VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: DIY temperaturstyring av pool med husets IVT bergvarmepumpe.  (läst 2526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyberkul

Har laget en boks som styrer temperaturen i poolen. Når filterpumpa går måler den temperaturen på vannet som kommer i retur fra poolen, og åpner eller lukker for varmtvann til varmeveksleren. Det varme vannet kommer fra husets bergvarmepumpe. I tillegg slår den av filterpumpa om det skulle bli en vannlekkasje i rommet der filterpumpa står.

Styringen er basert på en PICAXE 18X mikrokontroller med et DS18B20 digitalt termometer. Lekkasjesensoren er fra Clas Ohlson (hvit plast på bildet). Temperaturen settes med den gule og røde knappen på fronten, og denne lagres i EEPROM slik at den huskes selv om strømmen har vært slått av. Displayet viser satt og nåværende temperatur. I tillegg er det en bryter for å koble ut vannalarmen, og en lysdiode som lyser når varmen er på.

Gunnar

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: DIY temperaturstyring av pool med husets IVT bergvarmepumpe.
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2011, 12:18:23:23 »
Tøft og herligheten koster?

Utloggad cyberkul

SV: DIY temperaturstyring av pool med husets IVT bergvarmepumpe.
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2011, 22:49:46:46 »
Tøft og herligheten koster?
Herligheten sniker seg nok opp i et par-tre hundre kroner, ink Clas Ohlson alarm til kr 99,-
(boks - gratis, reddet fra el-avfall, trafo ELFA ca kr 100,- CPU ca kr 30,- display eBay $1, plugger, kontakter div småkomponenter)
, max kr 100,-)

Clas alarmen ble ingen suksess. Det virker som det er for mye støy fra kontaktoren til filterpumpa, og denne trigger alarminngangen. Mulig jeg kan bruke en sterkere pullup på inngangen, evt beder filtrering av spenninga fra kontaktorspolen. Jeg bruker denne spenninga for å avgjøre om filterpumpa går, og strømmen går også gjennom et rele i boksen min som jeg styrer slik at jeg kan stoppe pumpa i tilfelle alarm.

Gunnar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag