VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödevakt som pumpskydd?  (läst 24573 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Flödevakt som pumpskydd?
« skrivet: februari 10, 2016, 10:38:22:22 »
Jag håller på automatisera och idiotsäkra i poolens maskinrum. Pumpen skall kontrolleras av en veckotimer och klorinnehåll skall skötas av en in-line puckklorinator. Jag vill göra säkert dock att pumpen skall inte skadas ifall poolnivån hamnar under skimmern när jag är bortrest på semester.

En riktig nivåsensor i bassängen låter väldigt komplicerad installationsmässigt...
Kan man använda en flödesvakt ( http://www.poolstore.se/p/flodesvakt-paddel-%C2%BDtum-plast/ )  istället monterad innan/efter pumpen för att stänga av pumpen ifall flödet minskas för någon anledning?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #1 skrivet: februari 10, 2016, 18:52:32:32 »
Tanken är ju rätt att stänga av pump om flödet uteblir men om flödesvakten skall stänga av pumpen via t.ex. en kontaktor så blir det svårt att starta pumpen också, lite moment 22 över det..... Finns ju dock arbetsrelä/multirelän med fördröjda till/frånslag så det går säkert att få till men blir ingen "standardlösning"  ;)
Håller själv på och skissar på blivande maskinrum här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.40
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #2 skrivet: februari 11, 2016, 15:03:51:51 »
Det är ett problem som en liten krets med 555-timer kan enkelt lösa. Man kan starta pumpen och låta den köra i ca. 15sec tills flöde byggs upp i systemet. Har man ingen flöde efter 15 sekunder då stängs pumpen av.

Jag skall snart testa min teori i praktiken!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2016, 15:38:15:15 »
Ett annat alternativ är att använda man en liten tidsmodul i DI-konfiguration istället (se bifogat datasheet och skiss!). Elfa säljer dom billigt.

/Dimi
« Senast ändrad: februari 11, 2016, 15:42:39:39 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2016, 17:16:09:09 »
Det ser ju ut att fungera!
Tänk bara på att ha en manuell styrning också för när du skall backspola sandfiltret, alternativt så sitter flödesvakten nära pumpen förstås.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2016, 17:31:08:08 »
Tack för tipset! Jag skulle kunna montera flödesvakten innan eller direkt efter pumpen - innan filtrets multiventil i alla fall.

En annan grej som jag märkte på ditt skiss är att du har pooltermostaten på 12v. När jag tittar på Nibes poolsats den är kopplat i serie med 230v reläspol. Är du inte rädd för spänningssjunka längs ledarna? Vilken kabeltyp tänker du använda?

/Dimi
« Senast ändrad: februari 11, 2016, 21:06:53:53 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2016, 11:29:16:16 »
Jag har bara 1m mellan flödesvakt och elcentral men nu blev jag nyfiken och testade 100m RKUB 0.75 kabel utan problem  :)


Har inte bestämt kabeltyp än men kommer att dra i VP-rör så kanske FK/RK 1,5.
« Senast ändrad: februari 12, 2016, 11:35:35:35 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2016, 19:45:27:27 »
Jag har byggt och testat min 555-krets. Det funkar i stort sätt som timern som demonstreras på videon här: fast man har en flödesvakt istället för knappen, intervallet är 15 sekunder och out driver pumpens kontaktorspol (istället för LED lampan).

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2016, 20:11:41:41 »
Här är poolautomatikens schematiska bild. Jag håller på beställa grejerna från Elfa.

/Dimi

« Senast ändrad: februari 12, 2016, 20:16:39:39 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2016, 20:49:50:50 »
Här har du kanske en färdig produkt (tidrelä multifunktion):
http://www.elbutik.se/product.html/tidrela-multifunktion?category_id=1828
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #10 skrivet: februari 14, 2016, 15:53:12:12 »
Tack för tipset! Det här tidsrelät har samma funktioner som Finders tidmodul som står på svar #3  fast det kostar 3x dyrare!  ;)

Det skulle kunna funka bra för mig om flödesvakten (som jag inte har köpt än) kan ta emot 230v AC. Jag såg att du har Pahlens flödesvakt. Kan du bekräfta att det är godkänd för 230v AC eller funkar bara med lågspänningssystem (12-24v DC)?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #11 skrivet: februari 14, 2016, 18:17:02:02 »
Inget fel med hembyggda moduler bara det dokumenteras och sparas till nästa brukare O0

Jodå, Pahlens flödesvakt är specad för 230V AC så det är inget problem. Det är bara jag som är nojig och vill köra med lågspänning ;)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #12 skrivet: februari 14, 2016, 23:45:02:02 »
Finders relä+tidsmodul+sockel kombo är inget hembyggt... ???

Det är mycket enklare för mig att montera flödesvakten innan pumpen istället för att modifiera det existerande röret som ligger mellan pump och filter. Tycker du att hår och andra små partiklar som släpps genom skimmerns sil kommer att fastna på flödesvaktens paddel och påverka funktionen? Står det något på Pahlens dokumentation?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #14 skrivet: februari 19, 2016, 12:15:31:31 »
Det är mycket enklare för mig att montera flödesvakten innan pumpen istället för att modifiera det existerande röret som ligger mellan pump och filter. Tycker du att hår och andra små partiklar som släpps genom skimmerns sil kommer att fastna på flödesvaktens paddel och påverka funktionen? Står det något på Pahlens dokumentation?

Finns inget dokumenterat men jag tror inte att någonting kommer att fastna MEN risken finns ju alltid så det kan ju vara en bra idé att köra med filterpåse:
http://www.poolgrossisten.se/sv/e-handel-produktsida/swim-and-fun/filterpase-till-skimmerbreddavlopp/
Sen går ju paddeln att skruva ur vid höstavstängning för kontroll alt. så kör man med genomskinligt rör just vid flödesvakten:
http://www.gpa.se/nc/produkter/produktvisning/r/catalog/c/product/a/view/cat/3452/s/11550/prod/trp-transparenta-tryckror/

Antar att du redan har beställt ett tidrelä, annars hittade jag ett till här för 12 VDC:
https://www.elfa.se/sv/tidrelae-multifunction-omron-h3dk-m1a-dc12/p/13753149?q=*&filter_Category3=Tidsf%C3%B6rdr%C3%B6jningsrel%C3%A4er&filter_Manufacturer=Omron&filter_Category4=Tidrel%C3%A4+f%C3%B6r+montering+p%C3%A5+DIN-skena&filter_Monteringss%C3%A4tt=DIN-skena&filter_Buyable=1&page=5&origPageSize=50&simi=98.73

Nu blev jag också intresserad av att bygga flödesvakt för just pumpen ;D
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #15 skrivet: februari 24, 2016, 12:21:46:46 »
Sitter och väntar på beställda delar och kunde inte låta bli att skissa på att även integrera en flödesvakt till pumpmotorn. Funktionerna skulle kunna beskrivas enligt nedanstående kravspecifikation:

1. Kopplingsur skall kunna användas för att starta/stoppa pumpen på bestämda tider.
2. Det skall gå att att manövrera pumpen manuellt via en strömställare i elcentralen i de fall som tiduret inte är aktivt.
3. Det skall vara möjligt att manövrera pumpen via en manöverbrytare för t.ex. backspolning av sandfilter. Denna brytare skall monteras i bekväm arbetshöjd vid sandfiltret.
4. När pumpen startas med automatik (tidur), manuellt via strömställare i elcentral eller via manöverbrytare skall den gå i c:a 4 (inställbart via tidrelä) sekunder för att hinna bygga upp ett flöde och därmed påverka en flödesvakt som då tvångsstyr pumpen så länge som flöde finns.
Detta är en ren säkerhetsfunktion och skall förhindra torrkörning av pump p.g.a. låg vattenvivå, handduk i skimmern, felaktigt ställda ventiler m.m.
5. Manöverenheter installerade i poolvattnet skall styras med 12V DC.

Principskiss över inkoppling nedan, flest prylar från Hager:


Gjorde även ett par olika scenarior i en ppt-fil:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/elpumpmotor.pptx
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #16 skrivet: februari 24, 2016, 19:09:44:44 »
Hur mycket kostar Hagers EZN006 och var köper man den?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #17 skrivet: februari 24, 2016, 19:26:46:46 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #18 skrivet: februari 24, 2016, 19:57:52:52 »
Jag blev av med trasformatorn och DIY 555-timern och simplifierade skissen för färre komponenter och enklare felsökning. Det blir kommersiellt tidsrelä istället som startar pump i 10 sekunder och allt rinner på 230V AC som den skall!

Vill man manövrera pumpen manuellt t.ex. för bakspolning, etc då är det bara att trycka tillfälligt ON på kopplingsuren. Sedan trycker man en gång till för AUTO.

/Dimi




4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #19 skrivet: februari 24, 2016, 20:02:11:11 »
Hur mycket kostar Hagers EZN006 och var köper man den?

/Dimi

1.000+moms på Ahlsell men det är antagligen ingen skillnad i funktion. Jag kunde inte se en tillräckligt tydlig dokumentation från Conrad.

Jag når inte min elcentral (2 m upp på väggen!) från position vid sandfiltret så jag behöver en extern manöverbrytare  :)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #21 skrivet: februari 25, 2016, 14:28:29:29 »
Ja, DI mode ser ut att fungera bra!
Själv sitter jag och väntar på leverans av tidrelä så att man kan testkoppla.....
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #22 skrivet: februari 26, 2016, 09:48:55:55 »
Jag har det svårt att bestämma om flödesvakt skall sitta nära pumpen dvs innan sandfiltret eller efter det. Fördelen är med första alternativet är att man kan bakspola, etc utan extra manöverbrytare. Nackdelen är att skräp och smuts (hår) kan teoretiskt fastna på födesvaktens paddel...

 <dontkn>

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #23 skrivet: mars 08, 2016, 18:28:37:37 »
Fick hem tidreläet idag och det fungerade perfekt  ;D



Säkringen längst ner till höger fick agera tillfällig manöverbrytare.
« Senast ändrad: mars 08, 2016, 18:33:50:50 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #24 skrivet: mars 18, 2016, 22:09:32:32 »
Nu börjar det likna nåt:


Nu får elcentralen vila medans jag gör iordning pumprummet  O0

4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #25 skrivet: mars 18, 2016, 22:58:18:18 »
Här är min lilla poolautomatikcentral enligt skissen på svar nr. 18 (EDIT: Se skiss på svar #54!) !

Timer, flödesvakt, motorskydd och bergvärmestyrning - All In One!

/Dimi

« Senast ändrad: juli 23, 2020, 11:57:37:37 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #26 skrivet: mars 19, 2016, 22:09:32:32 »
Förresten är din flödesvakt en Pahlens? Min ser helt annorlunda ut. Den kom med en sadel för montering på 50mm:s rör och det är supertung tillverkad av massiv mässing så kan jag inte klaga...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #27 skrivet: mars 19, 2016, 22:17:52:52 »
Sadeln.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #28 skrivet: mars 19, 2016, 22:21:48:48 »
Close up.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #29 skrivet: mars 30, 2016, 20:55:26:26 »
Det där ser ut att vara en rejäl flödesvakt!

Nej, mina är bara vanlig plast:



4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #30 skrivet: april 22, 2016, 17:49:10:10 »
Kör själv med smartpluggen från vattenfall, och dom jobbar på ett motorskydd till den, eftersom att mina intex pumpar, av egen erfarenhet, drar antingen upp till 30w mindre lr mer, mins inte riktigt, när dom inte får något flöde.
Inställningsmöjlighet för hur många watt + eller - för att bryta strömmen kommer att finnas med i uppdateringen. :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #31 skrivet: april 23, 2016, 02:13:53:53 »
Kör själv med smartpluggen från vattenfall, och dom jobbar på ett motorskydd till den, eftersom att mina intex pumpar, av egen erfarenhet, drar antingen upp till 30w mindre lr mer, mins inte riktigt, när dom inte får något flöde.
Inställningsmöjlighet för hur många watt + eller - för att bryta strömmen kommer att finnas med i uppdateringen. :)

En sånt "effektsvakt" skulle kunna skyda pumpen t.ex. låg vattennivå på skimmern.

Men jag vill ha en totalt säkert och idioproof system som skall fungera automatisk under längre perioder när jag är bortrest.

Vad händer om till exemplel sandfiltern blir mattad med smuts om flödet kraftigt minskar eller upphör? Eller om man starta pumpen med en stängd Inloppsventill? Bara en flödesvakt kan skydda i såna tillfälle!

/Dimitris
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #32 skrivet: april 23, 2016, 08:20:01:01 »
En sånt "effektsvakt" skulle kunna skyda pumpen t.ex. låg vattennivå på skimmern.

Men jag vill ha en totalt säkert och idioproof system som skall fungera automatisk under längre perioder när jag är bortrest.

Vad händer om till exemplel sandfiltern blir mattad med smuts om flödet kraftigt minskar eller upphör? Eller om man starta pumpen med en stängd Inloppsventill? Bara en flödesvakt kan skydda i såna tillfälle!

/Dimitris

Effekt vakten skyddar mot sånt också! Egna erfarenheter, läs mitt förra inlägg igen. Den drar som sagt mer lr mindre ström när det går tungt lr inte alls, märker av när filtret behöver göras rent på sånt vis.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #33 skrivet: april 23, 2016, 09:04:48:48 »
Ett sätt att skydda själva pumpen om du vill ha både hängslen och livrem är att sätta en termostat eller termoswitch. Om flödet blir noll kommer pumpens temperatur att stiga när den vispar runt vattnet hela tiden. Så småningom stiger temperaturen så pass att pumpen når utlösningsgränsen. Den lösningen skyddar dock inte pumpen mot om den går torr för att det har kommit in luft, då stiger ju inte temperaturen. Flödesstopp p.g.a. luft i pumpen lär endast en flödesvakt klara av att detektera, alternativt att du då ser det på att motoreffekten sjunker drastiskt när pumpen slutar att pumpa vatten.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #34 skrivet: april 23, 2016, 14:19:30:30 »
Ett sätt att skydda själva pumpen om du vill ha både hängslen och livrem är att sätta en termostat eller termoswitch. Om flödet blir noll kommer pumpens temperatur att stiga när den vispar runt vattnet hela tiden. Så småningom stiger temperaturen så pass att pumpen når utlösningsgränsen. Den lösningen skyddar dock inte pumpen mot om den går torr för att det har kommit in luft, då stiger ju inte temperaturen. Flödesstopp p.g.a. luft i pumpen lär endast en flödesvakt klara av att detektera, alternativt att du då ser det på att motoreffekten sjunker drastiskt när pumpen slutar att pumpa vatten.

Many ways to skin a cat...

Men vill man stänga av pumpen om vattenflöde upphör då är det en flödesvakt som behövs. Komponenten är billiga, installeras enkelt och är beprovad metod. Varför skall man experimentera med andra metoder som täcker dessutom inte alla tänkbara schenaria?

Motorerna brukar dra mer ström ju högre den mekaniska belastningen är. Kör man man en pump torr kommer inte motorn att varmas upp.
Elmotorer med "thermal protection" finns sedan länge men när det här larmet triggas då är det redan för sent - motorn, sina windings och kullager har redan överhetads sig... Det händer kanske ingen skada vid ett tillfälle med vid upprepande fall något kommer att gå sönder till slut.
Det ända komponent som skall kokas upp och destrueras vidd torrkörning är pumpens kullager och packning...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #35 skrivet: maj 08, 2017, 22:39:38:38 »
Gammal tråd men relaterad fråga...:

Jag håller på att installera en (Pahlens) flödesvakt med paddel (Liknande ByggaNytt's) nedan i en 1/2" anborrningsbygel direkt efter pumpen för att åstadkomma samma skydd som fler i denna tråd implementerat. Märker då till min stora förvåning att paddeln är för stor för att gå igenom hålet i bygeln!

Noterar också att paddeln har en relativt stor yta jämfört med 50mm rörets tvärssnittsyta som förhoppningsvis syns på bilden. Behövs hela den ytan för funktionen, det krävs ju inte mkt kraft för att trigga mikrobrytaren inuti.....? Det pratas ju om långa 90-gradersböjar ist.f korta för att minska flödesmotståndet i andra trådar men det här har väl ändå en större påverkan.....?

Dessutom är medlevererade "pigtail"-kabeln bara runt 40cm lång, hade gärna sett att man sluppit skarva på väg till elskåpet som inte är jättelångt bort.... (för det hutlösa pris man betalar som konsument hade 2 meters kabel varit avrundningspengar...ett tips till Pahlens...)

Alla tre problem ovan är naturligtvis lätta att lösa, alternativ saknas inte....men det vore intressant att veta hur ni andra har/hade gjort.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #36 skrivet: maj 08, 2017, 23:23:58:58 »
Som du kan se här
http://www.flow.no/Produkter/Flow/Flow-vakter/images/files//Flowswitch_DW-R[1].pdf
jag har en annan modell av Pahlens flödesvakt som har en mindre paddel i metall - den gick utan problem rakt genom anborrningsbygels hål.

Du skulle kunna minska paddelytan utan problem för att få den genom hålet.

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #37 skrivet: maj 09, 2017, 15:05:41:41 »
Men den kanske har starkare fjäder om själva paddeln är större. Då kanske det inte fungerar som det ska om man minskar paddelstorleken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #38 skrivet: maj 11, 2017, 09:12:07:07 »
Jag hade förstås samma paddel och den var också lite för stor, så fram med avbitaren och klipp bort lite överflödigt material (går igenom hålet) och slipa sen till kanterna jämna så funkar det O0

Just det, kabeln var ju självklart för kort så jag bytte hela kabeln. Skruva upp locket så är det bara att klämma på nya kabelskor på microbrytaren!
« Senast ändrad: maj 11, 2017, 12:54:51:51 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #39 skrivet: oktober 22, 2017, 20:18:18:18 »
Om det är någon i framtiden som ställer sig samma fråga som jag gjorde i början av denna tråden så kan jag meddela svaret:

-Det går alldeles utmärkt att kapa 1mm på varje sida av Pahlens-paddeln så att den enkelt går genom anborrningsbygeln och ett 16mm hål i röret samt även kapa den ca 1/3 på längden för att minska flödesmotståndet och sänka gränsen för nödvändigt flöde för tillslag. (Efter kapning nådde spetsen till halva djupet på 50mm röret)

Med min pump/filter etc så slår den till snabbare än en sekund från pumptillslag så jag ställde den forcerade starttiden på tidrelät till 2 sekunder och så länge det inte finns massor av luft i systemet så lirar det klockrent.

Ett tips är dock att mycket noga mäta in var på röret som anborrningsbygeln ska sitta, både i längd- och rotationsriktning. Om den bara sitter någon enstaka mm fel så kan inte paddeln nå antingen till- eller frånläget.
Även om jag mätt noga så fick jag lätta på anborrningsbygeln och skjuta den ca 1mm i längsled för att mikrobrytaren skulle kunna slå till....

Känns bra att för ”bara” ca 1000kr få ett skydd som ser till att pumpen inte går mer än 2sek varje dag (pga min dygnstimer för pumpen) om den av någon anledning inte får vatten. Har varit nära katastrofen en gång redan när vi var borta två veckor mitt i sommaren och vattnet dunstade i poolen så att pumpen sög lite luft och det gurglade i breddavloppet så grannen klagade...

Flödesvakt, -Ett roligt vinterprojekt för er som har poolmaskineriet inomhus... :-)

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #40 skrivet: april 15, 2018, 22:11:41:41 »
Falsk säkerhet!!!

Vid uppstart av poolen idag hade det kunnat gå riktigt ILLA pga just flödesvakten....

Först gick allting bra, allting fungerade och inga läckor. Jag fortsatte dock regelbundet att kolla i pumprummet som ligger i källaren på bostadshuset. När jag öppnar pumprumsdörren för sista gången på kvällen sprutar det vatten över HELA rummet. Såg ut som en brandsprinkler som startade från flödesvakten...

Som ni ser på bilden var det flödesvakten som ”gått av på mitten” och pumpen tryckte med full kraft ut det nyligen chockklorerade poolvattnet inte bara över hela rummet och dess innehåll, (inklusive minimaster, dospumpar och invallningskärl till kemidunkarna som flöt i dessa.....) utan fyllde även effektivt övre delen av flödesvakten, där 230V! anslutningen som driver reläspolen sitter....
 <help>

Pumpen gick dock som vanligt så styr-strömmen flöt tydligen genom flödesvakten på något sätt. Jordfelsbrytaren hade inte heller stoppat pumpen. Jag funderade LÄNGE på när jag installerade flödesvakten om jag även skulle lägga pengar på en 24V SELV-trafo och byta de andra reläerna till 24V’s drivspolar för att inte dra 230V till flödesvakten. Det hade känts bättre just nu MEN hade varken undvikt eller stoppat katastrofläckan.

Kan tillägga att jag vid installationen av flödesgivaren var mycket noga med att aldrig vrida på övre delen av givaren utan drog fast den mha muttern längst ner och reflekterade över vilken tur jag hade att den hamnade i rätt rotationsriktning när jag dragit åt så att den tätade mot anborrningsbygeln.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #41 skrivet: april 16, 2018, 15:51:42:42 »
Oj då det låter ju mindre bra, men någon katastrof verkar det ju inte ha hunnit bli. Men att jordfelsbrytaren inte löste ut är nog inte så konstigt. Vatten som sprutar mot något leder knappt el alls (vattensprinklers används för att hålla stora högspänningsställverk saltfria vid stormar), det är först när vatten blir liggande mellan en spänningsförande del och en jordad d:o som det händer något. Har du saltvattendrift så leder ju vattnet bra mycket bättre, då lär processen gå betydligt snabbare, å andra sidan är ju el+saltvatten farligare än d:o för sötvatten.

Varför inte kombinera din flödessensor med en fuktsensor eller ett översvämningslarm som definitivt kommer att att reagera om något sådant här händer ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #42 skrivet: april 17, 2018, 08:11:57:57 »
Känns som att den där typen av skada borde ha uppstått under vintern, att någon eller något stött till plastdetaljen så pass hårt att den nästan gått av, och att trycket av pumpen fick den att lossna så småningom när du startat poolen.
Jag har varit med om en liknande incident vad gäller centralventilen på vårt sandfilter, det står alldeles bredvid vår lilla trapp "ned" i ekonomidelen.
Min teori är att "någon" snubblat på trappen under vintern och greppat tag i handtaget för att inte ramla, men bara gudarna vet vad som egentligen hänt.
Förstår man att man har utsatta delar placerade på ett sätt som gör att de riskerar att stötas till av något så kan det nog vara en god ide att skydda dessa på något sätt.
Det är i alla fall min lärdom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #43 skrivet: april 17, 2018, 14:14:37:37 »
Den där någon, han som är släkt med ingen och alla. Kan det vara herrn själv efter ett något antal för många bastubärs...  >:D
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #44 skrivet: april 17, 2018, 14:39:47:47 »
 O0 ;D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #45 skrivet: april 17, 2018, 15:46:55:55 »
Snåla inte med kritiska komponenter - köp kvalitetsflödevakt i mässing istället!

Den som jag har installerad är tillverkad av tyska Henke-Sass, Wolf och har REED-kontakter som kommer aldrig i kontakt med klorvattnet.
https://www.henkesasswolf.de/cms/en/industrie_produkte/durchflussmesstechnik/durchflusswaechter/dw_r/

Titta på bifogade bild och data sheet!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #46 skrivet: april 17, 2018, 20:32:06:06 »
Snåla inte med kritiska komponenter - köp kvalitetsflödevakt i mässing istället!

Den som jag har installerad är tillverkad av tyska Henke-Sass, Wolf och har REED-kontakter som kommer aldrig i kontakt med klorvattnet.
https://www.henkesasswolf.de/cms/en/industrie_produkte/durchflussmesstechnik/durchflusswaechter/dw_r/

Titta på bifogade bild och data sheet!

/Dimi

Kvalitet är väl alltid bra men mässing mot klorvatten är inte en helt lyckad kombination. Vi har själva på en tidigare pool vi hade sett ventiler i mässing bli rejält angripna av klorvattnet. Och även om reed-reläet inte har någon kontakt med klorvattnet så måste ju gänggången och nedre delen på givaren ha det.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #47 skrivet: april 17, 2018, 23:06:39:39 »
Håller med om att det kan finnas många orsaker till det som inträffade inkl. någon tidigare olycka som jag inte känner till. Dock känns det som att jag bör ändra på något och inte bara reklamera/köpa exakt samma lösning igen. Då anledningen till haveriet är oklar så känns inte risken noll att detta inte händer igen...dessutom ser jag ju nu när givaren gått av att el-delarna isoleras från vattnet bara med en liten liten oring på ”paddelhandtaget”, skulle kännas tryggare med en plastvägg gjuten i ETT stycke och magnetisk koppling genom materialet.

Tack Dimitris76 för info om Henke-Sass Wolf och DW-RE som jag sett säljs av åtminstone två poolåterförsäljare för detta syfte, dock utan referens till tillverkarens art.no. Att det är reed-element och inte microbrytare känns klar säkrare och dessutom ett utförande i metall som tål större krafter. Valde dock bort denna förra sommaren pga att jag inte lyckades gå till botten med exakt vilken metall (korrosionsbeständighet) det var. Brons som kan se ut som mässing används ju som bekant i poolvattenpumpar från en Svensk ÅF och DET verkare ju inte vara katastrof....

Med energi från alla era goda idéer fortsatte jag sökandet och såg att just HSW (Henke-sass...) i katalogen listar olika materialval/alternativ förutom mässing, tex Rostfritt och RF/PVC för just nämnda DW-RE switchen. Dessutom har de varianten DW-LE med justerbar känslighet och utförande helt i plast och med reed element och inte microbrytare. Dock bara 180V i standardutförande och än så länge oklart var man ev. Kan köpa denna som dessutom har halvtums utv. Gänga som passar direkt i anborrningsbygeln enligt bifogad bild.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #48 skrivet: april 18, 2018, 08:12:53:53 »
Kvalitet är väl alltid bra men mässing mot klorvatten är inte en helt lyckad kombination. Vi har själva på en tidigare pool vi hade sett ventiler i mässing bli rejält angripna av klorvattnet. Och även om reed-reläet inte har någon kontakt med klorvattnet så måste ju gänggången och nedre delen på givaren ha det.

Själva paddeln och sin fjäder är i rostfritt. Klorvattnet skall alltså - som du sa - komma i kontakt bara med nedre delen av givaren. Reedkapseln ligger utanför flödet och aktiveras genom givarens hus via magnet.
Även Pahlens termostat har ett dykrör som monteras med gängade muff i samma metallmaterial. Materialvolymen är för stor jämfört med kontaktytan för att kunna orsaka till något problem inom rymlig tid antar jag.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #49 skrivet: april 18, 2018, 08:15:41:41 »
Jag skulle vara noga med gängtejp om jag använde mässing i kontakt med poolvatten.
Har en bekant som hade en mässingsskarv i mark, det höll i ca 15 år sedan gick den isär.
Blev en dyr affär då skarven låg under en asfalterad yta.
Så länge man kan se till att vattnet inte kryper upp i gängorna borde det dock hålla i tiotals år det som visas på bilderna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #50 skrivet: april 19, 2018, 08:04:43:43 »
När vi på vår USA-pool fick problem med mässingsventilerna så var det ju inte så att det gick hål rakt genom godset. Men tätningsytorna hade blivit så anfrätta  att ventilerna inte längre tätade, vilket gav oss problem vid underhåll eftersom det inte gick att isolera själva poolen från pumpen, filtret och värmaren. Ventilerna satt ju på ledningarna från poolen till teknikdelarna.

Om det är så att flödesvakten knäckts av yttre våld så kan ju ett alternativ vara att bygga någon liten skyddsbur runt den så att ett upprepande inte skall kunna inträffa.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #51 skrivet: april 19, 2018, 14:04:48:48 »
Pumpen gick dock som vanligt så styr-strömmen flöt tydligen genom flödesvakten på något sätt. Jordfelsbrytaren hade inte heller stoppat pumpen. Jag funderade LÄNGE på när jag installerade flödesvakten om jag även skulle lägga pengar på en 24V SELV-trafo och byta de andra reläerna till 24V’s drivspolar för att inte dra 230V till flödesvakten. Det hade känts bättre just nu MEN hade varken undvikt eller stoppat katastrofläckan.

Jag drog som sagt 12V likspänning till att som har någon kontakt med vattnet. Det hade ju inte stoppat läckan i ditt fall MEN min läckagesensor som stoppar pump + allt annat hade gjort det O0
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg90135#msg90135
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad salle40

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #52 skrivet: augusti 20, 2019, 18:59:54:54 »
Återupplivar detta ämna då jag går i samma tankar och vill bryta automatisk dosering med flödesvakten.
ser att i stort sätt alla kör med Pahlens flödesvakt som är 230v? är den godkänd för pool.
vad jag förstår så måste flödesvakten kopplas till kontaktor som bryter strömmen och vill man köra pumpen så är det bra att ha tidsräle mellan? fattar jag rätt
nån vänlig själ som kan länka till komponenter som behövs för inköp.
Hittar denna kompletta flödesvakten på vattenliv, undrar om den kan tillämpas till poolen?
https://www.vattenliv.se/produkt/flodesvakt/

Mvh
« Senast ändrad: augusti 20, 2019, 21:45:24:24 av salle40 »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #53 skrivet: augusti 21, 2019, 14:31:05:05 »
Pahlens flödesvakt är för pooler och specad för 230V så där kan du vara lugn. Vill du höja säkerheten ytterligare så går du ner till klenspänning och DC-matning. Ett tidrelä av lämplig sort behövs för att pumpen skall hinna bygga upp ett flöde innan flödesvakten kan ta över styrningen. Jag har redan i denna tråd (Svar #24) visat komponenter samt inkoppling och bara för att vara övertydlig skall alla kopplingar i en elcentral göras av just en behörig elektriker.

Liknande frågeställning i denna tråd:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15777.0
« Senast ändrad: augusti 21, 2019, 14:44:11:11 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #54 skrivet: augusti 22, 2019, 07:36:27:27 »
Återupplivar detta ämna då jag går i samma tankar och vill bryta automatisk dosering med flödesvakten.
ser att i stort sätt alla kör med Pahlens flödesvakt som är 230v? är den godkänd för pool.
vad jag förstår så måste flödesvakten kopplas till kontaktor som bryter strömmen och vill man köra pumpen så är det bra att ha tidsräle mellan? fattar jag rätt
nån vänlig själ som kan länka till komponenter som behövs för inköp.
Hittar denna kompletta flödesvakten på vattenliv, undrar om den kan tillämpas till poolen?
https://www.vattenliv.se/produkt/flodesvakt/

Mvh

Du kan kopiera kretsen som ligger i den röda fyrkanten. Det funkar som en dröm i några år för mig!

« Senast ändrad: juli 23, 2020, 11:54:28:28 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #55 skrivet: november 09, 2020, 21:42:07:07 »
Ytterligare ett allvarligt haveri och ett förslag på hur den kan undvikas för Er.

Flödesvakthistorien fick för min del ett ovälkommet nästa kapitel förra veckan när min ersättningsflödesvakt i plast från Pahléns efter två år och helt utan förvarning plötsligt gick sönder IGEN och på exakt samma ställe. OM ni har en sådan flödesvakt, BYT NU!!!!

Jag hade inte varit i pumprummet på flera dagar och när jag går in sprutar vattnet som från en perfekt brandsprinkler från anborrningsbygeln där flödesvakten suttit och precis varenda kvadratmillimeter av hela rummet fullständigt badar i vatten. Elcentral, taklampor och ALLT ALLT ALLT i rummet...  :( :'(

Tack vare katastrofavloppet på golvet och att Coronan gjorde att jag jobbade hemma gjorde att pumpen inte hann gå torrt och haverera innan jag dyblöt lyckades ta mig fram genom regnet och stänga av strömmen. Skadorna på gipsplattorna i taket blev också lyckligtvis begränsade denna gången. Hängde nog inte på så många minuter....

Plasthalsen på Pahlénsgivaren hade återigen gått av precis i linje med det fyrkantiga hålet i halsen, kanske krymper plasten i halsen eller så sväller snäppringen inuti eller så var den för hårt åtdragen från fabrik och hade spricka/brottsanvisning som successivt växt. Klorvattnet hade fyllt mikrobrytaren inuti som då inte längre kunde uppvisa avbrott för styrspänningen/strömmen och stanna pumpen trots att pinnen som trycker på mikrobrytaren inte ens var kvar i samma kvarter... den stannade kvar inuti poolvattenröret och agerade roterande sprinkler/spridare medan andra halvan av flödesvakten hängde i kabeln en bit därifrån... INTE fail-safe mode direkt....

För att undvika att denna katastrof händer igen har jag letat och lyckats få tag på en flödesvakt helt i rostfritt material där switchen sitter galvaniskt åtskild och hela paketet passar direkt i samma anborrningsbygel. Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820. Samma familj som Pahléns äldre flödesgivare MEN inte mässing alltså utan rostfritt genomgående. Kan knappt vänta till våren nu för att få driftsätta pumpen igen och se att det fungerar som det ska....! Skam den som ger sig, förr eller senare ska skyddet ha räddat mig fler gånger än det skapat egna katastrofer...  ;D

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #56 skrivet: november 10, 2020, 17:54:05:05 »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #57 skrivet: november 10, 2020, 19:02:15:15 »
För att undvika att denna katastrof händer igen har jag letat och lyckats få tag på en flödesvakt helt i rostfritt material där switchen sitter galvaniskt åtskild och hela paketet passar direkt i samma anborrningsbygel. Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820. Samma familj som Pahléns äldre flödesgivare MEN inte mässing alltså utan rostfritt genomgående. Kan knappt vänta till våren nu för att få driftsätta pumpen igen och se att det fungerar som det ska....! Skam den som ger sig, förr eller senare ska skyddet ha räddat mig fler gånger än det skapat egna katastrofer...  ;D

Bra tips! Jag har ju 2 såna plastiga flödesvakter från Pahlens och jag har också upplevt att flera plastdetaljer har gått sönder med åren, jag tror helt enkelt att de har dragits åt för hårt initialt....
Tur att jag har ett separat översvämningsskydd ;)
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg90135#msg90135
« Senast ändrad: november 10, 2020, 19:22:18:18 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #58 skrivet: november 12, 2020, 14:52:47:47 »
Många sorters plast reagerar illa med klor och plasten blir väldigt skör med tiden. Jag har t.ex. sett kopplingar till mätsystemet till vår pool som blivit så sköra att de bryts för minsta påfrestning. Nu borde ju förhoppningsvis inte Pahléns använda sådana plasttyper - de har ju sysslat med pool i många år och bör kunna detta. Vi har på samma sätt märkt att nylonslang till kemikalierna blir sprickbenägen med tiden.

Utloggad jayal1972

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #59 skrivet: april 04, 2022, 09:34:44:44 »
Med risk för att återuppliva en gammal tråd  >rulla<

Har någon en länk till vart flödesvakterna som diskuterats kan köpas ifrån?

Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820
eller
Henke Sass Wolf DW-LE

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #60 skrivet: april 15, 2022, 20:23:07:07 »
Med risk för att återuppliva en gammal tråd  >rulla<

Har någon en länk till vart flödesvakterna som diskuterats kan köpas ifrån?

Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820
eller
Henke Sass Wolf DW-LE

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim


Jag köpte min flödesvakt:

7305117820, Flowswitch, DW-R-E 1/2" VA,
Insertable-on for threaded connection: 1/2" Housing: Stainless steel

direkt från Henke Sass i Tyskland efter mailkontakt direkt med deras ”Head of Technical Endoscopy and Flow Measurement Technology”.

Henke-Sass, Wolf GmbH · Keltenstrasse 1 · D-78532 Tuttlingen · Germany
Phone +49 7462/9466-0 · Telefax +49 7462/9466-5000 · www.henkesasswolf.de

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan