CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ytbehandling på trätrall?  (läst 79600 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #20 skrivet: augusti 06, 2010, 00:08:51:51 »
hej
Såpa och vatten varje år ger en grå ton samt att man återställer olja till trävirket.
1 del såpa 3 eller 4 delar vatten, detta gör jag 2 ggr per år lägger på med en sopkvast
är det väldigt skitigt kan man köra med trallrent först.
mvh carlos <sol>

Jag kör 3 delar såpa, 1 del vatten, och sen kör över altan varje vår, en gång per år. Tvättar innan med trallrent. Det ser riktigt nice ut. Har aldrig förstått vitsen med att olja, vilket är:
1) dyrt
2) tar massa tid
3) blir en otrevlig yta att gå barfota på
4) blir en otrevlig yta att se på
5) får en svart yta med tiden (som då blir varmare än ett ljusare golv).

Sen får alla byggvaruhus, snickare, målare säga vad dom vill (för dom hånskrattar åt en när jag berättar att man inte behöver olja)

Såpa (med naturligt tallolja i) ger ljusgrå färg, och skönt att gå på, minimalt med stickor. Kan rapportera igen efter 5 år till med altangolvet  :) 
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #21 skrivet: augusti 06, 2010, 01:24:27:27 »
Fram till 2005 var det högtryckstvätt o  lacknafta med lite torrsubstans (Kallades träolja 30%)  som gällde vid trallbehandling. Torkade ut på 14 dagar och drog bara till sig skit ner i fibrerna.

2005-2009 så kom såpatrenden.  Folk kramade träd o stod o skrubbade med sina piazavakvastar tills dom fick blåsor i händerna.

I båda fallen ovan så vart det inte riktigt bra.

Nästa trend sedan 1-2 år tillbaka är den vattenspädbara tralloljan som logiskt sett känns bra till poolomgivningar.

Den ger en ljus och fuktavstötande trall och håller upp till ett år per behandling.

Tror även jag sett några tester av dessa iår och dom sopade banan med alla andra typer av behandling.

Vi har kört Cuprinol-V sedan vi byggde poolen och trallen ser superbt ljust och är mjuk o go och sval (tack vare den ljusa furu färgen)

Utloggad dajjes

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #22 skrivet: augusti 06, 2010, 09:43:24:24 »
Jag kör med jotuns vatten baserade träolja den kan man även bryta till olika färger om man vill.Jag tog vi den lite grön så att trallen ser ut som den var ny igen! Ett bra tips!

Utloggad Linkan222

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2010, 15:20:32:32 »
Klart det håller mycket mer än tio år även om det är obehandlat. Har några bevis på det i min omgivning.

Själv kör jag nog med lasyr. Tycker iaf att de traditionella tralloljorna bara gör att trallen blir svart efter ett antal år. Och mörk trall vill jag inte ha.

Citat från råd och rön
"Det finns olika uppfattningar om huru vida alternativen är lika hållbara som impregnerat. Tryckimpregnerat har en beräknad livslängd på minst 20 till 40 år, om det är tillverkat på rätt sätt och rätt använt. Studier har visat att tryckimpregnerat trä håller längre än till exempel lärk och furu. Men om man underhåller lärk och furu med rengöring och oljning kan det hålla lika bra som tryckimpregnerat."

Hela artikeln: http://www.radron.se/templates/Artikel____3633.aspx

Utloggad D-B 35

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #24 skrivet: augusti 15, 2010, 15:22:22:22 »
Ja, det verkar ju som om det finns lika många svar som frågor på det här med trall. Har inget svar, vet bara att jag är dödligt leds på allt skurande och oljande. Och det är inte ens snyggt eftersom all smuts inte går att få bort hur man än gör (om man inte kör med kaustiksoda eller nåt och det gillar inte grodorna som bor under). Med tre altaner tar det knäcken på en. Nu har jag laserat - får se om det håller vad det lovar. Det är i vart fall inte fulare. Runt poolen blev det sten - förutom själva sargen där jag provar sibirisk lärk som jag tänker låta vara obehandlad.
Jag har lovat mig själv att det inte ska komma in en träbit till i denna trädgård som ska oljas!!
Rostfri pool, Svenska poolfabriken 7*3,5 med hörntrappa.
Byggd 2009. Renoverad med platssvetsad liner och ny VP, Poolklubbens Green Machine M, 2022.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #25 skrivet: augusti 15, 2010, 18:43:18:18 »
Någon som testat Sioo Impregnering?
Det låter ju onekligen bra...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #26 skrivet: augusti 15, 2010, 20:23:37:37 »
Någon som testat Sioo Impregnering?
Det låter ju onekligen bra...

//Anders

Inget jag skulle satsa på iaf
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90731-sioo-aldrig-mer-olja-altan.html

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #27 skrivet: augusti 16, 2010, 09:24:00:00 »

Inget jag skulle satsa på iaf
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90731-sioo-aldrig-mer-olja-altan.html

Hmmm... verkar bara var en som är missnöjd där och det var behandling av gammalt däck som redan var sprucket... Det är dock dyrt, riktigt dyrt tycker jag... För mina dryga 70 m2 skulle behandling med Sioo gå på 4500 kr...  :o

Tror nog jag satsar på såpa... När ska man såpa första gången?
Jag vill inte "stänga inne" den gröna tonen det har nu (lagt för ca. en månad sedan) så är det bättre att vänta till våren?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad bengtner

SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #28 skrivet: augusti 20, 2010, 07:06:38:38 »
Aldrig mer olja säger jag bara. Har haft ett par altaner som alla har blivit helt svarta och tråkiga med tiden. Nu kör jag med tryckt virke, och enbart såpvatten. Vill man får bort ingrodd skit funkar algtvätt bra. Bleker också och trallen blir ljus och fin. Och låt blir högtryck. Trallen blir full med fnas och blir inte alls skön att gå på.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Ulrik

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ytbehandling på trätrall?
« Svar #29 skrivet: september 26, 2016, 16:41:09:09 »
Jag vet detta är en gammal tråd. Håller på att bygga däck runt poolen med tryckt virke och vill såpa istället för att olja. Min fråga är när man ska såpa första gången? Antar efter 1 år, virket lär väl inte ta åt sig mycket av såpavattnet nu när det är nytt? Eller?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag