CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär  (läst 4254 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sluttningsliv

Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär
« skrivet: juni 17, 2014, 23:03:04:04 »
Vi är i färd med att sätta upp vår första pool på tomten och vill prova på pool-livet med en Intex Ultraframe rektangulär 5,49 X 2,74 X 1,32.
Vi har sluttningstomt och tänkte placera den på nivån nedanför vår uteplats vilket gör att den kommer hamna relativt bra i höjd med uteplatsen. Ja bra och bra, poolkanten kommer hamna ca 50 cm högre än uteplatsen.

Hur har ni andra gjort som har liknande förutsättningar för ovanmarkspooler när det gäller inramning?
Finns det någon annan här i forumet som har sluttningstomt och placerat sin ovanmarkspool på liknande vis?
Har någon här något tips på hur man på bästa sätt sätter en sarg, snygg träkant eller liknande för att få snyggare utseende runt om poolen?

Hur har ni anlagt ytorna runt omkring nedanför? Växter? Trädäck? Stenläggning? Annat? Idéer mottages tacksamt.

Poolgiganten

Utloggad Holton

SV: Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2014, 17:56:05:05 »
Gräva lite?
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Varmtibadet

SV: Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2014, 09:37:49:49 »
Jag har precis den poolen du nämner! Är toppen nöjd.

Vår tomt är som i två nivåer och poolen står i den nedre nivån och trädäcket som är på övre nivån fortsätter och ramar in hela poolen. Sedan satte jag en liggande "dekorbärda" (eller vad man ska kalla det) så man ser inte själva rörramen. Detta du syftar på med sarg och snygg träkant?

Det finns en byggtråd där Thomas däckat in just denna pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9868.0
Där ser du även en skiss hur jag gjorde med dekorbrädan.

I övrigt, har du tänkt sätta stenmjöl under som paddas?
Tänk på att sätta markplattor under stödbenen, de kommer annars att sjunka ner i gräset/jorden/etc.




Utloggad Sluttningsliv

SV: Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2014, 22:10:08:08 »
Gräva lite?

 :) Japp, gräva lite pågår.
Blir mycket jord som får uppgiften att jämna ut ojämnheter och liknande på andra håll i trädgården. Hur som helst så ser det ut att bli en bra plats för poolen med bra underlag när jordlagret är borta.

Utloggad Sluttningsliv

SV: Inramning runt Intex Ultraframe rektangulär
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2014, 22:13:46:46 »
Jag har precis den poolen du nämner! Är toppen nöjd.

Vår tomt är som i två nivåer och poolen står i den nedre nivån och trädäcket som är på övre nivån fortsätter och ramar in hela poolen. Sedan satte jag en liggande "dekorbärda" (eller vad man ska kalla det) så man ser inte själva rörramen. Detta du syftar på med sarg och snygg träkant?

Det finns en byggtråd där Thomas däckat in just denna pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9868.0
Där ser du även en skiss hur jag gjorde med dekorbrädan.

I övrigt, har du tänkt sätta stenmjöl under som paddas?
Tänk på att sätta markplattor under stödbenen, de kommer annars att sjunka ner i gräset/jorden/etc.

Tack för dina tips och råd. Vi kommer sätta stenmjöl och även markplattor under stödbenen. Även ett lager med frigolit under och "konstgräsmatta" innan vi lägger på underduken som ingår i paketet med poolen.
Kollade byggtråden och ser att ni använder saltklorinatorn. Vi har tänkt detsamma. Är ni nöjda? Vilken variant har ni valt? Det finns flera olika har jag förstått. Och hur är den att sköta? Krångligt? Enkelt? Verkar hur som helst vara det bästa alternativet både för miljö, plånbok i det långa loppet och för hud/hår.

Har ni ungefär 1 meter höjdskillnad mellan övre nivån ner till där er pool står? Tyckte jag läste något om det. Det är ungefär detsamma som för oss.
Vi är också inne på att göra en "sarg" med dekorkant för att täcka över ramkanten. Däremot är det relativt nära tomtgränsen (mindre än 4,5 meter) på andra sidan poolen varför vi inte vågar oss på att göra något större däck där. Vi vill inte riskera att grannen på andra sidan häcken irriterar sig på vårt bygge. Däremot vill vi klä in poolen i trä så den smälter in lite bättre och blir en mindre "blobb" på gräsmattan.
« Senast ändrad: juni 20, 2014, 22:36:20:20 av Sluttningsliv »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag