CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?  (läst 8215 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad J.Westin

Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« skrivet: maj 22, 2013, 21:19:26:26 »
Hej! När jag dammsuger poolen så är det som grått vatten kommer ut genom utloppet från filtret, jag tror att det är skiten som jag dammsuger från botten. Eller kan det vara sand ifrån filtret som kommer i poolen? Hjälp mig, vad ska jag göra!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2013, 22:01:02:02 »
Står verkligen filtret i ett läge där det filtrerar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2013, 22:44:37:37 »
Filtret gör ju uppenbarligen inte sitt jobb ordentligt, eller så har du fått något i poolen som går igenom filtret (lösta ämnen eller alltför små partiklar). Kontrollera att centralventilen står i filtreringsläge och se om manomentern visar ett vettigt värde (brukar ofta vara runt 1.0). Om du har mycket lågt filtertryck får man misstänka att något gått sönder i filtret, trasig eller lossnad dysa, tunnelbildning i sanden eller något liknande så att vatten går igenom ofiltrerat. Är problemet något ämne med väldigt små partiklar så tillsätt flockningsmedel så att partiklarna klumpar ihop sig till större d:o som kan fastna i filtret.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2013, 22:50:54:54 »
Kör "rinse" för att säkerställa att du inte har tunnlar genom filtersanden.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2013, 07:08:12:12 »
Hej! När jag dammsuger poolen så är det som grått vatten kommer ut genom utloppet från filtret, jag tror att det är skiten som jag dammsuger från botten. Eller kan det vara sand ifrån filtret som kommer i poolen? Hjälp mig, vad ska jag göra!

Det hade varit bra med lite mer information, vilken typ av pool har du, vilken typ av sandfilter har du, dammsuger du med filtret i normalt läge ("Filter").
Om du har nyfyllt vattnet och kört med flockningsmedel så kan det bli som du beskriver, har man använt flockningsmedel som gör att det blir ett grått "täcke" på botten skall man dammsuga direkt mot avlopp ("Waste").
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lenata

SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 14:25:14:14 »
Ställer man då läget på pumpen på WASTE medan man dammsuger??? Har haft samma problem en tid efter alger i poolen som jag fått bort...

Utloggad nyburjare

SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2014, 14:31:25:25 »
Ställer man då läget på pumpen på WASTE medan man dammsuger??? Har haft samma problem en tid efter alger i poolen som jag fått bort...

NEJ ! "filter" Waste tömmer ut vattnet , det kan man också använda fast det är i undantag om du kan fånga rejäla "högar" med smuts , då kan det vara bra att inte belasta filtret , men vid normal bottensugning som pågår under "längre" tid då är det Filter läget som gäller

Utloggad Erica

SV: Allt skit kommet in i poolen igen vid dammsugning?
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2014, 21:52:17:17 »
NEJ ! "filter" Waste tömmer ut vattnet , det kan man också använda fast det är i undantag om du kan fånga rejäla "högar" med smuts , då kan det vara bra att inte belasta filtret , men vid normal bottensugning som pågår under "längre" tid då är det Filter läget som gäller

Rostslam från järnhaltigt vatten är ett bra exempel på när waste-läget bör användas. Sådant skräp kan annars gå igenom filtret och åka ut i poolen igen. Men om allt skräp åker igenom vid vanlig dammsugning i filterläge då är det något fel på filtret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag