CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak 6 x 10  (läst 4871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
Pooltak 6 x 10
« skrivet: augusti 19, 2014, 22:55:06:06 »
God kväll! Vi har köpt ett hus med pool som vi flyttar till i december. Poolen är en 5 x 10 meters med en trappa på långsidan som sticker ut 1 meter. Till råga på allt så är det en upphöjd stensarg på 30 cm runt om...

Finns det tak i den storleken med någorlunda prislapp? Förslag?

/Peter

Poolgiganten

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2014, 09:11:41:41 »
Jag har fått en prisuppgift från en leverantör av ribb-cover som annars får bli lösningen att gå på, men det skulle ju vara suveränt med ett tak!

Alla standardtak som jag hittat är i mått som inte räcker till på bredden i o m trappan och sargen, hoppas på förslag från er på hur det kan lösas!

/Peter

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2014, 09:59:06:06 »
Oj, det låter som en knepig sak att lösa, när jag själv letade pooltak till pool 4*8 plus trappdel på kortsidan på 2 meter och låg sarg på 32cm bredd så var det ju inte det lättaste att lösa OM man ville ha nåt som inte kostade blod.

Då fick jag tipset om att man kan ha en separat täckning, någon form av lucka för själva trappdelen. Det var jag dock inte själv så intresserad av men med er bredd så blir ni kanske tvugna att ta nåt sånt... O förresten så undrar hur det funkar när den sitter på långsidan....

Sen är ju den höga sargen lite svårt om du skall ha ett kupolformat tak, annars får du gå på de som är ännu högre och har mer vertikala väggar,, men det beror väl på vad du är beredd att betala...

Googla och begär in prisuppgifter :) lycka till...
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2014, 10:34:50:50 »
Ja, det är trappan på långsidan som ställer till det... Med rib-cover så blir det en lösning med en trappflik som förmodligen kommer fungera hyfsat. Med tak så måste ju skenorna löpa utanför trappan och det blir 5 meter pool + 1 meter trappa + 30 cm x 2 sarg =6.6 meter. Och eftersom sargen sticker upp (ca 30 cm) från markytan så måste ju bredden öka ännu mer om inte markytan höjs.

Någon som har ett tak med en sådan bredd? Och vad kan kostnaden rusa upp i? (fruktar... :-\)

Får kontakta några firmor och begära prisuppgift.

/Peter

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2014, 19:38:22:22 »
Hej, jag har också trappan på långsidan och jag spontant, så blev det dyrt så fort man skulle skräddarsy taket.
Sedan hittade jag ett företag som har nischat sig på skräddarsydda tak.
Jag ska få mitt monterat om några veckor, med en måsvinge vid trappan och jag fick välja färg (ral nr) helt själv.
Både längd och bredd anpassades till poolen 9.6 x 5.20 med poolsargen i granit, höjden 70 cm-100cm fick jag bestämma.
Jag har beställt det inkl montering....kostade inte mer än de vanliga Box taken.


Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #5 skrivet: augusti 20, 2014, 19:59:20:20 »
Hej, jag har också trappan på långsidan och jag spontant, så blev det dyrt så fort man skulle skräddarsy taket.
Sedan hittade jag ett företag som har nischat sig på skräddarsydda tak.
Jag ska få mitt monterat om några veckor, med en måsvinge vid trappan och jag fick välja färg (ral nr) helt själv.
Både längd och bredd anpassades till poolen 9.6 x 5.20 med poolsargen i granit, höjden 70 cm-100cm fick jag bestämma.
Jag har beställt det inkl montering....kostade inte mer än de vanliga Box taken.

Det lät intressant! Du har ett pm...

Tack alla för hjälpen!

/Peter

Utloggad TommyC

SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2014, 22:35:52:52 »
Finns det någon täckning till poolen idag? Någon vintertäckning borde åtminstone finnas!?

Jag förslår att ni om möjligt avvaktar lite med att beställa tak/täckning tills ni vet säkert vad ni vill ha (och vill betala för). Kör ett par månader eller en sommar först så ökar sannolikheten att ni väljer för er rätt lösning.

Fundera även på alternativet helt eller delvis permanent tak med möjlighet att öppna hela eller delar av vägg/tak mot söder. Det kan bli både billigare och bättre beroende på förutsättningarna på platsen och era preferenser. Ett skjutbart tak med stor spännvid som tål någon väsentlig snölast är DYRT.

Vi badar oftast under pooltaket, speciellt sent på säsongen samt alla kvällar och nätter. Just nu har vi 14,5 grader utelufttemperatur. Under pooltaket är temperaturen i luften 30 grader och vattnet håller 32 grader. Vi ska snart ta kvällsdoppet.

Edit: kl 23 var det inga 30 grader i luften under taket utan 25 grader vilket inte heller är så dumt.
« Senast ändrad: augusti 21, 2014, 19:31:26:26 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad rosen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ny med pool
    • Visa profil
SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2014, 07:06:03:03 »
Det finns bara vinterplåtar. De hade bubbelplast tidigare, men den hade gjort sitt tidigare i sommar.

Vi måste ha något som garanterar säkerheten då vi har tre barn och inget staket runt.

Hm, helt tak. Har inte ens tänkt tanken. Ska smaka lite på den.

Just det du beskriver gör att tak lockar! Längre, behagligare säsong. Tack för input:en!

/Peter

Utloggad TommyC

SV: Pooltak 6 x 10
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2014, 19:33:56:56 »
Det känns inte bra att stressa fram beslut om en stor investering. Det är ju väldigt individuella önskemål och platsens förutsättningar som avgör vad som passar bäst. Om ni inte kommer till insikt före sommaren så kanske ni kan bygga ett enklare staket för säkerheten och köpa någon enklare bubbelplast medan ni funderar på vad för slags tak eller täckning ni vill ha.

Hade jag vetat mer innan vi köpte pooltaket så hade det nog blivit någon permanent takkonstruktion med möjlighet att öppna en mindre del mot solen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag