CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med nedgrävd pool  (läst 3461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henkewe

Hjälp med nedgrävd pool
« skrivet: maj 01, 2014, 18:03:20:20 »
Hej!
Jag har en ovanmarkspool, en rörpool (450x120 cm) som jag tänkt gräva ner runt 40 cm och bygga trädäck runtom.
Jag har letat här på forumet efter ett svar angående eventuellt regnvatten som rinner ner i hålet där poolen står, bör man ha dränering?
Jag har ganska mycket lera i marken.

Tänkte om det är någon som har grävt ner just en rörpool som skulle kunna komma med nån form av instruktion av sitt eget projekt.
Mycket tacksam för hjälp!

Mvh.
Henke

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp med nedgrävd pool
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2014, 19:54:47:47 »
Hur man ska göra kan jag inte berätta, men jag kan säga hur jag skulle gjort.......:

Gräv ur
Markduk
15-20cm 8-16 makadam som dränerande material
Padda så det sätter sig och blir stabilt
10-20cm cellplast S80
Lämplig duk eller matta (sådan grön man har på balkonger kanske) för att ta bort några skarvar
Poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Pooljanne

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borensberg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • En pool kan aldrig vara för liten
    • Visa profil
SV: Hjälp med nedgrävd pool
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2014, 21:28:31:31 »
Om det är mycket lera så bör du fixa en avrinning från gropen till avlopp eller stenkista. I en lerig grop kan vattnet stå länge innan det sjunker undan. Blir det en sommar med mycket regn så är det skönt att veta att det är torrt under poolen
Ovanmarkpool i stål 350x120 med Welldana värmepump
5kw

Utloggad Holton

SV: Hjälp med nedgrävd pool
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2014, 00:16:42:42 »
Du råkar inte ha lite lutning på tomten? I så fall är avrinningen lite lättare att lösa.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Henkewe

SV: Hjälp med nedgrävd pool
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2014, 13:55:00:00 »
Tack för era svar!
Och tack MathiasS, så får det bli!
Faktum är att tomten lutar en aning och poolen kommer att stå knappt 1,5 meter från tomtgränsen och ett nedgrävt dräneringsrör.
Vi (3 grannar) hade problem med vattenavrinning på tomterna när det regnade kraftigt och när snön började smälta så husentreprenören grävde ner dränering precis utanför tomten. Det funkar kanske att lägga ner ett rör till den från botten på gropen, problemet är ju att vatten inte rinner uppåt och jag tror att dräneringsröret ligger högre än min tänkta lägsta nivå.

Du råkar inte ha lite lutning på tomten? I så fall är avrinningen lite lättare att lösa.
Holton, vad tänker du på för lösning?

En annan sak som jag funderar på och som det verkar finnas olika svar på är om man måste ta in poolen för vinterförvaring, jag läste nåt om att linern kunde spricka bla. Vore ju skönt att kunna ha den ute året om...

Utloggad Holton

SV: Hjälp med nedgrävd pool
« Svar #5 skrivet: maj 03, 2014, 08:57:09:09 »
Nu låter det ju som att det var rätt liten lutning och kort sträcka, men med en hygglig lutning kan man slippa stenkistor och pumpar. Liksom bara låta dräneringsröret mynna längre ner på tomten, men ja... Det verkar inte vara så i detta fallet. Låter som att det lär bli en stenkista eller Brunn med pump.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag