CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenläcka!?! Hjälp!  (läst 7823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe e

Vattenläcka!?! Hjälp!
« skrivet: juni 16, 2012, 11:56:44:44 »
Hej Alla Poolvänner!
Byggde pool förra året. Allt fungerade super. Tömde ut vatten till vattennivån var under alla in och utsläpp, som det ska vara, innan vi stängde för säsongen. Startade upp för ca 2-3 veckor sedan. Fyllde på vatten, renade i några dagar, och efter en knapp vecka satte vi igång värmen. Har gått kanon fram tills tisdag /onsdag.
Håller på att göra i ordning runt poolen. Varit plattläggare (under ca 2 veckors tid) och murare som hållt på och paddat, och gjort snyggt. I onsdag skulle barnen bada, de kom inspringandes att det hördes konstigt. Tur var det. För där vattnet kommer ut i poolen var ingen jämn stråle utan "sprutt-sprutt-sprutt". Vattennivån hade sjunkit ett par cm. Fyllde på vatten under natten till torsdagen. Satte igång allting igen. Under nio timmar (med allt igång, värmepump och sandfilterpump) hade det sjunkit 3,5 cm. Vi kan inte se att det är vått någonstans vid sandfilterpumpen. 3,5cm i en pool som är 4x8, borde ju synas lite mer.

Vi vet ju ATT det läcker, men inte var. Poolen är en gjuten betongpool, så poolen i sig kan inte läcka vatten.

Vet någon var man kan få hjälp med detta utan att bli ruinerad? Vi tänker att det borde ju finnas någon form av ja, vattenkamera, (som det finns värmekamera) som kan se läckan, eller  något annat så man slipper gräva upp alla ledningar igen och ta upp allt som blivit fixat de sista veckorna.
Vi gräver gärna, men det känns som att leta efter en nål i en höstack...
Vi har börjat så smått gräva på två små ställen..Men där var snus torrt. Tyvärr. Tacksam för alla tips!

/ Tobbe

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2012, 12:07:43:43 »
Nej vad trist ! Vattenläckor vill man ju rakt inte ha. Du säger att poolen inte kan läcka, nja även betongpooler kan läcka om något gått galet men är det ordentligt gjort bör det ju inte bli så. Det syns inga sprickor någonstans ? Har du kollat så att det inte rinner vatten i ledningen som går till avloppet, alltså backspolningsvattnet ? Vi hade en gång ett skumt fel på vår pool där vatten försvann, ganska mycket, utan att vi såg någon läcka. Det visade sig vara något skräp som satt sig i centralventilen så att den inte tätade riktigt utan att vatten hela tiden flöt bort i avloppsledningen.

Vad det gäller läcksökning så finns det system med någon slags färgad vätska som man kan hålla i och som söker sig till läckan. Vår granne, när vi bodde i USA, gjorde så för att hitta en läcka i sin pool. Jag har inte sett någon sälja sådana tjänster här, men det borde ju finnas. Där borta fanns professionella "läckletare", men det så klart poolmarknaden där är mycket större och det handlar ofta om betongpooler, ofta sprutade sådana.

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2012, 12:33:34:34 »

jag hade också en oförklarlig sänkning av vattennivånför några somras sen helt plötsligt trodde det var trappan som  läckte men började att plugga alla till och från lopp samt även skimmer sen var det bara att börja ta plugg för plugg så jag kunde finna vilken slang det kunde vara sen gräva en stund så fann jag en koppling som börjat läcka av marktyngden så den börja att ge vika och som hade säkert gått av så småning om så lycka till med ett tidsödande letande
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2012, 14:43:16:16 »
Låt vattnet sjunka tills det inte sjunker mer så får ni lite vägledning.

Har ni lampor i poolen?

Kommer det luft även när poolen är fylld i inloppen?!

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2012, 15:35:52:52 »
Rent spontant den enda förändring som du gjort sedan poolen var tät är att ni paddat. Kan det möjligtvis ha med det att göra?  Kanske blivit någon sättning där under som gör att någon koppling kommit i kläm och börjat läcka ? /Paul
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad tobbe e

SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2012, 15:36:28:28 »
Tack Alla!

Ska fundera lite mer hur jag ska gå tillväga. Japp, vi har en lampa. Som gjöts in i betongväggen på fabriken när den tillverkades. Och här var killar som satte linern på plats, eftersom vi ville ha det korrekt gjort från början. Nej, det kommer inga bubblor ur inloppen (vad vi har sett) när pumpen är ifrån. Det sjunker väldigt fort när allt värmepump och sandfilterpumpen är igång. Vi har inte haft den igång på ett dygn nu. Så ska se hur mycket den sjunkit sen vi slog ifrån det. Men det syns knappt nåt om man bara tittar nu. Svårt att gissa.. Lättare att mäta. Men det var en bra plan.
Om man inte har pumparna igång, kan det ändå rinna till vatten i alla rören (från inlopp och bräddavlopp) trots att den "står stilla"?

Utloggad tobbe e

SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2012, 15:40:18:18 »
Ja, vi har också funderat på det med paddningen. Men ja, tycker inte vi har några vattenledningar just där, men visst, dem är ju runt omkring där. Vi tror också på det. Men känns så tråkigt att börja ta upp allt och =(
Och sen har killarna som gjort jobbet slagit ner då och då pinnar för att sätta linjer till plattorna, men det mesta av rören ligger nog 50cm ner i marken, och de slog bara ner stålpinnarna ca 15cm. Skulle ha tagit emot lite tycker man om de skulle råka komma rakt på ett sånt rör... Men vi får väl börja med alla förgreningar.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2012, 22:50:01:01 »
Om det sjunker väldigt fort när pumpen är igång så ligger felet med största sannolikhet mellan pump och inlopp. en normal pump ligger på 10-15m3/h så det finns rätt mycket vatten vid en läcka på den sidan.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erica

SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #8 skrivet: juni 16, 2012, 23:21:14:14 »
Jo det KAN rinna ur kopplingar och rör, även om pumpen står stilla, förutsatt förstås att de är under vattennivån i poolen. Men om det läcker massor när pumpen går och lite när den står stilla så lär ju läckan vara på pumpens trycksida, alternativt då i centralventilen som jag nämnde förut. Se upp i fall du har tät mark om någon tilloppsledning har lossnat. Pumpas vattnet ut mellan marken och poolen kan det till slut lyfta hela poolen så att den till slut flyter i poolhålet som en båt. Jag vet ett fall där detta hände !

Utloggad Bjurenhed

SV: Vattenläcka!?! Hjälp!
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2012, 23:35:21:21 »
Lider med er. Min pool blev klar förra året och allt funkade perfekt Jag hade en frostsprängning i en slang från utloppen in till filtret. Jag hade tömt under inlopp utlopp blåst ur slangarna. Men missat att det regnade ned i skimmerkorgarna och fyllde slangen som gjorde en liten båge i marken där isen sprängde ett 3mm hål på slangen. Jag fick hjälp av en kompis med värmekamera ( proffs grejer) men läckaget låg så nära poolen att värme förlusten inte gick att se då poolen kylde marken runt omkring och läckande vattnet gick ned i dräneringen. Läckaget slutade när det sjunkit under skimmer nivå då visste jag att det var i den änden det skulle grävas.  Pluggade en sida i taget. Lycka till
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag