VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool  (läst 7798 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad babeno

skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« skrivet: mars 23, 2014, 14:29:16:16 »
hej!
skaffade vit pp pool förra sommarn,nu är det massor med skitlinjer efter olika vattennivåer
på sidorna då regn ändrat nivån och löv etc. har kommit ner i vattnet och dess pigment orsakat skitlinjer...har hört om någon kemisk puck men slänger i som avlägsnar svår smuts,någon som har erfarenhet av detta,hur gör ni andra för att få poolen fin igen??

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2014, 07:35:41:41 »
Nu har vi linerpool, men jag använder denna typ av svamp: http://www.energibutiken.se/sv/poolsvampen/144-poolsvampen.html
VIM diskmedel har jag hört skall kunna funka också.

Om jag har särskilt besvärliga ränder eller fläckar så har jag en gammal flaska Astral water line cleaner som jag fuktar svampen med innan jag gnuggar, vet inte om det medlet finns på marknaden längre.

Hittade det här hos folkpool: http://www.badbutiken.se/RengoringsGel-Basisk-1-liter/article
« Senast ändrad: mars 24, 2014, 07:41:58:58 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2014, 17:34:56:56 »
Jag har lyckats bäst med Turtle Marine Cleaner men kanske går fälgrengöring lika bra. Det har jag inte provat ännu. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9039.msg67895#msg67895
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2014, 21:49:38:38 »
Är de där medlen godkända för bruk i pool där man skall plaska i månader efter användandet?
Vet inte om det är bättre det som säljs som poolrengöring, men man tycker att det borde vara granskat och godkänt att komma i kontakt med hud, typ.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2014, 22:51:02:02 »
Är de där medlen godkända för bruk i pool där man skall plaska i månader efter användandet?
Vet inte om det är bättre det som säljs som poolrengöring, men man tycker att det borde vara granskat och godkänt att komma i kontakt med hud, typ.

Inga poolkemikalier är väl direkt hudvänliga vid direktkontakt, men utspädningen blir ju så pass rejäl att det knappast är någon fara. Vi kör vår pool med natriumhypoklorit och saltsyra - ingendera är alls bra att få på huden, men i poolen fungerar det utmärkt. Jag tror det där Turtle-medlet är någonting som bilpolish ungefär - alltså lite svagt slipande. Borde vara helt ofarligt ur hälsosynpunkt. Jag har en bekant som brukar använda det medlet för att putsa sin husvagn (glasfiber/plast) och huvudanvändningen är ju för att göra ren båtar (alltså också glasfiber/plast). Men hur väl det rengör PP-plast vet jag inte.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2014, 07:58:11:11 »
hej!
skaffade vit pp pool förra sommarn,nu är det massor med skitlinjer efter olika vattennivåer
på sidorna då regn ändrat nivån och löv etc. har kommit ner i vattnet och dess pigment orsakat skitlinjer...har hört om någon kemisk puck men slänger i som avlägsnar svår smuts,någon som har erfarenhet av detta,hur gör ni andra för att få poolen fin igen??

Hej

Vi har ett medel speciellt framtagen för att rengöra poolkanten.
http://www.poolteam.se/products/Kemikalier+Pool_Spa/Kemikalier+f%F6r+pool/LUXLAMA+AQUA+DISINFECTANT+500ML

Med vänlig hälsning,

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad MathiasS

SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2014, 15:32:04:04 »
Hur ser innehållsförteckningen ut på den flaskan?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 06:34:59:59 »
Jag hade tänkt beställa den för att testa, men frakten 145 kr gjorde att jag slutade ut det.

Till alla leverantörer som ser detta så kan ni, om ni vill skicka en liten mängd medel som jag kan testa och lägga in mina erfarenheter i denna tråd. (det räcker med en halv dl till mitt test)
OBS, meddela mig omgående om ni tänkt skicka nåt, jag kommer att rengöra vattenlinjen inom ca 10 dagar och behöver ha prylarna då om de skall kunna vara med i testen.
Vet jag att det kommer produkter senare kan jag vänta med delar av vattenlinjen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2014, 08:37:22:22 »
Jag bara undrar vad vi gör för fel, för vi har aldrig haft någon skitrand.  >rulla<

Om jag minns rätt (kommer ihåg tre olika vinterstängningar) så blir det här vår fjärde säsong. Första året läste jag en del om skitränder och poolsvampar så jag köpte ett 5-pack hos Folkpool, Pool Gom. Gnuggar runt lite ibland (lite skit är där, men ingen rand) tar max 5 minuter när jag är i vattnet. Jag använder fortfarande svamp nr. ett.

Fast man kanske ska vara glad att man inte har någon.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: skitrand vid vattennivån i polyprpenpool
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2014, 08:41:09:09 »
Det är ditt pooltak.
Vi har ju poolen öppen hela vintern, så det kommer i rätt mycket sot och skit från vedelning i grannskapet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag