VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer  (läst 6628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad irjonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Furulund Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« skrivet: juli 16, 2012, 14:17:41:41 »
Hej,
Jag tänkte se om det finns någon mer här som är ägare till en värmepump GJPACW1-20 och vad den har för mått?

Jag köpte en sådan för några veckor sedan men när jag skulle installera den visade det sig att den inte fick plats på den avsedda platsen . Den är nämligen ca 10cm bredare än vad som anges i broschyren och i den medföljande instruktionsboken. Bredden av det rostfria höljet mäter 1005 mm istället för de angivna 905. Då jag kontrollerade övriga mått upptäckte jag att både höjd och djup skiljer sig också från vad som anges i de tekniska specifikationerna. Vikten i broschyrerna är dessutom angiven till 66 kg men enligt typskylten väger den jag har endast 60 kg.



Detta gör att vi måste bygga om det intilliggande pumphuset för att kunna placera pumpen som vi planerat. Jag får känslan av att Gullberg & Jansson bara är ett företagsnamn som klistras på en Kinautvecklad produkt och att de inte har någon kontroll över produktionen utan bara köper in produkter och brandar dem.  Inte ens den medföljande instruktionsboken innehåller korrekt data. Det jag undrar är om jag verkligen fått den värmepump som jag beställt? Modellbeteckningen på typskylten stämmer men de fysiska måtten och även vikten skiljer sig ju nämnvärt.



Jag har mailat Gullberg & Jansson och frågat men de har inte svarat överhuvudtaget. Jag köpte pumpen då jag hört att de skulle ge bra support om något krånglar men jag börjar bli lite orolig när de inte ens svarar på mail.

Finns det någon här som har en likadan pump eller kanske t.o.m. någon som lyckats kontakta dem?

Mvh Roger

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2012, 15:02:03:03 »
Har du provat att ringa? Funkar säkert bättre i semestertider.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2012, 19:19:59:59 »
Tittade inte ordentligt på bilderna så jag var ut och mätte min. Upptäckte då att det var en liten skillnad, min heter GJPACW1V-20 vilket innebär att jag har en vertikal och det har inte du. Så mina mått hjälper ju inte det minsta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad irjonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Furulund Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2012, 23:19:48:48 »
Jag har inte provat att ringa men mailat till både info@gullbergjansson.se och support@gullbergjannson.se utan svar. Det var två veckor sedan jag mailade. Inte kan väl sveriges största leverantör av poolvärmepumpar hålla stängt över sommaren?

Känns ungefär som att campingar skulle hålla sommarstängt eller att skidanläggningarna i fjällen skulle hålla vinterstängt... Poolsäsongen är ju knappast längre än 3-4 månader så nog vore det väl konstigt om de inte höll öppet övre högsäsong.

Utloggad Janne

SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2012, 09:53:47:47 »
Hej,

Har en GJPACW-20 och min är 905, men det hjälper inte dej.

Sedan har jag också varit i kontakt med dom detta året, men dom vill inte supporta slutkunder utan hänvisar till återförsäljarn där du har köpt den.

Enligt denna sidan ska dina mått vara 985/480/700
http://waterworld-danmark.dk/PDF/manual_gj2008.pdf

Janne
« Senast ändrad: juli 17, 2012, 10:11:20:20 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2012, 11:29:59:59 »
Tillhör dem som fått bra support direkt via G&J, prova du och ring dem de har kundtjänst med öppettider så det borde inte vara ngt problem att få tag i dem.

Kolla nummer etc här

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad TommyC

SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2012, 13:40:52:52 »
Citera
Det jag undrar är om jag verkligen fått den värmepump som jag beställt? Modellbeteckningen på typskylten stämmer men de fysiska måtten och även vikten skiljer sig ju nämnvärt.

Och om de svarar ja på den frågan? Ska du kräva att köpet går tillbaka om de inte kan leverera pumpen som du har beställt? I så fall är det väl den som du köpt pumpen av som du ska klaga hos?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad irjonsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Furulund Skåne
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2012, 14:51:28:28 »
Det jag först och främst vill få svar på är varför den pump jag fått levererad inte alls överensstämmer med specifikationerna. Vikt brukar ju ofta vara en kvalitetsindikator och i det här fallet är det illavarslande när vikten minskat 6 kg trots att chassit som är tillverkat i rostfri stålplåt blivit 10 cm längre. Detta borde rimligen göra att maskinen vägde något mer än tidigare...
Efter att jag fått svar på detta får jag ta ställning till en eventuell reklamation.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Gullberg & Jansson GJPACW1-20 felaktiga specifikationer
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2012, 15:15:11:11 »
I semestertider får man som vanligt räkna med att det är svårt att få tag i folk.
Som regel är det ju återförsäljaren man skall ta den där typen av frågor med, och OM det skulle gå få support/kontakt med grossist/tillverkare/importör skall det sättas upp på pluskontot.

Att den är större borde kunna vara en fördel, i vart fall om förångaren också är större.
Att den blivit lättare kan vara en nackdel, men utan att veta vad de sparat vikt på är det omöjligt att säga säkert.
Att få ned vikten avgör transportkostnaderna, så det kan ju även vara ett led i produktutvecklingen att den blivit lättare.

Min bild av G&J är inte att de bara köper in från kineserna, utan att de är involverade i utveckling och materialval, det är i alla fall den bild jag fått av det hela.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag