VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun  (läst 14976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #20 skrivet: juli 11, 2016, 11:29:39:39 »
Nu är väggelement och trappa på plats med viss frustration / besvikelse, fick till måtten bra +-2 mm men till vilket pris, 6 vägg element var 5-7 mm smala så i slutänden saknades det 20 mm , och då lyckades vi medla lite på de resterande, sen trappblocken var under all kritik, djup och höjd skilde 10-15 mm som mest, rasp disk på vinkel slip och hyvla bort material kändes inte ok, för priset man betalar tycker man det ska vara jämnar kvalitet.

Samma sak är planheten på elementen dålig, det kommer inte räcka med att spackla skarvar, blir nog spackling av hela sidorna som det ser ut nu....

( Edit: Viss heder åt Tjällden som inte heller tyckte det ska vara så )
« Senast ändrad: juli 12, 2016, 11:04:56:56 av swedjeep »
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Poolgiganten

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #21 skrivet: juli 11, 2016, 13:05:27:27 »
Är några dagar efter dig,jättebra att du tipsar om detta.

Utloggad Henr73

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #22 skrivet: juli 12, 2016, 08:15:47:47 »
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid?  Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.

Jag hade samma problem som dig på ena långsidan då det fattades 2 cm när hörnblocket skulle på plats, hade eventuellt förväntat mig det motsatta då saker som ska adderas har en förmåga att "svälla" från de teoretiska måtten.

Sen är ju ojämnheten på blocken också lite väl stor, kan ju vara kupighet på 7 mm på en sträcka av 50 cm, vilket gör det tämligen svårt att montera och få blocken bra i lod.

Jag trodde faktiskt inte att blocken skulle ha den här typen av grov ytbeläggning utan tänkte att eftersom det är en "spin off" från sockelelement tillverkning (som är gjuten mot form) så skulle även dessa block vara formgjuten.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #23 skrivet: juli 12, 2016, 09:32:23:23 »
Det kan ju vara så att de fortfarande är inom toleransen (som är vadå?) för varje enskilt block.
Men sätter man 16 st 50 cm block som har minustoleransen på ena sidan och block med plustoleransen på andra, så kan det förstås bli problem.
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.

Jag hade förresten några markskivor som var ojämna i falsen, det såg ut att vara gjutfel.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #24 skrivet: juli 12, 2016, 09:41:08:08 »
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid?  Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.

Byggde deras system förra året och hade inga problem med skillnader i mått. Verkar vara ett nytt problem...
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #25 skrivet: juli 12, 2016, 11:09:53:53 »
"Skönt" att läsa att fler än jag reagerat över kvaliten på blocken. Undrar om dom blivit sämre över tid?  Har inte någonstans i forumets trådar läst den minsta antydning om att några tidigare Tjällden byggare reagerat över ojämnheten och måttdifferenser på blocken.

Jag hade samma problem som dig på ena långsidan då det fattades 2 cm när hörnblocket skulle på plats, hade eventuellt förväntat mig det motsatta då saker som ska adderas har en förmåga att "svälla" från de teoretiska måtten.



Sen är ju ojämnheten på blocken också lite väl stor, kan ju vara kupighet på 7 mm på en sträcka av 50 cm, vilket gör det tämligen svårt att montera och få blocken bra i lod.

Jag trodde faktiskt inte att blocken skulle ha den här typen av grov ytbeläggning utan tänkte att eftersom det är en "spin off" från sockelelement tillverkning (som är gjuten mot form) så skulle även dessa block vara formgjuten.

Håller med, jag kollade med många som byggt med systemet tidigare och inga verkar upplevt det som vi ser nu. Jag har framfört det till Tjällden och dom verkar ta det på allvar, kommer ju dessvärre ta rätt mycket tid att spackla upp ojämnhet till acceptabel jämnhet / nivå, nu gör det inte så jättemycket i praktiken . I alla fall inte det som är under vatten men lägger man några 100 000 på ett sådant projekt så förväntar man sig en viss kvalitet.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #26 skrivet: juli 12, 2016, 11:12:25:25 »
Det kan ju vara så att de fortfarande är inom toleransen (som är vadå?) för varje enskilt block.
Men sätter man 16 st 50 cm block som har minustoleransen på ena sidan och block med plustoleransen på andra, så kan det förstås bli problem.
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.

Jag hade förresten några markskivor som var ojämna i falsen, det såg ut att vara gjutfel.

Ojämnhet och tolerans tas inte upp någonstans i bygg beskrivning heller, det enda som finns är spackling av skarv , såvida man inte ska plats svetsa liner då det föreskrivs spackling av alla väggytor.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #27 skrivet: juli 12, 2016, 11:13:43:43 »
...
Jag skall kontrollmäta de element jag har och fördela så att det går jämnt upp för alla sidor.
...
Har nu mätt på ett tiotal block, de ligger alla 49,6 mm +/- 1 mm.
Jag mätte på cellplasten på toppen. Ytbeläggningen kan bygga ytterligare någon mm, fast då ojämnt längs kanten.
Har inte kollat kupigheten.

Antar att om man klämmer ihop ett antal block så mycket som möjligt, så kan man få ett ackumulerat fel enligt ovan.
Det gäller nog att försöka hålla cc genom att låta fogskummet "ta sin plats".

Utloggad solhaga

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #28 skrivet: juli 12, 2016, 11:18:11:11 »
Ojämnhet och tolerans tas inte upp någonstans i bygg beskrivning heller, det enda som finns är spackling av skarv , såvida man inte ska plats svetsa liner då det föreskrivs spackling av alla väggytor.
Det senare gäller väl om innerytan inte har beläggning från fabrik?

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #29 skrivet: juli 12, 2016, 11:19:29:29 »
Har nu mätt på ett tiotal block, de ligger alla 49,6 mm +/- 1 mm.
Jag mätte på cellplasten på toppen. Ytbeläggningen kan bygga ytterligare någon mm, fast då ojämnt längs kanten.
Har inte kollat kupigheten.

Antar att om man klämmer ihop ett antal block så mycket som möjligt, så kan man få ett ackumulerat fel enligt ovan.
Det gäller nog att försöka hålla cc genom att låta fogskummet "ta sin plats".

De flesta block ser ut att ligga bra i tolerans men några ligger på ett större minus mått. jag var noga med att som du skriver få så tight passning som möjligt vilket vart jättebra på 2 väggar men drog i väg rejält på sista, nu är det väl "tur" att det är hörnet bakom trappa som fått medlas men gick en flaska med skum för att fylla . Känns inte så bra men om några år så är det glömt :o)
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag