CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenkemi  (läst 9736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Vattenkemi
« Svar #10 skrivet: september 20, 2015, 20:56:29:29 »
Och mycket sugen på att byta ut mitt bad...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Poolgiganten

Utloggad Slarvid

SV: Vattenkemi
« Svar #11 skrivet: oktober 01, 2015, 17:51:29:29 »
Brukar kolla värden varannan dag,  bara för att det är intressant och att jag har ett svajigt ph värde. Börjar misstänka min scuba ll börjar bli gammal...
Har noll i alkalisk och försöker jag höja det så sticker ph värdet iväg..
 ph brukar jag få sänka någon gång sen stiger det sakta.
Brukar hålla kloret runt 1-2 men totalen brukar ligga 1-1,5 över så det bundna värdet är högt,
Även efter chock så ligger totalen 1-1,5 över..:-(
Har börjat avända spatime aktivt syre men får en känsla av det spelar ett spratt för övriga värden?
Har gått över till spafrog brom, mineral istället för klor.
Har inte vattnet under kontroll och tacksam för tips.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Vattenkemi
« Svar #12 skrivet: oktober 01, 2015, 20:01:41:41 »
Har du startat med nytt vatten när du gick över till SpaFrog ?

När du mäter Brom med Scuban så ska du bara mäta totalt klor och ta det värdet gånger 2,2 då Brominet har en annan mätskalan än klor.  Fritt Brom ska inte mätas, utan totalt brom då även bundet brom är aktivt som sanatizer.

Det Aktiva Syret höjer Bromvärdet i minst 1 dygn när du gör chock med det. Och det är inte värt att mäta förrän efter 1-2 dygn. Det höjer även bromvärdet efter det Aktiva syret försvunnit då det reaktiverar Brominjonerna i vattnet.

Det är dock viktigt att alltid försöka att hålla PH och Alka nivåerna inom sina gränsvärden 7,2 - 7,8 ppm för PH och 80 - 120 ppm för Alkan.

Vad jag upplevde när jag körde med Scuba II var att den inte var speciellt bra på att mäta Alkanitet på ett säkert sätt.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenkemi
« Svar #13 skrivet: oktober 01, 2015, 20:22:14:14 »
Jepp, Scuba har +/- 50 mg onoggrannhet på alkalinitet. Om man har rätt nivå i vattnet kan Scuban visa att man har för låg eller hög nivå beroende på hur långt till ytterligheterna den tar dig. Jag mäter allt utom Alka med min Scuba.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8683.0


/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Slarvid

SV: Vattenkemi
« Svar #14 skrivet: oktober 01, 2015, 21:22:50:50 »
Aha :-) och tusen tack :-)
en annan lustig grej den gör är att alk värdet sjunker.
Om jag har stabilt ph värde på 7,4 och gör
Test på alkaliska så kan den visa 72 efter 2 min
Väntar jag ytterligare 10sek och nytt test så kan det ligga på 60 och så vidare ner till noll,  misstänker att det har med temperaturen att gör på testvattnet oc att scuban är tre år nu..
Är på jakt efter en mer avancerad photometer som ger stabila alkaliska värden och även mäter bromin och hårdhet mm.
Några tips? Var man köper en sån?
Jag har ett stort lager regenstabletter från lovibond.
Hur fungerar lamotte color q? Någon som vet?

Ska man byta vatten när man går över till spafrog? Varför?  Det ska väl inte behövas bara för man byter till bromin?



Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Vattenkemi
« Svar #15 skrivet: december 20, 2015, 09:40:47:47 »
Har haft spabad 2 år nu, har det bara aktivt mellan oktober - april, badar 1-2 gånger i månaden, värmer enbart då. Har aldrig haft några problem med vattnet fören igår, då vart det för mycket klor, så fick en host attack när jag drog på bubblorna. Har hela tiden kört stora 200g puckar. Men funderar nu på att byta till klorfritt.
Förra årets säsong så bytte jag aldrig vatten, funderar dock på att byta nu i mellandagarna när det ser ut att vara väldigt milt.
Mäter aldrig med stickor, bara om vattnet ser ut som skit, vilket aldrig har hänt, och är det för mycket klor så märker man det.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag