CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vem äger poolforum?  (läst 8057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Vem äger poolforum?
« skrivet: januari 26, 2007, 22:32:24:24 »
Frågan ställdes av mig i en annan tråd och jag ombads att  lyfta ämnet separat.

Hela poolforum är uppbyggt på temat att vi skall hjälpa varandra till ett suveränt poolägande. Det förekommer en del diskussioner om vad man får uttrycka om olika leverantörer och vad man inte skall skriva. Självklart är det viktigt för oss poolägare att få så mycket lyx för pengarna som möjligt. Då kan vi inte låsa oss vid någon speciell leverantör.

Det verkar dock som att svenska poolfabriken har en del framtoning i detta forum. Rickard som verkar stå bakom detta forum har köpt sin pool från dom.

Hur är det Rickard? Vem står bakom poolforum?

se aktuella annonser:


/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2007, 01:24:36:36 »
En bra fråga!

Jag säljer annonsplatser till alla som vill köpa plats i forumet, jag har absolut inget att göra med Svenska Poolfarikens affärer, lika lite som jag har med Nettopool, Gullberg&Jansson eller Poolkungen.

Alla som vill annonsera i Poolforum är välkomna att göra det och jag kommer garanterat att bemöta alla på samma sätt.

Jag har dock full förståelse för att vissa av besökarna/medlemmarna misstänker att jag har "samröre" med vissa (läs poolfabriken) av mina annonsörer, så är det dock inte.

Jag kan aldrig rentvå mig från den typen av misstankar, utan ni får helt enkelt läsa vad jag skriver och utifrån det bilda er en egen uppfattning.
Har jag lågt eller inget förtroende kommer forumet inte attt fungera, har jag stort förtroende kommmer det att fungera.

Slutsatsen av det jag framfört får ni själva dra, jag vet var jag står.

Citera
Det förekommer en del diskussioner om vad man får uttrycka om olika leverantörer och vad man inte skall skriva.

De regler jag har angående nämnande av företag/leverantörer beror på att vissa (många) av de som säljer pooler ser detta forum som en bra plats (den bästa?) att marknadsföra sig på, om jag släppte allt fritt skulle snart vart och vartannat inlägg vara skrivet av en tillverkare eller en leverantör - inte något jag eftersträvar.

Jag vill att detta forum skall vara en kunskapsbank och en erfarenhetsbank som alla nuvarande poolägare, och kommande poolägare, kan dra nytta av
Att det finns annonsörer som vill sälja sin affärside till mig/oss/er är något vi får finna oss i, de som inte kan finna sig i det får helt enkelt söka sig ett annnat forum.

Kort sagt, jag gör mitt bästa, om det inte räcker kan jag inte göra mycket mer.
Tänk er själva in min situation....  <dontkn>
« Senast ändrad: januari 27, 2007, 09:16:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Vem äger poolforum?
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2007, 03:13:19:19 »
Egentligen spelar det inte så stor roll eftersom friheten att uttrycka sig i forumet är stor. Men det kan vara bra att veta att det är en poolentusiasts initiativ och inte ett poolföretags.

Som alltid! Ett kanontrevligt forum.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2007, 09:20:36:36 »
Poolforum startades sedan jag i ungefär ett års tid drivit www.varmepumpsforum.com
Framgångarna med Värmepumpsforum hade varit strålande med en riktigt häftig tillväxt och då jag rätt snabbt kan lägga upp ett forum som är och ser rätt proffsigt ut så funderade jag en stund på vad mer jag kunde tillföra allmänheten av det kunnande som jag besitter...

Då pooler och värmepumpar är två av de saker jag verkligen satt mig in i inför mina egna köp så var dessa två ämnen naturliga för mig att satsa på, jag är även rätt politiskt intresserad så ett oberoende politikskt diskussionsforum har det också blivit www.diskussionsforum.se

För er information så skall jag nu berätta om min nuvarande "livssituation".

Mitt namn är Rickard Marklund
Jag bor i en liten by 2 mil utanför Piteå
Är sambo med Carin och vi har tillsammans två barn, 9 och 11 år.
Jag arbetar i vanliga fall på ett pappersbruk, europas största, som skiftgående systemtekniker (anställd där sedan 1985).
Under år 2006 sökte jag, och fick, friår!
Jag var ledig från den 21 april till nyår, under januari har jag varit "anställd" igen (Tagit ut kompledigt, arbetstidsförkortning och haft långledigt anligt skiftschemat... ;) ) men från och med den 1 februari har jag tjänstledigt.

Min förhoppning är att jag framöver skall kunna försörja mig på de intäkter som värmepumpsforum och min webshop www.energibutiken.se kan ge mig, mina intäktskällor är främst försäljningen av de produkter som finns i webshopen, men även annonserna finns med i min inkomstbas, räkna därför med att fler annonsörer kan tillkomma även i poolforum.
Mitt mål när det gäller annonser är att de skall finnas där utan att störa allt för mycket, inga popuper och inga frekventa medlemsbrev fyllda med reklam kommer att användas, då jag anser att denna typ av marknadsföring gör mer skada än nytta.

Jag kommer med start i vår att lägga till minst en produkt i min webbutik som vänder sig till oss poolägare, kanske lägger jag framöver upp en webshop dedikerad enbart för poolforums besökare där man kan köpa tillbehör som vanliga poolförsäljare inte kan/vill tillhandahålla, det får framtiden utvisa.

Mitt mål med poolforum är att skapa ett forum som är lite mer "moget" än de flesta andra forum som finns, med "moget" menar jag att jag vill att forumet skall fokusera mer på kunskap och erfarenheter än på att tipsa om och länka till billigaste möjliga produkt, något som jag anser vara allt för vanligt i många andra forum.
Priset är naturligtvis en viktig faktor för de flesta poolköpare, men jag anser att investeringar i både värmepumpar och pooler bör vara en investering där man har en långsiktig syn på saken, när det gäller köp av pool så är det som med så mycket annat, man får vad man betalar för, att ständigt fokusera på lägsta pris i varje fall kan därför innebära att man mer eller mindre kastar pengarna i sjön...
Detta forum skall hjälpa de som vill köpa/bygga en pool som de kan njuta av under lång tid.

Billiga pooler har naturligtvis också ett berättigande, nu finns ju faktiskt möjligheter att köpa en pool för bara några tusen kronor som ger sina ägare chansen att under något eller några år prova på hur det är att leva med pool, de flesta som köper en RIKTIGT billig pool, och trivs med vad har har, köper dock rätt snart en mer "riktig" pool, och det är just i denna fas jag vill att poolforum skall kunna hjälpa dem att fatta ett vettigt beslut.

Så ja, nu har jag berättat lite mer om hur och varför Poolforum finns och varför det ser ut och fungerar som det gör.

Kom gärna med synpunkter, jag är idel öra.

/Rickard

« Senast ändrad: augusti 17, 2011, 13:34:18:18 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2007, 10:39:03:03 »
.......Mitt mål när det gäller annonser är att de skall finnas där utan att störa allt för mycket, inga popuper och inga frekventa medlemsbrev fyllda med reklam kommer att användas, då jag anser att denna typ av marknadsföring gör mer skada än nytta......

Bra, hater glorete og fremtredende reklamer, men skjønner også nødvendigheten av de. Frekventere en del andre forum også og i flere av disse er det en tilknytning til en webshop, dette fungerer ikke helt bra. Blir fort diskusjoner om grenser, noe som kan utelukke deltakere som kan bidra med erfaring og synspunkter. Vurder derfor å holde poolforum fri for dette (Webshop) og heller legg de produkter du/vi/andre synes er interesante i din eksisterende webshop. Er det gode produkter til fornuftig pris kommer de til å bli omtalt og selge likevel ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2007, 11:00:50:50 »
Du har helt rätt när det gäller gränsdragningen för webshopen och de inlägg som jag och andra skriver i forumet - det blir lätt "problem", men på något sätt måste även jag och andra som driver denna typ av forum försörja oss.

När det gäller Poolforum skall jag villigt erkänna att jag inte satsar så mycket tid, kanske 150-200 timmar/år, men när det gäller Värmepumpsforum så har jag i princip en heltidssysselsättning (förmodligen mer...), och att driva ett forum som är framgångsrikt och populärt och som man vill skall fortsätta att utvecklas är inget som jag orkar med att göra vid sidan av mitt ordinarie arbete.

Jag anser att mycket av "problemen" med webshopar i kombination med forum beror på att vi forumägare har svårt att få förståelse för att vi BÅDE vill fortsätta att tillhandahålla ett populärt forum OCH kunna försörja oss på något sätt utan att jobba ihjäl oss genom att både lönearbeta och satsa hundratals eller tusentals timmar/år på forumet/forumen.
Med tanke på att jag har familj så skulle ett "dygnetruntengagemang" med avseende på BÅDE lönearbete och ideellt arbete med forumet dessutom kunna förstöra förhållandet...

Då jag älskar min sambo är det något jag inte vill skall hända.

När det gäller Poolforum så är "Fia" en enorm tillgång för mig (och er), utan henne hade inte forumet varit vad det är idag - och hon ställer upp som moderator helt utan ersättning.
En riktig ängel är vad hon är, tack Fia  :-*
« Senast ändrad: januari 27, 2007, 11:07:16:16 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Vem äger poolforum?
« Svar #6 skrivet: januari 27, 2007, 15:52:29:29 »
Tack för berömmet, Rickard.  <sol> 
Är ju smått pooltokig så det är ju ingen stor uppoffring, tvärt om!  ;D

Jag gör så gott jag kan.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Vem äger poolforum?
« Svar #7 skrivet: januari 27, 2007, 18:43:23:23 »
Kul att du öppnar dig och berättar om forumet. Kan intyga att det blir oerhört många ideella timmar om man driver en sajt på nätet. Lägger själv ner ett antal timmar i veckan på webbisar.se .  Tyvärr har jag ännu inte varit så lyckosam att jag kan försörja mig på sajten. Men med dina sajter som förebild så varför inte.

Kämpa på Rickard. Du är värd framgången. Vi andra får nöja oss med intressanta och givande diskussioner  ;)

/Poolnicke


Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2007, 08:35:53:53 »
Hej,

Instämmer i alla tack till Richard och hoppas att du kan gjöra detta till ett levebröd.

Litar 100 % på ditt omdöme och din opartiskhet. Dessutom är det ju ett publikt forum så var och en
som tar fasta på saker man läst här får ta sitt eget ansvar för det man gör...

Lite nyfiken på programvaran blir man (jobbar i den branschen), skall följa länken och läsa mer om den.

Nicke, webbisar är kanon men jag förstår att det är svårt att konkurrera med sjukhusen och deras webbisar.

Hilsen

Tore (Housedad)
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Vem äger poolforum?
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2007, 07:22:00:00 »
Hej Richard.
Du har också mitt fulla stöd. Det gäller givetvis Fia också.
Utan Er vet jag inte om jag kommit så långt med mina pooler. Har gått vägen
genom billig pool ovanpå gräset. Väntar nu på att resa min J&F pool som blir nersänkt
med trädäck och pumprum ala Bidda  >rulla<(tack vare poolforum), Gud vet var det slutar  ;D
« Senast ändrad: januari 29, 2007, 07:30:57:57 av mrcaspian »
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag