CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp med elkoppling till poolpumpen  (läst 18399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« skrivet: april 24, 2011, 20:49:00:00 »
Hej,

Jag kanske är korkad men hur sjutton ska jag koppla in elen på pumpen. Det är ju samma färg på båda kablarna. Jag gissar att jorden ska sitta på skruven i mitten som är skruvad i själva pumpen. Det är en 1-fas 220 v pump.

Vore super tacksam för hjälp.

Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #1 skrivet: april 24, 2011, 20:53:34:34 »
Om du skall koppla den med en stickpropp så spelar det ingen roll vilken som är vilken av de två. Stickproppen går ju ändå att vända åt vilket håll som helst. Men jorden måste du sätta rätt, annars blir det helt livsfarligt. Jordskruven är den som sitter kopplad direkt i metallstommen. Den är grön/gul i kabeln.

PS: VIsade min man bilden - han sa att så får det inte se ut. Det skall vara en kabel som kommer in och går ända in genom klämman som håller fast kabeln, inte ett par lösa trådar. Det är absolut inte tillåtet i Sverige.
Kabelklämman skall alltså hålla fast kabelns ytterhölje. Sedan delar den sig till respektive skruvar efter klämman.
« Senast ändrad: april 24, 2011, 20:58:39:39 av Erica »

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #2 skrivet: april 24, 2011, 20:59:12:12 »
Om du skall koppla den med en stickpropp så spelar det ingen roll vilken som är vilken av de två. Stickproppen går ju ändå att vända åt vilket håll som helst. Men jorden måste du sätta rätt, annars blir det helt livsfarligt. Jordskruven är den som sitter kopplad direkt i metallstommen. Den är grön/gul i kabeln.

PS: VIsade min man bilden - han sa att så får det inte se ut. Det skall vara en kabel som kommer in och går ända in genom klämman som håller fast kabeln, inte ett par lösa trådar. Det är absolut inte tillåtet i Sverige.

Hej,

Tack för snabbt svar, jag fick med ett motorskydd med start och stop knapp. Är det viktigt att man använder den? Skissen tyder ju på att man kan koppla in en stickpropp direkt.

Kablarna som sitter där nu är bara två korta, tror att de sitter så för att visa hur man ska koppla in elen. men jag fattade inte ändå! Men nu tror jag att jag är med.
« Senast ändrad: april 24, 2011, 21:06:26:26 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Erica

SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #3 skrivet: april 24, 2011, 21:16:50:50 »
Ja motorskyddet bör du definitivt koppla in. Annars brinner pumpen upp om den t.ex. skulle ha kärvat fast när du kör igång den. Dessutom är motorskydd bestämmelsekrav om inte motorn anses stå under ständig tillsyn när den används eller stå på sådant sätt att den absolut inte kna starta någon brand.

Att de två trådarna bara satt där som illustration eller bara har använts vid fabrikstest är ju tänkbart. Men i en del länder kopplar man ju så tyvärr. En gång när vi bodde utomlands fick min man syn på att vattenpumpen i huset vi hyrde bara var kopplad med lösa trådar...och utan jord dessutom. Han fick koppla om den direkt...

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #4 skrivet: april 24, 2011, 21:34:43:43 »
Ja motorskyddet bör du definitivt koppla in. Annars brinner pumpen upp om den t.ex. skulle ha kärvat fast när du kör igång den. Dessutom är motorskydd bestämmelsekrav om inte motorn anses stå under ständig tillsyn när den används eller stå på sådant sätt att den absolut inte kna starta någon brand.

Att de två trådarna bara satt där som illustration eller bara har använts vid fabrikstest är ju tänkbart. Men i en del länder kopplar man ju så tyvärr. En gång när vi bodde utomlands fick min man syn på att vattenpumpen i huset vi hyrde bara var kopplad med lösa trådar...och utan jord dessutom. Han fick koppla om den direkt...

Tack, då blir det inkoppling i morgon. Jag kan ju köra en sladd med stickpropp från motorskyddet. Det är bara tillfälligt till elektrikern har firat klart påsken. Tyckte dock att det såg ut att finnas många fler sätt att koppla in motorskyddet på. Har du någon aning om hur man kopplar in motroskyddet. På varje sida finns metalbläck den ena sidan står det N på och den andra sidan är jorden. Kopplar man då in den andra kabeln på någon av de tre som finns i mitten och spelar det någon roll vilken man kopplar in den i?

Min förra pool hade vi dock inget motorskydd till, klarade oss i 4 år utan olyckor men man vet ju aldrig när en olycka sker.
« Senast ändrad: april 24, 2011, 21:48:26:26 av lundberg »
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #5 skrivet: april 24, 2011, 23:39:37:37 »
1-fas pump har inbyggt termisk motorskydd, finns dock speciella 1-fas motorskydd att köpa.

Det du har på bilden är ett 3-fas 400VAC, be din elektriker om hjälp med att koppla in det. Behöver göras på ett speciellt sätt för att funka för en 1-fas motor, kommer dock inte ihåg hur.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Erica

SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #6 skrivet: april 24, 2011, 23:43:25:25 »
KOnsulterade min man (elingenjör) men lyckades visst missförstå något första gången så jag gör om det.

Du har ett trefas motorskydd och en enfas pump. För att motorskyddet skall fungera så bra som möjligt bör du koppla på ett särskilt sätt. Du kopplar alltså de två ingående till de två vänstra skruvarna upptill. Koppla sedan pumpen till de två yttre i nederkant och koppla en tråd från mellersta nedre till övre högra. Då upplever motorskyddet din enfas pump som om den vore en trefas. Koppla de båda jordtrådarna till jordklämman (jord är grön/gul). Klämman märkt N använder du inte alls.

Ställ sedan in motorskyddet på den ström i A som står på motorns skylt.

Motorskydd skyddar motorn mot att gå sönder och minskar risker för brand, men skyddar inte mot elolycksfall speciellt mycket. För detta fodras en jordfelsbrytare. Den kan antingen redan sitta i elcentralen och skydda hela huset eller så kan man koppla in en för poolen. Men att ha en jordfelsbrytare är ett absolut säkerhetskrav för poolinstallationer.

PS. Min man ritade en miniskiss på hur det skulle vara men jag vet inte hur man kan posta in en sådan här på forumet...
« Senast ändrad: april 24, 2011, 23:48:44:44 av Erica »

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #7 skrivet: april 25, 2011, 08:58:55:55 »
Om man inte vet hur det skall kopplas och
inte har behörighet, skall man verkligen koppla
såna här grejer då? Ni bygger svindyra anläggningar men tullar
på säkerhet anser jag!!
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #8 skrivet: april 25, 2011, 10:03:52:52 »
Om man inte vet hur det skall kopplas och
inte har behörighet, skall man verkligen koppla
såna här grejer då? Ni bygger svindyra anläggningar men tullar
på säkerhet anser jag!!
Roland

Hej Roland,

Håller delvis med dig, men jag har bokat elektrikern, men han kom inte när han skulle och mitt vatten börjar bli grönt så jag vill ha igång själva poolpumpen bara. Diskussionen om motorskyddet kom upp i efterhand. Om jag känner att jag inte klarar det så kommer jag inte koppla in det. Elektrikern kommer göra om allt och dra ut nya kablar med jordfelsbrytare etc. så fort han orkar komma.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Hjälp med elkoppling till poolpumpen
« Svar #9 skrivet: april 25, 2011, 10:06:40:40 »
KOnsulterade min man (elingenjör) men lyckades visst missförstå något första gången så jag gör om det.

Du har ett trefas motorskydd och en enfas pump. För att motorskyddet skall fungera så bra som möjligt bör du koppla på ett särskilt sätt. Du kopplar alltså de två ingående till de två vänstra skruvarna upptill. Koppla sedan pumpen till de två yttre i nederkant och koppla en tråd från mellersta nedre till övre högra. Då upplever motorskyddet din enfas pump som om den vore en trefas. Koppla de båda jordtrådarna till jordklämman (jord är grön/gul). Klämman märkt N använder du inte alls.

Ställ sedan in motorskyddet på den ström i A som står på motorns skylt.

Motorskydd skyddar motorn mot att gå sönder och minskar risker för brand, men skyddar inte mot elolycksfall speciellt mycket. För detta fodras en jordfelsbrytare. Den kan antingen redan sitta i elcentralen och skydda hela huset eller så kan man koppla in en för poolen. Men att ha en jordfelsbrytare är ett absolut säkerhetskrav för poolinstallationer.

PS. Min man ritade en miniskiss på hur det skulle vara men jag vet inte hur man kan posta in en sådan här på forumet...

Hej stort tack,

Jag tror att jag chansar och kopplar pumpen direkt på stickproppen och drar en förlägningskabel till garaget där jag har uttag som har jordfelsbrytare. Själva poolrummet är nedgrävt i jorden på tomten så brand är jag inte oroad för men det vore ju synd om pumpen skulle gå sönder. Förhoppningsvis så orkar elektrikern masa sig hit under veckan så att jag kan få igång allt med värme också och motorskydd.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag