VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #110 skrivet: augusti 23, 2013, 08:42:12:12 »
Igår kom min trofasta leverantör med ytterligare ett lass med tryckt virke, så nu är det inte många ursäkter som funkar längre. Fram med skruvdrillarna och trallskruven!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #111 skrivet: augusti 23, 2013, 10:15:45:45 »
Ser att du har en klorpucksautomat. Fungerar den bra?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #112 skrivet: augusti 23, 2013, 11:27:56:56 »
Ursäkta offtopic men vem blir först med denna kopplad till poolen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #113 skrivet: augusti 23, 2013, 12:30:24:24 »
Offtopic MattiasS, tycker du det? Vad har du tänkt med denna, skjuta dina badgäster? Det blir inte jag som blir först med en sådan sak, så om du planerar att installera, vinner du.
För min del er det lite tidigt att säga exat hur bra min klorautomat fungerar. Som du säkert också såg har jag gjort en bypass också för denna, och jag har inte hunnit att testa nog för att kunna dra några slutsatser. Till att börja med körde jag med bypass ventilen öppen, och det värkar inte att fungera. För att få vettiga klorvärden fick jag lägga puckar i breddavloppen. Troligen er det interna motståndet i klorautomaten för stor till att det blir tillräcklig genomströmning för att fungera. Jag har senaste veckan försökt köra med bypass ventilen helt stängd, men resultat än så länge är att jag har hamnat lite för högt i klorvärden. Det som återstår är att se om jag kan hitta en inställning på klorautomaten som säkrar jämna och bra klorvärden över tid.
Ska samtidigt säjas att jag har blivit "varnat" mot att installera klorautomat av flera poolfirmor. Efter vad dom säger er det svårt att få det att fungera bra, men jag installerade en ändå da jag var igång. Får jag det inte att fungera, får jag gå tillbaks till breddavloppen, inga bekymmer.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad psau

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #114 skrivet: augusti 23, 2013, 12:44:41:41 »
Självklart ska ju den kasta klorpuckar på de som inte duschat innan dopp alternativt barn som....
Jag lekte med tanken på en klorautomat men släppte den av svårigheten med doseringen, funderade länge på ett dossystem men slutade i att jag kör saltvatten och en klorgenerator. Tycker det funkar toppen, i mitt fall verkar dessutom saltet stabilisera vatten värdena för antingen har jag fel på ph mätaren och mina stickor eller så håller sig poolen sjukligt stabil.

Problemet med de flesta klorautomaterna är att det strömmar samma mängd vatten genom oavsett nedskräpning det sker ingen aktiv mätning och reglering.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #115 skrivet: augusti 23, 2013, 12:54:59:59 »
ja det var förstås klorpuckarna jag tänkte på men den texten föll visst bort.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #116 skrivet: augusti 23, 2013, 13:21:03:03 »
Du tror inte att det kan bli för mycket klor då? Den mängden puckar som får plats i den där räcker nog några år för vår förbrukning.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #117 skrivet: augusti 23, 2013, 13:31:25:25 »
Citera
Problemet med de flesta klorautomaterna är att det strömmar samma mängd vatten genom oavsett nedskräpning det sker ingen aktiv mätning och reglering.
Det blir väl samma sak oavsett så länge man anvender klorpuckar, klorautomat eller ej? Känns som det blir vattentemperatur och flöde som bestämmer hur snabbt en puck löses upp.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #118 skrivet: augusti 23, 2013, 13:35:10:10 »
Självklart ska ju den kasta klorpuckar på de som inte duschat innan dopp alternativt barn som....
Vi har inga restriktioner hemma hos oss om att duscha m.m. innan, vi har klarat oss bra ändå. Det är möjligt att kloret förbrukas snabbare och att vi får chocka oftare för att få bort det bundna kloret, men det gör mig ingenting. Vi har ju en långhårig hund också, han får bada hur mycket han vill. Det kommer nog i både det ena och det andra via honom. Framför allt hår som lägger sig som ett filter i silkorgen...

Jag lekte med tanken på en klorautomat men släppte den av svårigheten med doseringen, funderade länge på ett dossystem men slutade i att jag kör saltvatten och en klorgenerator. Tycker det funkar toppen, i mitt fall verkar dessutom saltet stabilisera vatten värdena för antingen har jag fel på ph mätaren och mina stickor eller så håller sig poolen sjukligt stabil.
Hade för lite koll innan vi byggde, så vi har rostfria delar i vår pool. Fungerar inte bra med saltvatten, det är inte tillräckligt hög klass på det rostfria. Konstigt nog har vi också sjukligt stabil nivå på pH, det är i princip bara när vi chockar som det lämnar 7,6. Vet inte varför, har testat med pH-sänk för vi vill ju egentligen ha 7,4, men det går upp igen på några dagar.

Problemet med de flesta klorautomaterna är att det strömmar samma mängd vatten genom oavsett nedskräpning det sker ingen aktiv mätning och reglering.
Det problemet har vi i alla fall som det är nu när vi lägger en puck i breddavloppet. Det blir det ingen skillnad på. Däremot slipper jag ha min burk för pucken på sidan där och idag händer det att jag glömmer lägga dit en ny. Har hittills inte hänt någon katastrof (grönt vatten) men det kan ju hända i framtiden.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad psau

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #119 skrivet: augusti 23, 2013, 13:59:42:42 »
Jag stoppade barnen igår innan de hann slänga sig i poolen de hade gjort gyttja och skulle tvätta sig.... Fick bli slangen då jag inte hade någon klorkastare ;-)
Nu i nya poolen körde jag plast genomgående för att kunna köra salt gamla poolen hade en del rostfritt men från 68 nog lite annan kvalité för det var inte antydan till rost trots saltvatten.

Nu har ju inte jag någon klormätning på min saltgenerator heller utan jag kör ngra timmar per dag oavsett så jag får samma effekt att det är ett okontrollerat klorflöde utan hänsyn till förbrukning.

Annars tror jag att ett dossystem är den rätta vägen att gå där man aktivt mäter klor och tillsätter efter behov.

/Peter

Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag