CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.  (läst 5161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« skrivet: maj 19, 2014, 08:09:37:37 »
Igår kväll provkörde jag för första gången min nyinköpta pooldammsugare. Supernöjd med resultatet!  O0

Dock märkte jag att direkt när den började köra på botten så virvlade det upp en massa "mjölkliknande" partiklar.
Jag fixade till alla värdena förr-förra veckan så att PH, ALK låg rätt sedan chockklorerade jag.
Har kört en vecka efter det med veckoklor och allt har varit helt ok.

Efter att jag kört klart med pooldammsugaren så var vattnet helt grumligt. Inte så klart och fint som det brukar vara.
Jag körde en test med min digitala vattenmätare och märkte då att PH har störtdykt ner till 6.7. Alkalinitet ligger på 90.

Jag har dammsugit tidigare i veckan med den "vanliga" dammsugaren och då märkte jag inte att det blev grumligare.
Vad kan det vara för problem när det blir så grumligt efter jag kört med pooldammsugaren?

Och min stora huvudbry... HUR ska jag få upp PH till en bra nivå utan att alkalinitet ska skjuta i höjden?
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2014, 08:33:00:00 »
Flockkuddar  O0

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 08:39:50:50 »
Jag kör med flockkuddar också.  O0  :)

En sådan "tygpåse" med tabletter som man lägger i bräddavloppet.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad matez

SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2014, 08:43:58:58 »
Hade samma problem för ett tag sen då jag använt oxalsyra och askorbinsyra för att få bort fläckar på botten. Vattnet var kristallklart och fint, men drog man på botten virvlade det upp vita partiklar. Och efter jag hade bottensugit så blev vattnet grumligt. (Virvlar ju omkring och åker med cirkulation runt.) dock blev ju vattnet fint igen när det la sig på botten igen. Då hällde jag i rikligt med flockmedel och lät cirkulation gå över en helg. Sen var det mkt flockar på botten som jag bottensög upp. (Körde i början i läget waste för att inte sätta igen filtret) Då blev vattnet lite grumligt ett tag igen, men nu är det vita helt borta och poolen fin.

Mitt pH-värde sjönk också som ditt, bara tillsätt pH plus. Alkaliniteten gick från 100 till ca 120 då, men har legat nu i två veckor med perfekt pH-värde.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2014, 08:57:57:57 »
Ok, så grumligheten är bara att fortsätta med flockkuddarna och dammsuga med andra ord.
Frågan är om man ska ska låta roboten "Robert" vila och köra för hand tills det ser bättre ut.

Ska prova att justera upp PH när jag kommer hem från jobbet igen så får vi se vad som händer.
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad matez

SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2014, 09:08:25:25 »
Grumligheten kommer nästan helt säkert försvinna. Dock kan det ta lite tid innan man lyckats samla upp alla små partiklar som filtret inte vill samla upp. Men flockning kommer att ta hand om det tids nog. :) vet ej skillnad med flockkuddar eller flock på flaska, kanske fungerar lika bra båda.

Sen kan man ju höja pH värdet med nåt annat som inte skall höja alkaliniteten, vet dock ej med vad. Finns det säkert många här som vet. Men jag använder bara pH plus/minus när det behövs. Aldrig haft några problem, och har aldrig heller brytt mig om att mäta alkaliniteten. Gör det nu när jag köpte digital avläsare.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2014, 09:11:21:21 »
OK, tack för tipsen.  O0

Du kör med flytande flockningsmedel antar jag?

Jag ska hem och prova mig fram så får vi se.  :)
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Utloggad matez

SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 09:18:27:27 »
Japp flytande, finns inga kuddar där jag köper mina kemikalier. Men sugen att beställa såna och prova. Har aldrig flockat innan utan började pga detta. Men skall göra det lite då och då nu i fortsättningen.

Lycka till och glöm inte bort att backspola filtret.  8)
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Miche_kna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: Grumligt vatten, Klor OK, PH låg och ALK OK.
« Svar #8 skrivet: maj 21, 2014, 09:59:36:36 »
Ja, nu vet jag varför vattnet var så himla grumligt efter att jag kört med pooldammsugaren första gången.

Dagen efter när jag öppnade upp poolen var det långa gulaktiga stråk längs med botten.
Det var pollen som lagt sig på botten. Efter andra rundan med Robert är nu vattnet glasklart från vattenyta till botten.  O0

Dock har jag inte fått koll på PH ännu utan jag ligger fortfarande för lågt. Och nu börjar alkaliniteten att skjuta i höjden...  :-\ >:(
MVH
Micke
Karlskrona

Folkpool Classic 4*8, Classic pooltrappa, ljus granitsarg, medelhavsblå liner, Hayward PowerLine 88, Gullberg Jansson Pooltak

Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8799

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag