CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Undvik xxx  (läst 8520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #20 skrivet: juni 25, 2017, 20:42:36:36 »
Kan du ge ett enda exempel på smygreklam där leverantörerna länkar till sina sidor?
I detta fall, där "Poolbutik" hävdar att de löser det på bästa sätt för kunden hade jag att välja på att radera, eller kommentera, jag valde att kommentera då jag itne tror att de hade skött saken bättre, eller i vart fall inte gett kunden en ny cirkpump, som verkar vara det enda som kan göra just denna kund nöjd "på bästa sätt".

Är det NÅGOT jag försöker hålla ordning på så är det just smygreklam, men visst kan det hända att jag missar något inlägg, jag läser ju inte allt som skrivs.
Just när det gäller olika former av missbruk av forumet så förlitar jag mig också på er medlemmar, ser ni smygreklam så vill jag att ni klickar på "anmäl"-länken som finns i alla inlägg.
På så sätt kan jag hålla rent.

Och som sagt, när det gäller kritik som kan vara i utpressningssyfte, från helt nya medlemmar, eller gäster så är jag helt säker på att mina principer är riktiga, det vore helt omöjligt för mig att understödja denna typ av utpressning mot företag som i vissa fall (som detta t.ex.) egentligen inte gjort något fel alls, i vart fall inte i juridisk eller konsumenträttslig mening.

Sen vet jag att det finns en grupp människor som tycker att allt på nätet skall vara ocensurerat, men den uppfattningen delar inte jag, inte när det gäller nåt så allvarligt som ett företags rykte som seriöst eller oseriöst.

Det vore en helt annan sak om det varit en medlem med 100 inlägg som skrivit ett kritiskt inlägg.

Att leverantörer svarar på frågor är bra, få vet ju bättre än de som är i branschen.
Att länka till egna sidan är bara OK, om det finns sakliga skäl, t.ex. om de länkar till en sprängskiss som har efterfrågats i forumet.

Här är ett exempel på smygreklam:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13013.msg98042#msg98042

Här är ett exempel på en tråd som hyllar rubinpool och deras pooler, dvs positiv reklam för samma företag vilket inte är nåt problem:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=491.0

Personligen tycker jag missnöjes trådar som denna är helt harmlösa. Alla vet redan det du skrivit, dvs att vi inte vet vem avsändaren är och att krav på support på en 4 år gammal billig pump är rätt svåra att ställa. Är man intresserad av rubinpool och bara får upp en tråd med positiva omdömen så blir det helt snett. Om det är rubin pool personal som skapat den vet inte jag.

Om bara positiva omdömen är ok så är detta forum inte mer än en marknadskanal för svenska pool återförsäljare. Det vore väldigt synd.


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #21 skrivet: juni 25, 2017, 21:17:32:32 »
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Detta är ett forum som till största delen byggs upp av konsumenter. Därmed tycker jag att det bör stå närmast konsumenten i frågor när en diskussion uppstår. Tex, om företaget X levererar kundservice som är skit så ska det kunna sägas öppet och inte censureras. Idag uppfattar jag att denna information oftast censureras med hänvisning till att trådskaparen är ny på forumet. Jag tycker det skulle vara intressantare att göra sig besväret att få en replik av företaget i tråden (dvs uppmärksamma företaget på inlägget och be om en kommentar). Det är rimligt att i större utsträckning granska vad personer som bara loggat in för att berätta om en dålig kundupplevelse säger, men det är en stor förlust att dessa inlägg censureras.

Min erfarenhet från andra forum är att personer som bara är ute efter att smutskasta snabbt får en korrigering av andra användare som inte håller med (tex om vad som är rimligt att förvänta sig av företaget). Dvs, detta är självsanerande och ännu bättre skulle det vara om företaget också kunde beskriva andra sidan av myntet. Jag gissar att de flesta större poolbutikerna läser här, så det är knappast så svårt att få till.

Jag tycker att det är ett *mycket* större problem att företagsrepresentanter skriver här utan att ange var man jobbar och vilka fabrikat man representerar. Den som är intresserad och följer diskussionerna här kan snabbt lista ut vad som gäller, men för den som söker tips och råd vid enstaka tillfällen är det svårt att veta att man, som exempel, får en rekommendation om en värmepump av en person som bara säljer ett fabrikat.

Jag tycker generellt det är bra med "yrkesfolk" på forumet för det tillför ytterligare kompetens, men det vore ännu bättre om dessa är tydliga med var man jobbar.

Som vanligt är det också några som sköter detta utmärkt tex Castrol som lämnar bra och objektiva tips och några som sköter det mindre bra, tex Mark (?) på Poolteam som nästan varje gång gör vad jag klassar som reklaminlägg. Sedan finns det några som pendlar mellan dessa ytterligheter.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Undvik xxx
« Svar #22 skrivet: juni 25, 2017, 22:06:59:59 »
Diskussioner om garantier kan man ju dra hur långt som helst, men det är ju ganska klart vad som gäller i de flesta fall. Skulle t.ex. en pump med ett års garanti haverera efter 10 månader och återförsäljaren vägrade reparation alt. utbyte så vore det ett solklart fall och inget att censurera. Men när man börjar kräva sådant som ligger utanför avtalsramen blir det knepigare. Jag har en bekant som nyligen beklagade sig över ett fall. Det gällde en helt annan bransch, men jag nämner det bara som ett principfall. En kund ringde upp firman och klagade på en produkt. Garantitiden var två år. Det hade gått 12.5 år...men kunden menade ändå att det måste ha varit kass kvalitet eftersom hon förväntat sig att den skulle hålla mycket längre. När hon sedan inte fick gehör för reklamationen började hon skiva så mycket skit om företaget som hon kunde på olika tillgängliga platser...
Den sortens utnyttjande av forumet vore väldigt olyckligt.

Å andra sidan kan det ju finnas fall där det bör vara helt ok med att skriva negativt om ett företag där det verkligen finns belägg (kontrollerbara!) för detta. Självklart finns det mindre seriösa företag även i poolbranschen, precis som i alla andra branscher. Men att sklija ut dem är inte alltid så lätt. Problemet är ju att man inte vet vem som skriver vad. Men vissa officiella kriterier finns ju. Ett större antal fällningar i ARN, alternativt någon enstaka sådan där företaget vägrat rätta sig efter ARNs beslut, är ju ett exempel på sådant som är direkt kontrollerbart. Likaså om något företag har försatts i konkurs eller om huvudpersoner inom företaget dömts för brott. I sådana fall är det ju jättebra om andra läsare varnas för företaget.

Formuleringar kan ju ge olika infallsvinklar också. Om TS hade skrivit "min pump XXX har havererat efter 4 år" i stället för "undvik XXX" så hade ju andra ägare/f.d. ägare till samma pumptyp kunnat kommentera antingen "javisst, de är dåliga, min gick också fort sönder" alternativt "nej men min har gått perfekt i 10 år nu". Då får man en mera objektiv diskussion om materielen i fråga.

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #23 skrivet: juni 25, 2017, 22:28:13:13 »
I slutändan är all reklam bra reklam?

Erika, är du inte orolig att skit-bolag ska framstå som seriösa bra företag och konsumenter ska bli lurade av falsk marknadsföring pga snedvriden censur? Jag tror inte man behöver oroa sig för föetagens väl och ve, då tror jag man överskattar detta forum. Samt glömmer konsumenten.

Det finns mååååånga specialiserade siter man kan gnälla på om man är missnöjd - svartlistad.se etc etc


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #24 skrivet: juni 26, 2017, 10:40:09:09 »
Här är ett exempel på smygreklam:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13013.msg98042#msg98042

Här är ett exempel på en tråd som hyllar rubinpool och deras pooler, dvs positiv reklam för samma företag vilket inte är nåt problem:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=491.0

Personligen tycker jag missnöjes trådar som denna är helt harmlösa. Alla vet redan det du skrivit, dvs att vi inte vet vem avsändaren är och att krav på support på en 4 år gammal billig pump är rätt svåra att ställa. Är man intresserad av rubinpool och bara får upp en tråd med positiva omdömen så blir det helt snett. Om det är rubin pool personal som skapat den vet inte jag.

Om bara positiva omdömen är ok så är detta forum inte mer än en marknadskanal för svenska pool återförsäljare. Det vore väldigt synd.

Castrol har skrivit 200 inlägg i forumet, många av dem väldigt nyttiga, jag hade inte läst det inlägg du länkar till, men med tanke på vem det är som skrivit så tycker jag att det är OK, det är dessutom gjort i ett sammanhang där trådstartaren har efterfrågat information om just denna typ av produkt.
Visst, länken kanske är tveksam (jag skulle kunna länka om det till Pahlens hemsida), men samtidigt är juj itne priset oviktigt i en tråd som detta är/var - och man kunde snabbt se att det var över budget.
Precis som MathiasS skriver så är detta inte ett demokratiskt beslut, och jag är inte alltid konsekvent, jag ger "folk i branschen" lite  mer frihet om jag under åren lärt mig att de är genuint intresserade av att hjälpa till, och samtidigt bygga upp ett förtroende både hos mig, och andra som läser i forumet.
Ingenting är ju omöjligt, men det skulle förvånga mig MYCKET om någon som satsar timmar och dagar på att läsa och skriva i ett forum som detta på ett seriöst sätt inte också var seriös i sin verksamhet.
Jag sitter ju i Piteåtrakterna, och vet väldigt lite om de olika aktörerna i branschen, men OM jag behandlar företag olika i viss mån så är det för att jag antingen vet eller bedömer att ett visst företag är seriösa, eller oseriösa.
Vissa får alltså lite mer utrymme, medan jag har nolltolerans mot andra.

När det gäller rubinpool så finns det förstår en liten risk att det är deras personal som skrivit inläggen, men med tanke på att de som är inblandade i tråden har skrivit rätt många inlägg i forumet så misstänker inte jag något sådant.
Jag har ju dessutom möjligheter att söka på e-postadresser, IP-adresser o.s.v. och kan i viss uträckning detektera om en grupp personer postar inlägg från samma datorer eller IP.
De som är riktigt slipade och vill göra smygreklam i forumet kan säkert lyckas, men samtidigt är det få företag som är seriösa och har intelligenta ägare som ens försöker sig på något sådant.
Motsatsen är det vanliga, att det är osmart och tydligt när någon försöker sig på detta.

Reglerna för sånt som raderas eller censureras är egentligen ganska enkla, helt nya medlemmar har mycket mindre frihet att både klaga på, eller skryta upp olika företag.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 10:46:33:33 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #25 skrivet: juni 26, 2017, 11:06:27:27 »
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Detta är ett forum som till största delen byggs upp av konsumenter. Därmed tycker jag att det bör stå närmast konsumenten i frågor när en diskussion uppstår. Tex, om företaget X levererar kundservice som är skit så ska det kunna sägas öppet och inte censureras. Idag uppfattar jag att denna information oftast censureras med hänvisning till att trådskaparen är ny på forumet. Jag tycker det skulle vara intressantare att göra sig besväret att få en replik av företaget i tråden (dvs uppmärksamma företaget på inlägget och be om en kommentar). Det är rimligt att i större utsträckning granska vad personer som bara loggat in för att berätta om en dålig kundupplevelse säger, men det är en stor förlust att dessa inlägg censureras.

Min erfarenhet från andra forum är att personer som bara är ute efter att smutskasta snabbt får en korrigering av andra användare som inte håller med (tex om vad som är rimligt att förvänta sig av företaget). Dvs, detta är självsanerande och ännu bättre skulle det vara om företaget också kunde beskriva andra sidan av myntet. Jag gissar att de flesta större poolbutikerna läser här, så det är knappast så svårt att få till.

Jag tycker att det är ett *mycket* större problem att företagsrepresentanter skriver här utan att ange var man jobbar och vilka fabrikat man representerar. Den som är intresserad och följer diskussionerna här kan snabbt lista ut vad som gäller, men för den som söker tips och råd vid enstaka tillfällen är det svårt att veta att man, som exempel, får en rekommendation om en värmepump av en person som bara säljer ett fabrikat.

Jag tycker generellt det är bra med "yrkesfolk" på forumet för det tillför ytterligare kompetens, men det vore ännu bättre om dessa är tydliga med var man jobbar.

Som vanligt är det också några som sköter detta utmärkt tex Castrol som lämnar bra och objektiva tips och några som sköter det mindre bra, tex Mark (?) på Poolteam som nästan varje gång gör vad jag klassar som reklaminlägg. Sedan finns det några som pendlar mellan dessa ytterligheter.

Att detta är något som skall kunna uppröra dig har jag svårt att tro, det är extremt få inlägg som censureras i detta forum, och då är det som regel reklaminlägg (av Mark t.ex) eller som i detta fall helt nya medlemmar eller gäster som försöker använda forumet i eget syfte för att sätta press på sin leverantör.
Jag tycker genuint illa om personer som med hot om smutskastning försöker pressa företag att leverera bättre service, goodwill eller förlänga garantier som gått ut.
Det borde vara straffbart, men det är det inte, jag tar mig dock friheten att se till att dessa avarter inte bjuds in i de forum jag driver.
Visst, ibland finns det kanske fall där varningarna är relevanta, och det händer faktiskt att jag låter varningar stå kvar om jag vet att de är relevanta, t.ex. för att jag känner till företaget, eller personerna bakom och vet att de har en historia av skumraskaffärer, dålig kundservice, upprepade konkurser, fällningar i ARN och så vidare.

Som Erica skriver så blir det en delvis annan sak om det är ett ärende där man faktiskt har garanti på prylarna, men det är inte ens i dessa fall okomplicerat.
Jag kan berätta om ett exempel där en företag fick skit i forumet för att de levererat poolsolfångare som inte höll tätt, men vägrade ersätta med nya eller ge pengarna tillbaka.

Efter någon dag ringde ägaren till företaget och berättade att personen som skrivit inte alls hade köpt poolsolfångare av dem, utan att han köpt en radiostyrd helikopter som han kraschlandat med och ville ha en ny på garantin...
Nu vet ju inte jag om företagarens historia var sann eller falsk heller, men det känns långsökt att ljuga ihop en sån historia...
Oavsett hur det ligger till så blir även detta ett skäl att helt nya medlemmar inte har samma frihet att uttrycka sitt missnöje i forumet.

Jag har försökt få företagen att försvara sig, eller ge sin bild i forumet, men faktum är att det är i princip omöjligt att göra annat än att ge kunden rätt om man vill framstå som seriös och generös, ÄVEN om kunden ljugit ihop en historia.
Säg att företaget i detta fall kort förklarat att garantin var slut, de lagerförde vare sig cirkpumpen eller reservdelar längre - och därför inte kunde hjälpa kunden.
Det ger ju ingen bra reklam direkt?

Skulle dessutom klagomålen vara påhittade, och man kränkte den som klagar genom att påstå att personen i fråga ljuger, eller är rättshaverist som utöver utpressning så är det ju inte heller speciellt snyggt gjort?

I mina ögon finns det ett enda sätt för ett företag att vinna cred och förtroende om de kommenterar och blandar sig in i en historia som denna, och det är att ge kunden rätt, betala vad det kostar att få kunden nöjd.
Sånt vill jag helst inte ha i mina forum, då det inbjuder oseriösa människor att utpressa företag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #26 skrivet: juni 26, 2017, 11:22:16:16 »
I slutändan är all reklam bra reklam?

Erika, är du inte orolig att skit-bolag ska framstå som seriösa bra företag och konsumenter ska bli lurade av falsk marknadsföring pga snedvriden censur? Jag tror inte man behöver oroa sig för föetagens väl och ve, då tror jag man överskattar detta forum. Samt glömmer konsumenten.

Det finns mååååånga specialiserade siter man kan gnälla på om man är missnöjd - svartlistad.se etc etc

Jag brukar ju hänvisa till denna typ av svartlistningssajter, men det verkar som att de blivit färre, kanske fler än jag som inser att det inbjuder till otillbörlig smutskastning och helt enkelt inte vill hålla på med det där?
För att den där typen av sajter skall ha ett värde bör det gälla företag/tjänster som ett stort antal människor använder och har en bred erfarenhet av, pooler är en sån pryl som är svår att recensera då poolägare som regel bara har erfarenhet av en pool och en leverantör, hotell, taxi, restauranger och liknande blir en annan sak...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #27 skrivet: juni 26, 2017, 11:36:21:21 »
Jag vill tillägga att även min uppfattning är att detta forum skall vara konsumentinriktat, där vi hjälper varandra att få till så bra anläggningar som möjligt.
Svårast att hantera för mig är just smutskastningen av företag, jag tycker precis som MathiasS att det är viktigt att sanningen får komma fram, och jag skall ta till mig av kritiken och i större utsträckning försöka få en kommentar av företagen ifråga istället för att rutinmässigt radera smutskastning av medlemmar som i sitt första inlägg smutskastar sin leverantör.

Jag HAR kontaktat företagen ett antal gånger, och som regel så får man en helt annan historia berättad från företaget - och sånt har gjort att jag med tiden utformat de regler jag har för just detta.

Smygreklamen är inga problem alls, de raderar jag utan bedövning om/när jag ser dem eller får en anmälan och håller med om att det är smygreklam.

Som en liten anekdot kan jag väl nämna att en del av MathiasS inlägg gör att jag "måste" agera:
Fick bita mig i armen för att inte tycka till i denna tråd, men det hjälpte visst inte - jag gillar inte hur konsument-företag diskussionen hanteras här. Anledningen till att jag biter mig i armen i ett försök att låta bli är att precis som du säger Rickard så är inte ett forum en demokrati där man diskuterar hur man vill. Det är forumägaren som bestämmer reglerna och dessa kan man sedan välja att acceptera eller inte acceptera. Väldigt enkelt.

Läser man lite mellan raderna så innebär detta stycke att MathiasS  menar att de som inte håller med mig får antingen acceptera reglerna, eller söka sig till ett annat forum.
Det här är ett stycke som jag skulle kunna censurera om jag var typen som censurerar allt som inte känns bra, eller utan att ta hänsyn till vem som skrivit.

Det jag som företagare måste göra istället är att visa att jag tar seriöst på denna typ av kritik, försöka förklara varför jag har de regler jag har, och att jag faktiskt HAR försökt få företag att kommentera den kritik som framförs.
Det är oerhört svårt att få acceptans för dessa regler bland alla medlemmar, men jag är helt säker på att alternativet med helt ocensurerad kritik från rättshaverister som gör vad de kan för att få rätt mot sin leverantör skulle vara skadligare, kanske inte så mycket för forumet som för de företag som drabbas av otillbörlig kritik.

Att jag skulle sitta som någon form av domare och döma i ärenden som dessa och "höra" både företag och klagande är ju naturligtvis inte rimligt, dels för att det skulle bli integritetskränkande mot de som klagar, och dels för att det som trådstartaren så påpassligt noterar som regel är svårt att komma fram på telefon till många av dessa företag, och då speciellt till någon som sitter i ansvarsställning.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 11:45:52:52 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #28 skrivet: juni 26, 2017, 11:43:23:23 »
Nej, "upprörd" var dina ord Rickard och det är jag inte, men jag önskar att detta hanterades annorlunda här. Rensar vi bort alla om och men och kanske så resulterar nuvarande hantering i att ett företag som i stort sköter sig ok får negativa inlägg censurerade bara för att det inte är "bra reklam".

Det ska inte vara bra reklam att ha missnöjda kunder och alla vet att det är omöjligt att få alla nöjda med rimliga insatser.

I fallet med pumpen i denna tråd så är det ju synnerligen relevant information i grunden. Detta företag säljer pumpar där man inte kan förvänta sig att det finns reservdelar att tillgå från butiken på ett enkelt sätt, redan några år senare. Förstod man att det var så kanske man skulle välja en annan leverantör eller iallafall ett annat fabrikat på vattenpumpen när köpet gjordes. Dessutom handlar detta om ett företag med en tveksam historik av företagsövergångar där kunder kom i kläm, försäljningsmetoder som endast anstår en hästhandlare och som figurerat i pressen om interna (mellan ägare) domstolsärenden.

Att inte upplåta forumet för ren utpressningsverksamhet tycker jag är rimligt, men idag upplever jag att slutresultatet mer blir att dålig reklam inte tillåts.


EDIT: Tack Rickard, med ditt sista inlägg så hoppas jag på en positiv förändring! Jag skrev detta inlägg innan du skrev ditt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #29 skrivet: juni 26, 2017, 11:57:29:29 »
Du har ju inte alla rätt, dels säljer de inte dessa cirkpumpar längre.
Det var inte samma ägare till företaget när den såldes heller.
Man kan lika gärna tolka det som att de snabbt insåg att de där pumparna var dåliga och slutade leverera dem.
Med nya ägare är det också självklart så att de inte kan erbjuda orimligt lång garanti på en produkt som de inte levererar, lagerför eller ansvarar för på något sätt.

Allt det här (och mer) som du lyfter upp som fakta i målet känner jag till, och min bedömning är i just detta fall att kritiken var osaklig.
Det finns en skillnad mellan dig och mig dock, och det är att jag som företagare inte kan skriva allt jag vet utan att riskera att bli ställd inför rätta p.g.a. förtal, så jag är delvis låst att ge hela förklaringarna som ligger till grund för mina beslut i olika frågor.

OM  man läser de 5 första inläggen i denna tråd så inser man att det verkar finnas någon form av konsensus bland de som svarat att det inte är helt ovanligt att man hamnar i den sits som trådstartaren hamnat i.
Jag vidhåller att skadan som företaget kunnat åsamkas av detta ämne överstiger relevansen i klagomålet, och då det dessutom rörde en helt ny medlems första inlägg så raderade jag namnet, jag ångrar det fortfarande inte.

I just detta fall skulle det t.o.m kunna vara den som förlorade tvisten i domstolen som ligger i för att sätta käppar i hjulen för detta företag.

De som vill kan ringa mig så skall jag förklara hela bakgrunden, men om jag gör det i forumet är det stor risk att jag blir stämd av ett företag, dock inte det som nämnts tidigare i detta ämne.
« Senast ändrad: juni 26, 2017, 12:14:22:22 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag