Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket upplägg blir bäst?  (läst 8573 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #10 skrivet: december 07, 2006, 21:42:35:35 »
....www.onninen.se säljer såna rör och kopplingar....

PS. Flere her som har handlet rimelige rør og deler hos www.aqua-line.se

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #11 skrivet: december 08, 2006, 14:05:18:18 »
Jag måste ju i alla fall ha två shuntar, annars stryps ju flödet till poolen hela tiden när shunten stänger radiator slingan. Och den är för det mesta bara litew öppen, och större delen av året helt stängd under stora delar av dygnet.

Jag tänkte att du kunde dela av före shunten! går inte det?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #12 skrivet: december 08, 2006, 15:26:07:07 »
Kanske.... Shunten sitter på pannan nu, men jag antar att det är vanliga rör under den, eftersom shunten är extrautrustning, dvs man behöver inte ha den om man inte vill. I så fall borde det gå att förlänga rören och sätta en t korsning på dom för att kunna pumpa ut vatten till vvxl. Måste undersöka detta...
Viskan spa Lindö

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #13 skrivet: december 29, 2006, 11:26:27:27 »
Tror ni detta blir bra: http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?jn15HtsGGBiDLhw6264e0fRX@rnMCin63244105362648265/7060/1

Det är dyrt som fn (behöver 20 m), eller finns det billigare alternativ??

Äsch, länken funkade ju inte. Men den visade ett dubbelpipigt kulverrör(under fliken "värme") a 332:-/meter....
Viskan spa Lindö

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #14 skrivet: december 29, 2006, 12:20:07:07 »
Hej,

Jag har lagt plusprisolrör i ett gult kabelskyddsrör vilket i dimension för tappvarmvatten blev mycket billigare,
plus att jag bara behövde enkel väg i jämförelse med dig. Plusprisolrörets isolering tål inte att ligga i marken men kan kanske
duga fint i din kulvert, då slipper du gulslangen som jag fikc brottas med. Kolla på Rinkaby igen under rörledningar så hittar du plusprisolrören, blir lite billigare än kulverten tror jag.

Hur har du kommit fram till 2 x 25 mm ledningar, behövs det verkligen så kraftiga don för den varma sidan?
Om man går ner lite så blir nog min lösning ännu lite billigare än kulvertröret, sen vet jag inte om man isoleringen är
likvärdig. I ditt fall är den viktigare än för mig då min ledning som skall leda fram varmvatten till bastuhuset och dess dusch som skall byggas vilket år som helst :)

Gott Nytt År på er allihop !!

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Beppo

SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #15 skrivet: december 30, 2006, 12:33:26:26 »
Bara det inte försvinner för mkt värme så, dvs att isoleringen räcker! Men det borde den väl göra, eller har någon annan info?
25 mm vet jag inte om jag behöver ha, ngn som vet vilken dimension jag behöver ha, ska bara köra ut varmvatten till poolvvxl, vilken kommer att vara ca 20 m bort från pannan. Det går ju säkert att räkna ut....
Och ja, jag måste ju ha både framledning och retur... alltså två rör.
Viskan spa Lindö

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #16 skrivet: december 30, 2006, 12:50:37:37 »
helt oventenskapligt och utan VVS-skola tror jag mig förstå att 25 rör räcker mer än väl.
Detta grundar jag på hur ett radiatorsystem är dimensionerat i en vanlig villa, där räcker det att huvudstammen är 25, då torde det även räcka i ditt fall!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket upplägg blir bäst?
« Svar #17 skrivet: januari 01, 2007, 18:58:46:46 »
Jag resonerar ungefär lika vetenskapligt som RLA, men tror att mindre än 25 räcker. Ring till ngn firma som jobbar med växlare.
All den energi som skall tas ut i poolen måste ju fram så det går ju att räkna med flöden och temeraturdiffar, har inte koll på matematiken utan en djupdykning i gamla böcker från skolan. Men är helt övertygad att det finns en lathund hos ett proffs som ger klart besked på vilket flöde som måste fram sen är blir det till att kombinera pump och rör så att det räcker. Finns ju hyfsade summor att tjäna på att gå ner i dimension så det kan löna sig att inte bara köra med stort nog metoden....

Gott Nytt år från ett stormigt Helsingborg (skruvade fast vinterplåtarna för en stund sedan...)
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag