VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Zinkanod  (läst 1305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lugaid

Zinkanod
« skrivet: mars 10, 2014, 19:55:17:17 »
Funderar på att konvertera till saltvatten med saltklorinator, pratat med en del försäljare om vilken modell osv som kan vara lämplig till min pool och det verkar inte vara några konstigheter.
Däremot så rekommenderade 2 utländska försäljare att man skulle koppla in en zinkanod i vatten systemet för att säkerställa dom "rostfria" detaljerna i poolen typ stege, skruvar, lampor osv, själva zinkanoden kostar inte mycket så det kan väl inte skada att försöka gardera sig  så gott det går mot korrosion.
Instruktionen för inkoppling säger att man skall koppla in den mot poolens jordnings system om jag förstått det rätt.
Det jag undrar om någon vet om man kan koppla in den på skyddsjordens skenan som finns i pool pumps centralen?
Här är en länk till ett av företagen som säljer den:  http://www.marinapoolspaandpatio.com/Inline_Zinc_Anode_104-D

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Zinkanod
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2014, 11:56:53:53 »
ATt införa jord i vattensystemet......är det verkligen rätt? Känns som ett garanterat sätt att bli elektrifierad om det blir strul på annat håll....fast jag vet inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Zinkanod
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2014, 16:42:02:02 »
ATt införa jord i vattensystemet......är det verkligen rätt? Känns som ett garanterat sätt att bli elektrifierad om det blir strul på annat håll....fast jag vet inte.

Visserligen blir risken för elolyckor mycket större med saltvatten, eftersom det leder bra, men jordkontakt någonstans kan du nog oftast inte undvika. Har du en elvärmare är den garanterat jordad, har du en bronspump är den det också, samma lär gälla för en värmepump. Skall du helt undvika jordkontakt får du ju i princip endast ha utrustning gjord i plast. Hur det skulle fungera med en zinkanod ur korrosionssynpunkt är svårt att säga. Undrar just om någon har testat ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag