CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvägg reser sig ....  (läst 12904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalled

Poolvägg reser sig ....
« skrivet: augusti 07, 2011, 16:07:51:51 »
Har precis monterat en Primastar 7,30x3,70.

När poolen är fylld ca 2/3 så reser sig stödbenen på långsidan med ca 1cm.

Vi har testat att kompensera stödbenen så att de lutar mer in mot poolen och även testat åt andra hållet, men benen reser sig fortfarande.
Det är foten som är in mot poolväggen som reser sig, inte den delen som är längst ut. Benen är av triangelstödstyp som sitter ihop med ett metallband under poolens botten. Ni som monterat dessa pooler tidigare vet vad jag menar ....

Grundarbetet är 1dm paddad fin singel och hård byggcellplast (1dm) ovanför detta.

Är det någon som sett något liknande tidigare eller har några tips att ge ?!?



Poolgiganten

Utloggad jkrassman

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2011, 19:03:22:22 »
Svårt att komma med en kvalicificerad gissning men...

Kan det vara så att din botten lutar åt något håll och att du har snapin liner som redan sitter klämd? I och med detta så skulle det teoretiskt kunna få poolväggen att lyfta..Kanske långsökt?

Jocke

Utloggad kalled

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2011, 11:41:58:58 »
Tjena Jocke,

Linern har vi klämt fast efter att väggen är rest. Den sitter endast med gummilister i ovankant som inte skulle orka hålla hela vattentrycket i linern.
Tanken är god, men vi har uteslutit att det kan vara så.

Läget nu är att vi dubbelkollat marknivån som är exakt under hela poolen. Vi har kryssmätt alla stödben igen och de är också exakta.
Vi börjar luta åt konstruktionsfel, men det är ju bara en långsökt teori än så länge.

Utloggad jkrassman

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2011, 16:08:55:55 »
Okey, ni får dubbelkolla allt och felsöka mera. Det är inte normalt att vägen reser sig iallafall.

Det jag märkte när jag fyllde min pool med "snapin" liner - är att det blir ett satans tryck i linern nedåt..Jag var nämligen tvungen att släppa linern när jag fyllt ungefär 30 cm...det är ganska höga krafter...och jag hade det bra bökigt att få på snapin linern efter det.

Jocke

Utloggad kalled

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2011, 18:40:20:20 »
OK, vi felsöker för fullt .... Vad är en "snapin-liner"? Jag har tagit för givet att de gummilister som klämmer fast linern under monteringen av poolen skulle släppa om det blev såpass med tryck så att stödbenen reser sig, men det är ju inte säkert att jag har rätt där.....

Utloggad jkrassman

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2011, 18:44:04:04 »
Det är en svetsad list på linern som viks runt poolkanten...Vanligast är att det inte är någon snapin och man viker över linern för att sedan typ klippa bort överskottet..

Utloggad kalled

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2011, 18:47:33:33 »
OK, tack. Vi har den senare varianten. Hade gärna skickat upp lite bilder, men sidan verkar inte gilla det riktigt när man sitter med en Mac. Löser jag det så kommer lite bilder inom kort.

Utloggad jkrassman

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2011, 20:26:50:50 »
OK, tack. Vi har den senare varianten. Hade gärna skickat upp lite bilder, men sidan verkar inte gilla det riktigt när man sitter med en Mac. Löser jag det så kommer lite bilder inom kort.

FF borde fungera...

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2011, 14:13:30:30 »
Vad har du under den yttre delen av triangel benet? Om det är för mjukt där så sjunker den ändan o den inre reser sig upp.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad kalled

SV: Poolvägg reser sig ....
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2011, 14:40:58:58 »
Tjena!

Under den yttre ändan har vi dubbla trädgårdsplattor och grus under det. Vi trodde detsamma och har testat med att både underkompensera stödbenens vinkel och att överkompensera. Nu står de åter helt i våg. (Det tar ju tyvärr en stund att tömma/fylla så mycket så att justeringarna kan göras - det har draggat rätt mycket tid .... )



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag