VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad ska man välja för trall?? Komposittrall eller brun eller vanlig standard?  (läst 38676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordman

 <help>
Som rubriken lyder så är jag riktigt kluven vad gällande trallen på vår altan runt poolen...
Vi har i dag ca 60kvm vanlig tryckt trall 28x145.
Nu kommer altanen runt poolen bli totalt ca 140kvm  :o
Då blir det genast väldigt saftigt om kvm priset ligger på fel sida av 400:-

Vi vill lägga om hela trallen men kommer använda stommen på den befintliga.

Önskemålet är stt ha en så underhållsfri trall som möjligt samtidigt som man vill slippa få sprickor och stickor msn får i fötterna.

Finns det några bra förslag på vad man kan titta på, samt om någon vet någon vettig firma gärna någon stans runt södra Stockholm. Eller inte allt för dyr resa med krannbil då jag tror att man får åka aldeles för många gånger med släp annars  ::)

Kom igen och bomba med förslag och tips! !
 O0
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Vi har varit inne på samma spår här och har alltid haft vanlig impregnerad furu tidigare. Första altan oljade vi och den såg ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig efter några år med flagnande olja och ojämn nyans mellan sol/skugg partier.
Nästa altan lät vi vara, bara naturligt trä och så tvättade vi den med såpa och borste och vanlig spolslang (inte högtryck!). Den såg fortfarande hyfsad ut efter 5 år när vi flyttade men hade rätt mycket sprickor och en del stickor.

Vill man ha vanligt trall är det jag hört väldigt gott om att behandla med Sioo. Dock är det ju vääääldigt dyrt och du är uppe i samma m2 pris som för komposit.
Komposit finns idag från ca. 350 kr/m2 men färgerna är begränsade. Bara brun (en rödaktig brun), grå och mörkgrå (antracit, nästan svart) brukar finnas av de billigare. Går man upp på varianterna för 700-800 kr / m2 så är färgerna trevligare och det finns större utbud men då får man krympa altanen från 140 till 14 m2... :o

Lärkträ var ju populärt för några år sedan och är rätt bra pris (ca. 250 kr/m2) men jag har läst för många skräckhistorier om lärk för att vilja satsa på det. Det är lite synd eftersom jag tycker det är riktigt snyggt... Enligt en försäljare på Hornbach så beror det främst på att de nu driver upp träden för fort så den naturliga impregneringen inte hinner med och därför blir det sprickor och stickor efter bara ett par år.

Hornbach säljer något som heter "Noblewood" också som säljaren där rekommenderade. Det är dock lite dyrare, 575 kr/m2 men riktigt snygg. Den ska hålla minst 25år med mark-kontakt och 50 år som altan!

Det vi lutar åt är brun "Bamboodeck" från Hornbach för 349 kr / m2. Det är en komposit baserad på bambu. De säger att den bleknar med ca. 8% vilket innebär att den "skarpa" färgtonen försvinner enligt säljaren och man ska få ett mer naturligt träintryck...

Runt poolen kommer vi att köra på klinker och resten då med komposit som det verkar nu...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Vi var i precis samma situation som dig Norman, när vi byggde vår pool.
Min lösning var att hyra en slipmaskin och slipa den gamla delen av trallen, sen köpte vi en grå "uterumsmatta" som täcker delen mellan hus och pool (stannar med mattan ca 1.2 meter från poolen).
Svalt att gå på (brun/mörk trall kan bränna ordentligt under fötterna om det är vackert väder) och rätt snyggt, der en ombonad känsla, och gör det mindre dragigt på kvällarna.

Vi tittar också på att fräscha upp vår altan i sommar, men det är inte lätt att bestämma sig för vad man skall välja när det, som du också noterat, rör sig om typ 150 m2 altan.

Förmodligen köper vi ny matta (den har hållit sig skapligt fräsch i snart 10 år) och oljar in resterande del med en olja bruten i grönt.

Här finns det verkligen plats på marknaden för en produkt som passar och inte kostar skjortan!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hejsan

För oss var det ingen tvekan. I och med att vi hade komposit på entredäcket och på en annan altan, med gott resultat. Så valde vi att lägga komposit men då bara runt poolen.

Som du ser i min byggtråd så har jag kvar den stora altanen i tryckt trall. Men runt själva poolen har jag komposit, då den inte blir hal när den blir blöt.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

För att bryta av så har jag lagt den 90° mot den befintliga trallen.

Jag kör med UPM himmelssvart
« Senast ändrad: maj 06, 2013, 06:26:20:20 av Kalmarman »
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad Nordman

Tackar för all bra input!!!  :)

Kalmarman. det var i din tråd tanken väcktes ;)

Rickard. Det var smart  med mattan, men den blir inte smutsig och "äcklig" om du förstår mig rätt. Jag tänkte på matrester en och annan fågelskit och löv mm på hösten som fastnar i mattan.

Awasen. Jo jag läste om Sioo i en annan tråd.  Men jag tycker inte grått är så snyggt. Däremot brunt tycker jag skulle passa som en smäck...
Vår befintliga är sprucken och flisig samt aldeles svart. Efter rengöring och inoljning så blir den ljusare med mörk ådring. Men fortfarande flisig och sprucken...
Jag har kollat på Hornbach's Banboodeck. Men den är "bara" 25mm tjock, och frågan är om cc60 funkar då eller om man måste göra om till cc40.

Den dyrare UMP är 28mm.

Inngen som har erfarenhet av den bruninpregnerade rillade/räfflade trallen??? Jag tönkte på om den är bättre i sprick och flis synpunkt...

Ja, man har ju inte lust att bygga altan för 100-150000;- direkt...
Gräsmattan måste ju också anläggas igen.
 :o

Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Mattan har klarat sig bra, den rengörs ju liksom av solens UV-strålar, regn, och sen dammsuger vi den förstås då och då.
Nu börjar den dock se lite sliten ut, och ett läckage av grillfett från grillen har gjort att den är lite fläckig där vi brukar ha grillen, men annars håller den sig förvånansvärt fräsch.
Vi får inte så mycket fågelskit på vår altan, men det kan säkert vara olika beroende på var man bor och man har mycket träd/buskar i närheten.

Hittade ingen riktigt bra bld, men det ser ut ungefär så här.
« Senast ändrad: april 11, 2013, 06:52:14:14 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Nordman

Ser bra ut Rickard!

Då har jag begärt in lite offerter på trallen.
Har även funderat på om man inte ska göra som Rickard och lägga ut matta på den gamla delen av altanen och kanske byta trall där efter några års sparande av pengar...  ::)

Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Dumpdidump

Oerhört intressant detta med komposit. Priset är ju så dyrt att det verkligen måste infria sina löften för att vara värt att ens fundera över. Å andra sidan, håller  sig kompositen år efter år med bara en årlig högtryckstvätt skulle jag varje dag i veckan göra en sådan investering när det är dags att byta ut det tryckta virket. Långtidstester i svenskt klimat av komposittrall skulle är i min värld en nålad tråd.
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
Har en kund vars pool jag byggt som har komposittrall. Den har nu 3 år på nacken och jag bifogar en bild som visserligen inte är fokus på trallen men ändå ger ett hum om hur den står sig. Han har tvättat den med högtryckstvätt nån gång om året.

Utloggad Nordman

Det lutar skarp åt denna trall från Timbertech:
http://www.timbertech.se/privata-hem/produkter/artikel/reliaboard-gra/

Samt staket från samma företag med lite stolpbelysning:
http://www.timbertech.se/privata-hem/produkter/artikel/radiancerail-staket/

Lånet är beviljat och pengarna finns på kontot...  :o

Någon som hört något om det företaget?
De är i alla fall mycket trevliga via telefon och mail.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag