Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aquacheck digital mätare  (läst 2026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
Aquacheck digital mätare
« skrivet: juni 17, 2018, 01:23:38:38 »
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet utav denna mätare för att mäta klor, ph och alkaniteten.
Köpte denna då jag tänkte att det skulle ge ett mer korrekt avläsning utav värdena, då det är ganska så svårt att avläsa klorvärdet på stickorna.
Har inte haft någon som helst kemikalie i poolen förra året då stickorna visade bra värde, förutom kloret, men det skriver jag om i en annan tråd.
Köpte denna Aquacheck digital mätaren för ca en månad sen och började mäta. :-\

PH låg på 7,7-7,8
Klor på 0,0 ( annan tråd hur jag löste det).
Alkaniteten på 180

Köpte PH sänk och började dosera.

Hur jag än vände och vred på det så fick jag ej ner Akaniteten, den pendlade mellan 150 -170
Beroende på var i poolen jag mätte så fick jag olika värdern, både på klor, alkanaitet och ph och då har jag alltså ingen stor pool.

Körde tillbaka till Rubinpool där jag köpt den, tillsammans med en flaska vatten från poolen.
Körde en test på poolvattnet med deras testare och fick då.
PH 7,4
Alkanitet 97
Klor 0,5

Aquacheck visade
PH 7,6-7,8
Alkanitet 150-160
Klor 0,0

Det blev en Scuba Smarttest istället och den visade nästan exakt som deras dyrare testmaskin gjorde, denna har ju bara en decimal, deras hade två.

Så, en varning för Aquacheck pga olika mätvärde på samma vatten, kan ej rekommenderas, testade med både mina och deras stickor och fick väldigt spridda skurar på resultatet.

// Micke
« Senast ändrad: juni 17, 2018, 21:29:57:57 av popeye65 »

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2018, 11:54:19:19 »
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet utav denna mätare för att mäta klor, ph och alkaniteten.
Köpte denna då jag tänkte att det skulle ge ett mer korrekt avläsning utav värdena, då det är ganska så svårt att avläsa klorvärdet på stickorna.
Har inte haft någon som helst kemikalie i poolen förra året då stickorna visade bra värde, förutom kloret, men det skriver jag om i en annan tråd.
Köpte denna Aquacheck digital mätaren för ca en månad sen och började mäta. :-\

PH låg på 7,7-7,8
Klor på 0,0 ( annan tråd hur jag löste det).
Alkaniteten på 180

Köpte PH sänk och började dosera.

Hur jag än vände och vred på det så fick jag ej ner Akaniteten, den pendlade mellan 150 -170
Beroende på var i poolen jag mätte så fick jag olika värdern, både på klor, Alkanaitet och PH och då har jag alltså ingen stor pool.

Körde tillbaka till Rubinpool där jag köpt den, tillsammans med en flaska vatten från poolen.
Körde en test på poolvattnet med deras testare och fick då.
PH 7,4
Alkanitet 97
Klor 0,5

Aquacheck visade
PH 7,6-7,8
Alkanitet 150-160
Klor 0,0

Det blev en Scuba Smarttest istället och den visade nästan exakt som deras dyrare testmaskin gjorde, denna har ju bara en decimal, deras hade två.

Så, en varning för Aquacheck pga olika mätvärde på samma vatten, kan ej rekommenderas, testade med både mina och deras stickor och fick väldigt spridda skurar på resultatet.

// Micke

Bra info.

Vad är det för skillnad på en Scuba Smarttest och Scuba II? Använder man samma karameller?

Utloggad MathiasS

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2018, 12:27:30:30 »
tror den mäter lite snabbare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2018, 12:38:16:16 »
tror den mäter lite snabbare.

Samma pryl i princip alltså? Då ropar jag hem en sån. Hittade den i Sverige för 1050 spänn inklusive frakt och startkit med karameller.

OffTopic: fan vad det regnar, är det genrep för midsommar?

Utloggad TommyC

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2018, 13:59:40:40 »
OT: hoppas att regnet når hit också men tittar man på väderradarn så finns en viss risk att det missar östra svealand den här gången också, trist med brunt gräs. SMHIs kaffesump har fungerat dåligt i år.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2018, 15:07:48:48 »
OT: hoppas att regnet når hit också men tittar man på väderradarn så finns en viss risk att det missar östra svealand den här gången också, trist med brunt gräs. SMHIs kaffesump har fungerat dåligt i år.

Ännu mer offffff: Sen jag skrev sist har jag fått 15mm i en tom trallskruvslåda (A4 4,8x75). Toppen för jag tänkte justera upp en låg pelare på altanen inför tralläggning, fylla släpet med skit inför resa till tippen samt börja bygga på min altan-integrerade kylbox. Men nu slapp jag det och spelar FIFA med sonen istället.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Aquacheck digital mätare
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2018, 17:49:56:56 »
Japp, det är genrep för midsommar. Nu haglar det....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag