CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tätning genomföringar  (läst 4395 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hc77

Tätning genomföringar
« skrivet: januari 19, 2017, 20:04:40:40 »
Hallå,

Håller på med det installation av min plasttunna med bubbelsystem. Har en fundering gällande tätning av genomföringar. Badtunna24 skriver på deras hemsida att man skall strunta i gummit som följer med genomföringarna och enbart köra med typ silikon. Vad tycker ni om detta?

Skall jag köra med enbart tätningsmedel typ sikaflex, gummipackning plus sikaflex eller enbart gummipackning?

Kommer troligtvis använda rostfria in- och utlopp och munstyckena för bubbelsystemet kan ni se på bifogad bild.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Tätning genomföringar
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2017, 22:52:39:39 »
Jag är lite tveksam till silikon som ersättning för packningar i ett långtidsperspektiv. Silikon blir ofta klart försämrad med tiden. Vad det gäller rostfritt så kolla noga vilken rostfri kvalitet som du köper - det är inte allt rostfritt som tål klorerat varmt vatten - det är en klart tuffare miljö än för vaskar, diskho och liknande.

Utloggad j-t

SV: Tätning genomföringar
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2017, 08:11:01:01 »
Jag hade kört med gummipackning + tätningsmedel.
Som Erica skriver, kolla typen av rostfritt, marina komponenter bör bli bra då dessa är avsedda för att vara i en ännu aggressivare miljö.

Utloggad hc77

SV: Tätning genomföringar
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2017, 09:52:17:17 »
Tack för era svar, uppskattas.

Jag var själv inne på att använda medföljande packning med lite extra tätningsmedel på. Har köpt Biltemas marin sealer för undervattensbruk att täta med.

In- och utlopp tänkte jag köpa följande:

https://www.pool-fritid.se/produkt/genomforing-badtunna-50mm-rostfri/

Tänkte att denna rostfria bör hålla bättre än motsvarande i plast. Hittar också bara 38mm i plast, vill ha 50mm. Bör väll dock finnas 50mm i plast.

Funderar på bubbelmunstycket, sitter enbart mutter på baksidan som kommer ligga an direkt mot tunnan. Kanske skulle sätta en bricka ihop med muttern med lite tätningsmedel på?

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Tätning genomföringar
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2017, 08:12:43:43 »
In o ut lopp kör jag med dom du länkade, funkar kanon och har ej rostat, när det kommer till rostfritt så ska man köpa A4 kvalitet, rostfritt o syra beständigt, dock har jag fått också det att rosta, när jag hade sjukt höga klorvärden. Men det var skruvar i mitt lock. Köpte också vissa delar av bubbelsystem från badtunna 24, köpte dock munstycken i rostfritt från en annan sida. Dom visste ej om det var A2 lr A4, och dom har börjat rosta lite efter 2 år. Har också bytt till klor fria kemikalier. Jag prioriterar ändå stål framför plast, även om de rostar lite granna.
Jag tätade med olika tätnings medel, dock torkar och släpper typ alla, så jag skulle använt gummi packningar på insidan. Finns det ej så gör själv. Och en jävla massa tätnings medel på utsidan samt använda bricka självklart.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad TommyC

SV: Tätning genomföringar
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2017, 08:56:00:00 »
Jag tätade runt poollampan med Casco silikon får några år sedan. Där är det missfärgat brunt nu. Det är fortfarande tätt men ser trist ut.

Ramen till breddavloppet är tätad med vanlig latexfog för ganska länge sedan. Minns inte vilket fabrikat det är men någon bättre från Woody. Latexfog ska man ju inte använda under vatten men den ser ut som ny.

Gummipackningar finns i många olika kvalitéer. De flesta tappar spänsten och börjar läcka efter långt mindre än 10 år. Tycker man att det är ok att byta efter 3-5 år så fungerar ju det.

Bäst tror jag att Tec7 utan gummipackning fungerar i långa loppet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag