigt är inget "to write home about"...

Pentairsystemet är en bra alternativ om man bygger nytt. Min pool står färdigbyggd sedan 1969...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2016, 05:20:18:18 »
Som jag skrev "något som funkar när du är borta" om poolsentryn...
Håller med om att den är skitful och definitivt inget man vill ha framme.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad d_evertsson

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #12 skrivet: augusti 21, 2016, 09:42:46:46 »
Jag funderar på att automatisera påfyllningen på den pool jag håller på att bygga.

Om man sätter en vattenmätare på röret/slangen till poolen borde man ju kunna hålla kolla på förbrukningen och därigenom läckage? http://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Vattenmaetare--Kallvattenmaetare-QN-1-5-110-mm-x-1-2-horisontell-universal-571380.html

Dimitris, var är din tråd om automatisering av reningsverk mm?

Utloggad psau

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #13 skrivet: augusti 21, 2016, 10:46:42:42 »
Jag har en avläsare till min vattenmätare som är kopplad till en Arduino som förutom läser av vattenförbrukningen även stänger en ventil om förbrukningen överstiger det jag satt som en ok förbrukning per 24h.

Vattenmätaren är typ samma som den du länkar till avläsaren hittar du om du söker på "IR barrier line detector" på någon utländsk köpsite. Tror att Rikard har en vattenmätare med S0 utgång i sin shop men jag orkar inte vänta på att den ska ladda, shopen verkar ta oändlig tid att snurra upp.

/Peter

Edit jag länkar inte till siter utomlands på poolforum som inte erbjuder införtullnings och momsbetalning i samband med köp.
« Senast ändrad: augusti 21, 2016, 10:53:04:04 av psau »
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #14 skrivet: augusti 21, 2016, 17:36:22:22 »
Webbshoppen är seg på grund av att någon lyckats automatisera skickandet av "tipsa en vän-meddelanden".
Jag har stängt av funktionen i min webbshop, men det ligger nog fler likadana på servern.
Har försökt komma i kontakt med killarna som driver servern, men utan lycka än så länge.
Allt borde fungera smärtfritt imorgon i alla fall.

Edit, när jag skulle hämta länken så gick butiken snabbt igen, borde itne vara några problem nu.

http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/93-flodesmatare-med-pulsutgang-qn-15.html

Jag släpper snart nya generationen av den logger jag utvecklat och säljer, den kommer att kunna hantera styrningen av den där typen av saker också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #15 skrivet: augusti 21, 2016, 18:05:09:09 »
Jag funderar på att automatisera påfyllningen på den pool jag håller på att bygga.
Dimitris, var är din tråd om automatisering av reningsverk mm?

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11824.0;all

men på skissen ser du kretsen kompletterad med flödesvakt som pumpskydd.
Läs mer här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11848.0;all



/Dimi
« Senast ändrad: augusti 21, 2016, 18:10:20:20 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #16 skrivet: augusti 22, 2016, 08:24:12:12 »
Frågan är ju  hur långt man skall automatisera. Skall man kunna vara borta länge behövs ju mer än att bara hålla koll på nivån. Då behöver man ju ha kem-automatik och automatisk backspolningsutrustning också. Kemvärdena behöver ju ses till oftare än vattennivån och missar man att backspola i rimlig tid kan ju cirkulationen mer eller mindre stanna av så att vattnet inte renas. Vi har kem-automatik, men backspolning sköts manuellt på vanligt sätt och påfyllning av vatten blir normalt bara aktuellt efter backspolning, speciellt om vi är bortresta och poolen står övertäckt. Jag vet att det finns system för auto-backspolning också, men jag känner ingen som har skaffat ett sådant.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #17 skrivet: augusti 22, 2016, 11:29:30:30 »
Jag kan säja att med ett pooltak, poolrobot, en sillkorg i skimmer och en sillkorg i pumphus hade jag inget behov att bakspola min sandfilter sedan säsongstart i maj. Manometern - som är testat och funkar som den skall - står på samma tryck. Klorhalten sköts av in-line klorinator.

Att bakspola man en täkt pool som inte används efter ett par månaders frånvaro låter väldigt osannolikt.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #18 skrivet: augusti 22, 2016, 15:16:11:11 »
Nej har du både tak och robot så blir det naturlgtvis längre mellan backspolningarna. Men roboten har ju också ett filter som skall rengöras och det är väl ändå svårare att automatisera. Har inte testat moderna robotar, vi hade en robot av äldre typ när vi bodde i USA men den drevs av cirkulationsvattnet så där fanns inget eget filter mer än en grov sil, smutsen hamnade i filtret precis som vid vanlig bottensugning.

Men det är väl silkorgar som du har ? Ett par korgar med SILL lär väl inte ge något positivt för vattnet ? :)

Är poolen täckt och man har god koll på kemin så att det inte bildas alger eller liknande och att man ser till att täckningen även håller tätt om det stormar så klarar man sig nog ganska länge utan backspolning, men ett par månader är ganska länge. Vi får ju backspola även vår inomhuspools filter emellanåt. I vårt fall beror det till stor del på järnhaltigt vatten, järn fälls ut , oxideras av kloret och fastnar i filtret.

Utloggad Dimitris76

SV: Automatiserad poolfyllning
« Svar #19 skrivet: augusti 22, 2016, 15:30:50:50 »
Robot används bara när man är hemma och poolen i drift givetvis.

Med stängt pooltak faller inga stora mängder löv, insekter, damm och pollen in i poolen. Sillkorgerna fångar bara större föremål.  Kanske min filter är överdimensionerad för min 50m^3 pool men som sagt ingen bakspolning på 4 månader och vattenkvalitet är bättre än någonsin.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag