CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thesmurfen

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #220 skrivet: maj 10, 2012, 21:24:29:29 »
nämen vad tråkigt!

Jag förstår verkligen din frustration över symmetrin. Tycker absolut att det ska vara självklart att de ska ligga i fas med varandra.  I övrigt så ser det ju mycket trevligt ut med ett så pass stort pooldäck, om det nu är nån tröst i mörkret..

På dom imorgon bara, det där skulle jag kräva åtgärdat utan extra kostnad..sen om man får igenom det eller inte är ju en annan sak förståss...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #221 skrivet: maj 10, 2012, 21:51:56:56 »
Trist när det inte blir som man tänkt sig. Oftast går det dock att rätta till eller så får man tänka om. Brukar alltid bli bra till sist :) Ser men spänning fram emot hur det utvecklar sig!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad poolmannen

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #222 skrivet: maj 11, 2012, 01:06:50:50 »
helt underbar läsning har ja fått i kväll pga ert underbara bygge och TACK för att vi fått va me så här ingående o me täta uppdateringar.ja får flashbacks av mitt bygge (pooldäck) på ca 150kvm o ja ångrar inte en skruv nu när det är klart, för när det kommer upp möbler o massa annat + badande ungdomar släkt o vänner så e det gött me yta te allt o alla.
tack åter igen för all go läsning o fina bilder.hoppas du fortsätter med det. :)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #223 skrivet: maj 11, 2012, 06:01:57:57 »
Tack för pepp...  :)  Det blir nog bra när det blir färdigt... dessutom överväger vi att sälja huset och flytta till annan ort... Min längtan efter att flytta förstärktes kraftigt igår  ;)

Nej, jag ska som sagt ändå bygga en duschsluss och ett omklädningsrum på den högra delen av däcket.... Jag kommer nu att planera för detta så att osymmetrin döljs... Jag hade ju dock tänkt sitta och njuta av den upplysta poolen och pooldäcket uppefrån uterummet kvällstid... Någon njutning kommer det nu säkert inte att bli... Jag kommer bara att stirra på osymetrin och reta mig på den... Jag förstår fortfarande inte hur man kan bygga på det sättet!? Helt obegripligt!  <hmm>

Luckan får de absolut göra om. Vattnet kommer nu inte att rinna ner utan sprida sig över en stor yta på trädäcket... tror jag i vart fall... Vad tror ni? Det är dock inget akut problem. Det kan fixas senare. Chefen var här när jag beställde luckan så han vet vad som är sagt...

Min son fyller 12 år den 25 maj. Vi ska precis bjuda in till ett poolparty... Frågan är om pooldäcket är färdigt tills dess... Frågan är om det någonsin blir färdigt?
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #224 skrivet: maj 11, 2012, 20:24:12:12 »
Jag säger ingenting...  :-X

Titta på bilderna och kommentera gärna. Ordet är fritt!
« Senast ändrad: maj 11, 2012, 20:28:15:15 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #225 skrivet: maj 11, 2012, 20:37:33:33 »
helt underbar läsning har ja fått i kväll pga ert underbara bygge och TACK för att vi fått va me så här ingående o me täta uppdateringar.ja får flashbacks av mitt bygge (pooldäck) på ca 150kvm o ja ångrar inte en skruv nu när det är klart, för när det kommer upp möbler o massa annat + badande ungdomar släkt o vänner så e det gött me yta te allt o alla.
tack åter igen för all go läsning o fina bilder.hoppas du fortsätter med det. :)

Tusen tack för de värmande orden! Jag behöver dem idag!   O0

Jag gjorde en webbsida för ett antal år sedan (cirka 10 år sedan). Jag dokumenterade bygget av ett hus som jag ritat och som vi var delaktiga i att bygga. Jag var byggsamordnare och maken tog målerientreprenaden m.m.  Jag uppdaterade sidan varje dag, tipsade andra om våra tabbar och gav en massa tips hur man sparar pengar... Sidan fortsatte med tiden med dokumentation av trädgårdsanläggning, garagebygge och friggebodsbygge (dessa två ritade jag själv samt att jag och maken byggde dem själva)  :)

Webbsidan hade flera 100.000 besökare under de 8 år som den låg ute... Läsarnas kommentarer i gästboken gjorde att jag fortsatte uppdatera varendaste dag... Pepp!  :)  Webbsidan är nu "släckt"... den finns dock sparad på en cd-rom... När vi sålde huset 2010 släckte jag ner sidan men den var oerhört rolig att göra samt att läsa på efteråt. Hela byggprocessen fanns beskriven där... 38 undersidor med mer än 600 bilder!  :) 

Den här byggtråden är lite av en "favorit i repris"... Jag skrattar själv när jag läser de första sidorna hur okunnig jag var... för inte så länge sedan!   ;D Nästa hus som vi köper får se ut hur f-n som helst! Huvudsaken är att det finns en kvalitetspool samt ett rejält trädäck på tomten!  >rulla<
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #226 skrivet: maj 12, 2012, 11:33:27:27 »
På bilderna ser det ut som trallen vilar på poolsargen, var det inte det du ville undvika?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #227 skrivet: maj 12, 2012, 12:49:42:42 »
Precis! Det som jag påtalat om och om och om igen vid planeringen av bygget! Pooldäcket ska "sväva" ovanför poolsargen utan kontakt... Jag har även visat ett spelrum på minst 5 centimeter - måttat med fingrarna. Poolen ska kunna röra sig om tjälen/grundvattnet ställer till och trycker upp poolen. Likaså ska pooldäcket kunna sjunka ner av snötyngden utan att därmed krossa poolen!

Nu ligger pooldäcket som synes kloss på... På långsidorna kommer det att bli flera centimeters spelrum men inte på gaveln...

Jag tycker att det är mycket märkligt med tanke på hur noga de har mätit - kors och tvärs och med laserpass tillhands... De har t.o.m grävt ner pooldäcket extra djupt mot huset för att det skulle fungera utan ett trappsteg - nivåskillnad på träcket... Det blev på så vis dumt vid huset eftersom pooldäcket nu ligger under marknivån där... vi måste gräva ner marknivån för att få en snygg anslutning till trädäcket... När det nu visar sig att de har grävt ner pooldäcket för långt känns ju det jobbet oerhört meningslöst!  :(

Nej, det måste bli en ny konstruktion. Det måste tyvärr bli en upphöjning in emot poolen. Jag ska krypa under imorgon för att se hur långt in de här stödbrädorna går under pooldäcket. Meningen är ju också att den inre ramen lätt ska monteras bort... När jag ser de långa smaka pallskruvarna som dras ner 1,5 centimeter i trallen har jag mycket svårt för att tro att vi någonsin kommer att klara av att montera bort dessa på ett lätt och snyggt sätt när linern eller poolen ska bytas...

I övrigt har ni rätt... Trädäcket blir oerhört stort! Gigantiskt! Det ser jag först nu när trallen kommer på plats  :) Det blir en rejäl yta att inreda. Härligt!  O0  Vi ska ju dock ha plats för ett pooltak, två sitthörnor, kök och badrum :)  Min erfarenhet är att ett bygge inte kan bli för stort! Oftast ångrar man sig i efterhand om man har byggt för litet...
« Senast ändrad: maj 12, 2012, 16:12:24:24 av Inger Petersen i Kottebo »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #229 skrivet: maj 12, 2012, 13:29:12:12 »
Fan vilket oflyt ni har. T.o.m. vi här på forumet har ju fattat hur ni vill ha det, då borde det ju vara självklart även för snickarna. De är ju proffs så de får väl helt enkelt tänka ut en vettig lösning. Jobbar själv som hantverkare, dock inte snickare, men dagligen stöter man på saker som inte är helt genomtänkt som man måste "fixa till". Har inte misslyckats än och det gör nog inte dessa gossar heller. Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid :)
Jag lovar att det kommer bli skitbra när alla frågetecken är uträtade och projektet är klart! Skönt med stor plats och ett utekök är ju en dröm.
Vi ska ha en utedusch vi med. Min tanke är den att fälla in en rostfri golvbrunn i trallen. Kanske även sänka trallnivån just där också för att få vattnet att gå "rätt väg". Det är inte klart än dock för jag är rädd att det isf kommer samlas massa löv och skräp där. Får fundera ett tag till på det, är ingen panik än för mig. Har lite kvar att göra innan man är där :)

Lycka till med allt nu och håll oss uppdaterade!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag