CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????  (läst 9914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« skrivet: augusti 07, 2011, 09:40:57:57 »
Som rubriken säger??

Alltså med all denna underbara snö som har kommit dom senaste vintrarna så funderar jag på om vårat pooltak kommer att hålla för all snö och is som kommer att glida ner från taket på pooltaket.

Alternativet finns ju att montera snöras skydd men 3000 kr plus allt jobb, kanske inte hela världen men... någon som kanske har liknande... eller några ideer.

Kanske ska spänna fast typ masonit skivor just där snö/is landar på pooltaket men skenan mellan rutorna är ju där kanske håller det?

/ Petri

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2011, 09:46:23:23 »
Finns bara att ett bra sätt enligt mig, skotta av det från snö när det blir för mycket O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2011, 09:51:21:21 »
Joo men jag kliver inte upp på hustaket för att skotta av det kommer att sluta med ett vinterbad i bästa fall :)

Jag tänker mest på snön som kommer att glida ner från hustaket via utetaket / plasttaket ner på pooltaket.

/ Petri

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2011, 10:13:27:27 »
Har aldrig haft problem med att snön glidit från hustaket o knuffat ner snön från altantaket. Lutningen på altantaket är liten det stoppar raset

Ser man på bilderna så kommer snön från hustaket inte att kunna nå pooltaket.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2011, 10:23:00:00 »
I vintras hade jag vinterplåtar som var uppbyggda på 45x70 reglar som jag fick skotta av efter att all snö från taket glidit ner på det.

/ Petri

Utloggad TommyC

SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2011, 13:33:04:04 »
Vi har liknande placering av pool med pooltak nära huset. Har funderat länge på ett tak liknande ert men fastnat på snöfrågan. Jag vill inte att snö och is ska dunsa ner på pooltaket.

Kan era olika erfarenheter av att snön rasar eller inte rasar bero på olika takvinklar?

Om man söker på snörasskydd dyker det upp olika lösningar: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/75358-har-ngn-anvaent-dessa-snoerasskydd.html men då kanske det blir nödvändigt att skotta när det snöar som de senaste två vintrarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2011, 14:28:36:36 »
Har egentligen inte med tråden att göra. Ni har köpt ett Klasik A exellence såg jag i tråden om lackering. Har ni den låga skenan som går att gå på?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2011, 15:02:19:19 »
Joo jag har den skenan om den är lägre det vet jag inte men gå vänlig, jag har även sänkt ner den i altanen.

/ Petri

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2011, 19:22:10:10 »
Jag börjar få kläm på det här. Är inne i ett antal olika trådar och håller på att kolla. Idealcovers standardskenor suger i min mening när det gäller att kunna gå på. De har även en gåvänlig variant, men den rekommenderar de inte att man ska ha i norden. Den skenan (kallas på en del ställen för komfort-skena) levereras bara som standard med Klasik Excellence. Vill man ha den som tillval med något av deras andra tak (Klasik, Dallas, Dallas Excellence) så måste man specialbeställa.

Vi vill ha ett Dallas, men jag gillar som sagt inte den skenan. Klasik Excellence är bra mycket dyrare än vad vi har i budget så frustrationen är hög.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Petri

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kommer pooltaket att klara av all snö från taket ????
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2011, 19:40:59:59 »
Jag är helt klart nöjd med den skenan skulle nog ha ångrat mej med den andra skenan. Skenan ligger ju trots allt ca 20 cm från kanten och där går vi ganska mycket när vi badar och hoppar i eller klättrar upp från poolen osv.
Något jag haft lite problem med är att kanten vid hjulen har skrapat i mot skenan när man drar taket men det har varit för att våran altan inte var riktigt rak från början så där har jag fått hyvla å slipa en del men skam den som ger sig nu funkar det fint.( det är banne mej inte många mm mellan skenan och pooltaket på insidan, där tycker jag att idealcover kunde gjort lite större glapp.)

/ Petri

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag