Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filtersand i poolen  (läst 6532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattepool

Filtersand i poolen
« skrivet: augusti 08, 2009, 13:35:47:47 »
 :'( Har haft problem med vitgrumligt vatten under en längre tid har provat det mesta med att sänka ph värde flock meddel mm. Men jag hittade felet till sist. Det vit-grå grumliga vattnet berode på att jag hade för lite sand i filtret. Köpte nämligen ny sand, för jag hade tänkt att byta ut sanden som en sista åtgärd och upptäcker då att sand filtret var knappt halvfullt med sand. Allt var frid och fröjd i ett helt dygn. Efteruppstart med den nya sanden så tog det inte mer än några timmar så såg man en klar förbättring och efter ett dygn Kristallklart! Nu börjar problemet - filtersanden läcker ut i poolen. Vi har haft poolen i tre år och när poolen var ny så hade vi faktiskt samma problem med filtersanden som vi har fått nu men efter ett par dagars dammsugande så slutade sanden att läcka in. vart kommer sanden ifrån. Är det en (eller fler) av "dysorna" i botten på filtret som är trasigt eller kan det vara uppe vid anslutningen mellan centrumröret och själva växlaren som det läcker. Eftersom det slutar att läcka ut filtersand efter ett tag så undrar jag om det verkligen är en av "dysorna" som läcker... sen är det inte så roligt att tömma ut all sand igen för att kontrollera.

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Filtersand i poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2009, 14:15:32:32 »
Prova att kör 6-vägs ventilen lite i de olika lägerna, kanske de lossnar något sandkorn då.

Funkar inte det så måste du öppna filtret. Därför skulle jag börja med den övre anslutningen o 6-vägs ventilen o kolla ifall de finns något sand korn där uppe. Sen återstår ju bara att gräva ur filtret. Lägg den urgrävda sanden på en pressening, så kan den återanvändas. Kolla dysorna så de är hela o rätt monterade.

Antar att du har köpt rätt sandstorlek, annars kan det ju också vara en felkälla.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad suezen

SV: Filtersand i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2009, 16:36:45:45 »
Håller med Ronson rörande kornstorleken på den sand du använder som måset vara av rätt storlek för det sandfiltret. Om sanden är av rätt storlek så är det mycket troligt att det är en eller flera av dysorna som är trasiga.

/Anders
&pool

Utloggad Mattepool

SV: Filtersand i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2009, 18:33:43:43 »
Tack för tipsen.. Det är rätt kornstorlek 0,6-0,8 enligt tillverkaren Aqualux "cocoon". Jag har nu testat att köra ventilen lite fram och tillbaka, nu ska jag öppna och se om det finns sandkorn uppe i växlaren tänkte även lysa ner i centrum röret och se vad jag kan se därnere. Sedan är det nog bara att gräva ur filtret.  <hmm>

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Filtersand i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2009, 18:43:24:24 »
Tack för tipsen.. Det är rätt kornstorlek 0,6-0,8 enligt tillverkaren Aqualux "cocoon". Jag har nu testat att köra ventilen lite fram och tillbaka, nu ska jag öppna och se om det finns sandkorn uppe i växlaren tänkte även lysa ner i centrum röret och se vad jag kan se därnere. Sedan är det nog bara att gräva ur filtret.  <hmm>

har du en grovis går det snabbt att tömma filtret

Utloggad matz

SV: Filtersand i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2009, 06:57:22:22 »
dysorna är fastskruvade under bottenplatten,dra åt insexskruvarna lite grann på varje dysa
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag