CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Onormalt starkt tryck i pump  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pool-Tobias

Onormalt starkt tryck i pump
« skrivet: augusti 06, 2011, 16:51:05:05 »
Jag har alltid haft ganska mycket luftbubblor i utblåsen i poolen och har trott att det berott på solfångarna.

För någon vecka sedan gjorde jag ett test genom att ändra vredet på Astral-filtret från "Filter" till "Recirculation" (givetvis stängde jag pumpen först). Jag lät solfångarna fortfarande vara på. Döm om min förvåning så försvann alla luftbubblorna i utblåsen, detta trots att vattnet passerade solfångarna.

Så fort jag ändrade tillbaka till "Filter"-läget återkom luftbubblorna. Ska man tolka det som att solfångarna är oskyldiga och att problemet ligger i filtret och vad kan man i så fall göra?

Jag försökte samtidigt tömma systemet på den luft som uppenbarligen finns genom luftningsventilen på filtret, men luften återkommer så fort jag startar pumpen.

Mitt stora problem dock efter ovanstående manöver är att trycket i pumpen är onormalt starkt. När jag dammsugar poolen så sugs dammsugarmunstycket fast i botten och jag måste stänga pumpen för att få loss det. Trycket är så starkt att silkorgen i bräddavloppet sugits halvvägs ner i det smala röret som går vidare in mot pumpen och jag kommer att bli tvungen att klippa sönder silkorgen för att få loss den. Vad i hela världen är det som har hänt och vad kan man göra åt det?

MVH

Pool-Tobias
8*4 m murad pool
Carrara-liner
Uponor solfångare
Gullberg & Jansson V20 (9,2)
Walu pooltäckning

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Onormalt starkt tryck i pump
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2011, 09:38:15:15 »
Vad har du för filter o pump?

Om något stryper sugsidan på pumpen så kan detta fenomen uppstå, kan du ha något i röret mellan skimmer o pump?

Min silkorg i skimmern blev överfull av blomblad från kastanjen o då sugs halva korgen ner i skimmern.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erica

SV: Onormalt starkt tryck i pump
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2011, 10:15:13:13 »
Om du kör i läge recirkulation så är filtret förbikopplat och du kör med pumpen direkt. Då blir vattenmotståndet i kretsen mycket lägre och pumpen kommer att pumpa runt onormalt mycket vatten, alltså suga mer än normalt. Om det sedan inte återgår till normalt efter att du ställt ventilen på filtrering så har du något fel i filtret. Filtret har inget mottryck som det normalt skall ha utan släpper vattnet rakt igenom. Fel i ventralventilen eller att sanden förskjutit sig så att du fått "tunnlar" igenom den eller något liknande låter troligt. Kolla vad du har för filtertryck ! Troligtvis är det nu mycket lågt. Pumpen kan inte på något sätt plötsligt ha blivit mycket starkare; det är helt omöjligt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag