CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 70308 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #20 skrivet: februari 11, 2017, 16:29:05:05 »
Det där med bygglov är en historia som jag kan delge dig när du kommer förbi för att kika på min pool/tak/altan... Makalöst kan jag säga...

Jag har höjt min mark runt poolen för att på så sätt slippa söka bygglov för poolen.. Större chans att få marklov (höja mark) än bygglov. När jag pratat med kommunen var reglerna: pool som sticker upp mer än 0,5 m = bygglov. Altan som sticker upp mer än 1 m = bygglov. Eftersom min pool sticker upp 1 m så skulle jag behöva bygglov för pool men inte för altanen (som går runt poolen). Om detta hade jag en diskussion med kommunen ungefär 10 ggr.. Resultatet blev att söka marklov för att höja marken 50 cm, då hamnar poolen 50 cm ovan mark vilket innebär att jag klarar bygglovskravet.

På alla handlingar jag skickat in till kommunen har jag ritat med pooltak, dessutom har jag berättat om min konstruktion. Inte hört någon från kommunen som ifrågasatt och velat ha bygglov för taket. Men, om rätt ska vara rätt så kanske jag skulle behöva bygglov. Du å andra sidan klarar ju höjden (om poolen blir helt nedgrävd) så det ska inte vara några problem med ett tak på 1 m.

Dock ska den ju stå på trall... Blir ju hårfint.

Poolgiganten

Utloggad man99024

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #21 skrivet: februari 11, 2017, 16:43:27:27 »
Inga problem med taket. Kommunen bryr sig inte om ett tak som sticker upp 1 meter eller 1.10 och som dessutom står på tomtmark som inte är prickad.

Men, ring till kommunen så slipper du bekymra dig mer.

Mina problem har lite att göra med prickad mark, närmare än 4,5 från tomtgräns.. 


Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #22 skrivet: februari 14, 2017, 11:22:07:07 »
Jag sitter och tittar på http://www.tjallden.se/produkter/pooltillbehor/ och noterar att systemet är kopplat till ett avlopp. Detta är kanske en jättedum fråga, men jag har inte tänkt på avlopp. Måste systemet vara kopplat till ett avlopp enligt denna mall, eller finns det andra alternativ?

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #23 skrivet: februari 14, 2017, 20:21:43:43 »
Jag antar att det är för backspolningen av filtret eller tömma rör, vp mm vid vinterstägning
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #24 skrivet: februari 14, 2017, 20:29:53:53 »
Jag antar att det är för backspolningen av filtret eller tömma rör, vp mm vid vinterstägning

Måste man ha det så? Eller finns det annat alternativ?

Utloggad largab

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #25 skrivet: februari 14, 2017, 21:41:18:18 »
Måste man ha det så? Eller finns det annat alternativ?
3 alternativ:
Spola direkt till avlopp
Spola direkt till dagvattensystemet
Dra ut en slang och vattna gräsmattan

Jag tror att spola till avloppet är det sämsta alternativet. Avloppsverken vill inte ha det vattnet.
Vi spolar ut det i dagvattnet.
Backspolning är så lite så det kan man gott vattna med.
Om man ska tömma pool så är det nog bäst att dra slang till dagvattenbrunn.

Det är alltså hanterbart  även om du inte tänkt på det ...

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #26 skrivet: februari 15, 2017, 10:10:41:41 »
3 alternativ:
Spola direkt till avlopp
Spola direkt till dagvattensystemet
Dra ut en slang och vattna gräsmattan

Jag tror att spola till avloppet är det sämsta alternativet. Avloppsverken vill inte ha det vattnet.
Vi spolar ut det i dagvattnet.
Backspolning är så lite så det kan man gott vattna med.
Om man ska tömma pool så är det nog bäst att dra slang till dagvattenbrunn.

Det är alltså hanterbart  även om du inte tänkt på det ...

Så det är med andra ord bara att ansluta en slang leda ut vattnet till en dagvattenbrunn? Vi har en på cykelbanan precis utanför teknikboden. När alla prylarna ska tömmas på vatten inför vinter, är det relativt små mängder vatten då? Eller hur tömmer man dessa?

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #27 skrivet: februari 23, 2017, 08:54:04:04 »
Nu har vi pratat med grävaren. Han tyckte vi kunde förvänta oss att gräva mitten av april, för att undvika geggamoja och kladd. Men om det är torrt så kan vi gräva tidigare. Jag håller tummarna att vi ska hunnit både gräva och gjutit platta till påskveckan så att jag kan vara ledig då och montera väggarna. Det var i alla fall inga problem med framkomligheten.

Om jag nu siktar på att göra allt så effektivt som möjligt... Då kanske jag kan montera pump, filter, luftvärmepump och UV-renare redan innan vi gräver? Eller låter detta som en konstig idé? Jag kan ju få hem alla prylar mycket tidigare än mitten av april tänker jag.
« Senast ändrad: februari 23, 2017, 09:08:14:14 av dloow »

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #28 skrivet: mars 20, 2017, 14:14:10:10 »
I helgen var vi ute på nytt och måttade rätt så noga. Vi måttade upp poolens placering samt trädeckets ytterkanter. Jag har vänt på poolen jämfört med tidigare i tråden. Så att trappan kommer under takets högsta sektion och dörr. Detta efter att fått rekommenderat från Pahlen att det blir lite lång sträcka mellan breddavlopp och teknikrum (friggen med den vita bänken utanför). Så nu blir den sträckan under 10m.

Jag har också tagit ett par bilder på teknikrummet. Röjde upp där i helgen så nu finns det gott om plats. (Mer än vad man ser på bilden) Dessutom ska däcken bort men orkade inte flytta dem till andra boden nu när däcken strax ska bytas.

På sista bilden syns väggen från utsidan. Där tänkte jag placera luftvärmepumpen. Helst hade jag velat sätta den på långsidan, mot cykelbanan. Men det kan nog uppfattas som rätt störande för grannar och förbipasserande, så jag vill nog inte provocera. Det blir en smula mindre störande om jag sätter den på kortsidan tror jag. Kanske inte ljudmässigt, men estetiskt.

Utrustningen bör komma nu i dagarna! Då ska jag direkt in i teknikboden med uv, pump och filter och börja kika på om jag kan börja montera ihop dem redan nu. Och se om jag kan montera värmaren. Poolstommen kommer i månadsskiftet.

Nu är det bara att hålla tummarna för torrare väder. För nu ska det grävas och gjutas så fort som möjligt.  <antman>




Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #29 skrivet: mars 20, 2017, 14:15:10:10 »
Bilder

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag