CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.  (läst 13967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

blötis

  • Gäst
blötis
Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« skrivet: maj 23, 2013, 15:01:11:11 »
Hej, är en nybliven poolägare och riktig nybörjare på detta och det första försöket att starta igång gick sisådär. Fyllde upp och följde instruktioner, backspolade, körde Rinse och satte sedan filtret på normal filterkörning. Startade pumpen och efter fem-tio sekunder så rök en av de kulventiler (det finns två) som sitter på T-rörskopplingar efter filtret. Dessa ska tydligen vara till för att koppla in en poolvärmare om man så önskar. Det blev en hel del vatten men jag lyckades stänga av pumpen ganska omgående och minimera skadorna.

Kan någon förklara för mig hur ventilen kunde gå sönder, båda var ställda så att kulan var för hålet?

Kan man sätta dit en lämplig ändplugg på T-röret istället för den trasiga ventilen?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2013, 15:50:17:17 »
Bilder!

Mellan dina T-kopplingar antar jag att det sitter ytterligare en ventil? Den kanske var stängd?
« Senast ändrad: maj 23, 2013, 15:59:16:16 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2013, 15:58:30:30 »
Är inte på hemmaplan för tillfället men försöker mig på en enkel skiss, paintstyle.

Utloggad MathiasS

SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2013, 15:59:50:50 »
Ok, kommer det något vatten till poolen då eller är det propp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2013, 16:09:40:40 »
Just nu är vattnet i poolen urtappat ner till under inloppet. Filter och pump står under vattennivån så så fort jag fyller i ovanför denna niva så läcker vattnet ut i den trasiga ventilen. Men om man tätar ventilen med handen och fyller på så rinner vattnet från poolens inlopp och ut igenom avloppet på sandfiltret. Så det är nog inget stopp mellan breddavlopp och filter tror jag?

Utloggad MathiasS

SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2013, 16:17:51:51 »
jag tänkte på sträckan mellan munstyckena där vattnet åker in i poolen och filtret. Om du blåser en ventil på den sträckan måste det ju vara lite motstånd där.

Vad hände egentligen med kulventilen? Den kanske bara var trasig från början.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2013, 16:28:45:45 »
Det översta "locket" på ventilen sköts en decimeter upp i luften (tillsammans med en del vatten) med ett ploppande ljud och kulan låg och simmade kvar i ventilen. Möjligt att den inte var hel från början men då borde det väl ha läckt istället?

Jag med mina begränsade kunskaper i vatten och pumpsystem kan dock inte förstå hur den kunde gå sönder? Om den är stängd, borde inte vattnet ta en annan väg?

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2013, 18:23:45:45 »
Bilder!

Mellan dina T-kopplingar antar jag att det sitter ytterligare en ventil? Den kanske var stängd?

Om det var stängt mellan T-kopplingarna, borde inte den första ventilen ryka i första hand  då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2013, 18:48:18:18 »
Kan inte se annat än att det var någon ispropp i ledningarna, annars blir det ju inget tryck att tala om.
Eller, om filter/pump/ventiler sitter utomhus så kan instängt vatten i ventilen ha frostsprängt den i vinter.
När du vintrar poolen skall du alltid öppna alla kulventiler så att vattnet kan dränera ut innan det fryser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

blötis

  • Gäst
blötis
SV: Blåste en kulventil när jag startade pumpen i filterläge.
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2013, 18:56:59:59 »
Har pratat med den tidigare ägaren och han sa att han alltid kört med värmare inkopplad i T-kopplingarna och har alltså aldrig kört utan detta. Frågan är om ventilerna är för klena för att ha stängda vid körning? Kan ventilernas riktning ställa till det (det sitter en pil åt ett håll på dem)?

Jag tänker mig att plugga igen t-kopplingen med en ändplugg istället för ventilen. Någon som ser något problem med detta? Blir ju lite nervös att samma situation ska uppstå igen och blåsa ändpluggen/något annat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag