VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump + bergvärme?  (läst 4855 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Värmepump + bergvärme?
« skrivet: februari 13, 2009, 16:08:38:38 »
Hej!
Poolstore 4 * 10m

Jag har nu provat att använda min bergvärme pump CTC ECO Heat på 8,5kw + 75Kw värmeväxlare för att värma poolen i 2 sässonger, men är inte helt nöjd med detta, för att komma upp  från 27 till 30 grader så måste det vara solsken ute och då får jag upp tempen dom sista timmarna innan mörkret faller.

Jag har funderat på att antingen köpa en helt ny värmepump antingen Pahlens Maxi 51 eller Gullberg & Jansson på 13.8Kw , dessa båda skulle enlig rådgivning klara att värma upp poolen, allternativt använda det jag har idag och kanske köpa en mindre som tex Fairlane PV20 på 6Kw för att spetsa värmen när det behövs?

Jag tar tacksam emot era förslag på hur ni har gjort eller kommer att göra .

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2009, 10:56:44:44 »
Thomas

Du har väl ca 50-55m3 att värma upp beroende på djup i poolen. Då är faktiskt 8.5kW för lite effekt. Skulle inte rekommendera Pahlens Maxi 51 då även den är för klen till dina behov. Du behöver komma upp i 12-13kW för att klara av ditt värmebehov. Både

Det mest ekonomiska (prisklass ca 12000) är ju som du själv säger att köpa en extra VP för spetsvärme. Men om du skall köpa en Fairlane PV20 eller i den prisklassen så hade jag hellre köpt en som klarat hela värmebehovet.

Du har aldrig övervägt att komplettera med solfångare? Låta de göra grundjobbet o spetsa med VP? Blir ju rätt ekonomiskt i längden.

Själv så kommer jag att ha 2st 4kW VP för mina 36m3.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2009, 17:35:07:07 »
Hej,

Vi har en G&J modellen som ger 13,8 till vår pool 4,5 * 9 plus 3m bred trappa sk roman end, volym ca 55 kubik.
Det funkar jättebra, vi badar i vår önskade temp 28-29 och VPn går inte alltför mycket om inte vädret är helt bedrövligt.
Tilläggas bör att vår pool ligger i ett väldigt gynnsamt microklimat, sol hela dagen och i ett läskyddat hörn, första sommaren
körde vi utan värme och badade till slutet aug början av sep.

Tror att den effekt som behövs helt enkelt saknas i bergvärmen hos dig. Har du ett lämpligt tak så kan ju solvärme i kombination
vara ett alternativ men det blir dyrt att dubblera och jag tror man vill ha effekten på VPn i alla fall --> högre pris även om man har solvärme.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad thomaslakers

SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2009, 07:36:50:50 »
Hej Housedad & Ronson!

Tack för era svar:
Jag har ca 67m3 vatten i poolen
 solvärme har jag nog gått ifrån tanken på då detta skulle täcka hela mitt tak.

Jag är fortfarande kluven på om jag kanske skall försöka investera i en pump som klarar hela behovet men får även rådet att behålla bergvärmen som stöttning, frågan är då hur stor värmepump jag skall satsa på, en 13,8 Gullberg Jansson ligger på ca 28 000-30000kr en Maxi 51 likaså, tar jag en Fairline PV20 på 6,8 så kan jag få denna för runt 19 000kr men är man dum snål då?

Jag vet inte riktigt skillnaden på dessa pumpar förutom att G/J skall jag få ut mer presatanda på och Maxin går tystare, men 54 disibel är det något att oroa sig för då jag  säkert  har 10 meter till granens staket och sen ytterligare 10 meter till hans hus?

Sen har jag en fråga på hur det skall kopplas, vad jag förstår skall Värmepumpen kopplas på innan bergvärmen, hur är trycket mellan dessa båda, idag justerar jag flödet ut till värmeväxlaren som i sin tur skickar ut till poolen med en strypning.

Alltid sama visa innan sässong massa frågor och hoppas ni orkar svara eller någon annan hur ni skulle gjort.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Ingvar

SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2009, 19:56:35:35 »
Eftersom värmepumpar sällan klarar hela flödet, är det lämpligast att du parallellkopplar dem, då behöver du kanske inte någon ytterligare strypning/bypass-koppling. Dessutom får du bättre verkningsgrad på det viset mot att seriekoppla dem.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad thomaslakers

SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #5 skrivet: februari 22, 2009, 19:37:20:20 »
Hej och tack för alla svar!

Jag har efter övervägande bestämt mig för att gå på det billiga allternativet att köpa en Fairland 6Kw värmepanna 19 000kr som komplement till min Bergvärme på 8,5Kw, detta skulle enligt råd jag har fått vara mer än tillräkligt för att klara uppvärmningen och att hålla en någorlunda mer konstant temp än vad jag har haft.

Har jämfört med
 G/J pump 6,8 23-25 000kr
G/J Pump 13,8 33-35000kr
Phalens 51 28 000kr
Phalens 12 25 000kr

+ några andra märken

Ingvar du nämner paralell koppla dessa båda enheter, jag har fått rådet att serie koppla, med en by pass,alltså att båda systemen jobbar samtidigt mot sama mål temp är det så du menar?

Jag är lite orolig för ljudet från denna pump 48disibel med vertikalt blås, (uppåt) men antar om jag placerar den 5-6 meter från poolen att jag eller grannen 15 meter längre bort störs av detta.

Är det någon som har ett kopplingsschema för hur man skall koppla så tar jag tacksamt emot detta, och sen undrar jag om man kan placera By passen under trallen då jag skulle spara mycket PEM slang och få ner kostnaden på detta viset, eller om jag måste ha denna inomhus för kylans skull?

Tacksam för om någon orkar svara.

Mvh Thomas & Fia
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Ingvar

SV: Värmepump + bergvärme?
« Svar #6 skrivet: februari 23, 2009, 23:26:03:03 »
Med parallellkoppling menar jag att du bör dela upp flödet av vattnet som kommer från poolen i två flöden, där det ena av dessa flöden leds genom VVX till bergvärmen och det andra flödet genom luftvärmepumpen. Det varmare utflödet från VVX för bergvärmen leds sedan ihop med det varmare utflödet från luftvärmepumpen. Någon ytterligare bypass behöver du troligen inte, i och med att flödet genom respektive VVX blir hälften mot om du kopplar dem i serie.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag