VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Altanritning  (läst 25184 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

Altanritning
« skrivet: juli 06, 2006, 10:39:00:00 »
Hej,

I min enfald trodde jag att mitt lokala Beijer Bygg skulle kunna hjälpa till att göra en ritning på mina altaner. Både för att beräkna materialåtgång samt som byggbeskrivning åt mig, men Icke sa Nicke!  :( Visst kan jag säkert göra en egen ritning utifrån alla altan/terrass/utemiljö-böcker jag har köpt på mig, men risken är att jag gör den för svag eller onödigt styv. Lagom är bäst.....

Har någon av er koll på någon firma i Stockholms-trakten som kan rita upp altanen åt mig?
(tanken var ju att köpa virket från samma leverantör och att ritandet då inte skulle kosta något).
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Poolgiganten

Utloggad Mica

SV: Altanritning
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2006, 16:48:03:03 »
Såå, nu är ritningen i stort sett klar - "Kan själv!!!!  :)

En fråga bara till er andra som byggt poolaltan (eller som är konstruktionskunniga):

Jag tänkte använda färdiggjutna plintar och 50 cm-plintarnas 45 kg tycker jag är tillräckligt att bära för mig. Klarar jag mig med dem eller kommer jag att behöva 70 cm-plintar, pga något skäl?
Bärreglarna och golvreglarna blir i 45x195 och trallen 28x120. Vet att man bör gräva till frostfritt djup (minst en meter), men det är så himla stenigt och kompakt så det är tveksamt om det blir så djupt.

Vad har ni andra för erfarenheter?
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Altanritning
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2006, 17:37:22:22 »
Jag tror att du klarar dig med "50-plintarna" iom att du har så mkt med berg under,så kommer inte marken att röra sig.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Altanritning
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2006, 22:39:56:56 »
Hej där,

Jag har också väldigt stenig och massiv mark! Efter att jag haft 2 st snickare här plus grävaren så slutade det med att jag ställde altanen på platta på mark och sen asfaltpapp och 95/95 reglar plus 45/145 som grundstomme! Sen satte jag 2 tums reglar mellan varje stolpe för att stabilisera allt! Enligt snickarn så var det större risk att det skulle röra på sig om jag hade grävt ner plint!

så kör du på 50 plint! :-)

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Mica

SV: Altanritning
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2006, 23:17:13:13 »
1000 tack för svaren, det känns genast mycket bättre!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Poolnicke

SV: Altanritning
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2006, 18:51:48:48 »
Mitt viktigaste tips när det gäller altan blir att inte ha något mellanrum mellan trallbrädorna. Efter två somrar har jag nu ett perfekt avstånd mellan brädorna utan risk för att en massa saker trillar ner under golvet.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Mica

SV: Altanritning
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2006, 23:32:23:23 »
Tack Poolnicke,

Har läst en hel del på byggahus.se's forum och det verkar vara ett kärt diskussionsämne (mellanrum eller ej - det motsv. våra diskussioner om VP eller solfångare  ;)). Det tryckimp.ade virke jag har använt tidigare i sommar (för plankstomme) är blött så in-i-bomben, så jag tror på att lägga 28x120 dikt an mot varandra.

Hoppas du inte har fått för stora mellanrum mellan brädorna!  ???
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Altanritning
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2006, 00:45:36:36 »
Regn med 5-6 mm i mellomrom etter at det har tørket (ved kant/kant legging).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Altanritning
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2006, 09:20:18:18 »
Tack Poolnicke,

Har läst en hel del på byggahus.se's forum och det verkar vara ett kärt diskussionsämne (mellanrum eller ej - det motsv. våra diskussioner om VP eller solfångare  ;)). Det tryckimp.ade virke jag har använt tidigare i sommar (för plankstomme) är blött så in-i-bomben, så jag tror på att lägga 28x120 dikt an mot varandra.

Hoppas du inte har fått för stora mellanrum mellan brädorna!  ???

Efter 15 år av diverse projekt som involverat tryckimpregnerat virke har jag lärt mig hur man gör...

1. En nyligt tryckimpregnerad bräda är "blytung", den är mer eller mindre fylld med vätska - börja alltså med att känna på tyngden!
2. Om du inte använder brädorna direkt, kanske i samband med att du lägger upp dem på et soligt ställe kan du torka ut på några dagar, även det kan du känna på tyngden av brädorna.
3. Oftats har man brädorna liggande tätt staplade och ändträt torkar ut, både på brädgården och hemma, detta gör att ändträt, typ de yttersta decimetrarna är torrare än resten av brädan, när man lägger denna typ av bräda så kommer man att se att ändträt är "smalare" än brädan är mitt på, - en mycket god inikation på hur mycket brädorna kommer att krympa när HELA brädan torkat upp, min erfarenhet är att en 95 mm tryckt bräda torkar ihop ca 4-5 mm, är brädan nyligen tryckimpregnerad så brukar jag därför lägga en 3" spik emellen, då får man en springa på ca 6-7 mm när allt torkat upp ordenligt.
4. Tänk på att dela på felet om ändträt är smalare = torrare än brädan i övrigt, 2-3 mm i mitten på brädan (3" spiken) och kanske 4-5 mm mellanrum vid ändträt. Annars kommer det att se taskigt ut när hela brädan torkat.
5. Vid vår pool har jag medvetet lagt lite större mellanrum den sista metern mot poolen, dels för att löv och annan skit lättare skall kunna åka ned i springorna, och dels för att vatten inte skall bli liggande kvar på trallen i så stor omfattning.

Viktigt att tänka på är även i vilket vädersträck man har altananen/bron som  man bygger, jag la vår nya bro vid entren med 2-3 mm mellarum, men de brädorna hade legat i solen i en vecka och var torra som fnöske, nu har vi inget mellanrum alls, vår entre ligger i norrläge, solen kommer aldrig åt att torka virket!

I söderläge kommer även "en torr" tryckimpregnerad bräda att krympa ytterligare, inte så mycket, men kanske ytterligare 1-2 mm.

Om brädorna är torra när du lägger dem, och altanen är i söderläge (som de oftast är) lägg därför ca 4-5 mm mellanrum när du lägger.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Altanritning
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2006, 09:56:48:48 »
Passade på att ta en bild på mitt golv hur det ser ut efter 2 säsonger.



Stor bild:
http://www.feldt.se/pool/2006/trall_2_sasonger.jpg

Jag köpte allt virke på samma leverans. Det tog ca 2 månader innan allt var lagt. Alla brädor lades utan mellanrum. Har i princip samma mellanrum mellan alla brädor på hela altanen. Kan skilja 1-2 millimeter. Det är bara vid stegen som mellanrummet är mindre pga att här vattnas trallen konstant.

Strunta i att lägga en massa spikar osv mellan brädorna om man vill undvika att det trillar ner en massa saker under golvet såsom bestick pengar osv. Har också lagt trall vid flera tillfällen under ca 15 års tid där jag har sett hur det ser ut efter ett antal år.

Men det är klart vill man att löv och annat skall kunna åka ner mellan springorna så måste man ha mellanrum.

Jag hade ett betydligt mindre avstånd förra sommaren pga av mer regn och att trallen inte hade hunnit torka helt.

Richard har du någon närbild från din trall? Så kan vi visa skillnaden?

Kan ta fler bilder om någon vill se mer.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Altanritning
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2006, 11:20:57:57 »
Når vi først er inne på tralllegging: legg bredan med margsiden opp får å få avrenning av bordene (før de er tørket er de fleste kuvet andre veien) og det øker også slitasjemotstand og minsker kantoppflising.

PS: forborr før du skrur skjøtene så de ikke sprikker ut til enden, vinkle skruen slik at den går mest mulig vinklet på årringer (sprikker ikke så lett). Det lønner seg også å bruke en pussekloss til å knekke kanten slik at det blir mindre fare for oppflising i enden. Skal ta et bilde å legge ut.
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 11:24:44:44 av Bidd@ »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Altanritning
« Svar #11 skrivet: juli 30, 2006, 16:39:14:14 »
Du har lagt 120 mm brädor, det krymper lite mer.

Här kommer mina bilder, den första visar 95 mm brädor på norrsida huset, jag la brädorna med 3" spik som ovanstånd mellan brädorna. (Obs, det har inte regnat här på 5 veckor, så här torrh har det inte vrit här sedan jag byggde bron för 10 år sedan)

Den andra bilden visar närmast poolen i söderläge, här la jag med ca 3-4 mm avstånd för att få lite bättre avrinning och så att skräp lättare skulle åka mellan brädorna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Altanritning
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2006, 17:55:42:42 »
Se där. Ser riktigt bra ut  ;D Men det är klart det krävs kanske den känslan och erfarenheten du beskrev för att inte få för stort mellanrum mellan brädorna.

Blev nog inte lättare att veta hur man skall göra nu  ???

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Altanritning
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2006, 20:50:28:28 »
 ;D detta är ingen raketforskning.

Torra brädor = använd tumstock eller spik som mellanrum.
Mjuka eller våta brädor = lägg dikt mot varandra.

Glöm ej förborra ute i kanterna.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Altanritning
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2006, 21:21:44:44 »
.........Glöm ej förborra ute i kanterna.

........og fase.


Utloggad Mica

SV: Altanritning
« Svar #15 skrivet: juli 31, 2006, 10:34:40:40 »
Lovar att förborra!

Nu ska jag ut och spika plank! Det är så behagligt enkelt att jag bli lyrisk, inga konstigheter alls!  <antman>
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Altanritning
« Svar #16 skrivet: juli 31, 2006, 14:05:09:09 »
Hmm vad händer om man inte har förborrat kanterna? Jag har byggt säkert halva altanen nu och missat det? Kan man göra något åt det?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Altanritning
« Svar #17 skrivet: juli 31, 2006, 14:06:35:35 »
Om du inte förborrar finns ju risken att trallskruven sabbar kanten helt enkelt. Alltså fläker träet i änden. Eller att träet spricker.
« Senast ändrad: augusti 01, 2006, 07:00:26:26 av Gustavsson »

Utloggad Poolnicke

SV: Altanritning
« Svar #18 skrivet: juli 31, 2006, 18:16:14:14 »
Känns lite överambitiöst att förborra om trallen inte är några år gammal och rejält torr. I mitt senaste projekt gick det åt några tusen skruvar. Att förborra fördubblar arbetsinsatsen vilket blir ett antal timmar.

Hade och har inga problem med spruckna kanter ;D

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Altanritning
« Svar #19 skrivet: juli 31, 2006, 19:24:00:00 »
Jag testade att inte förborra och de skruvarna jag använde skadade ändträt.
Man förborrar givetvis inte mitt i brädan.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Altanritning
« Svar #20 skrivet: juli 31, 2006, 20:59:50:50 »
Jaja som jag skrev så ar jag redan hunnit att göra minst halva altanen! Kollade lite nu och visst har det spruckit lite i kanterna men inte så mycket! Jag snedskruvade dock in dom i kanten så det kan vara därför dom har klarat sig så bra ändå!

//Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Altanritning
« Svar #21 skrivet: juli 31, 2006, 21:30:22:22 »
Tror ingen her mente å forborre annet enn endene  ::)

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Altanritning
« Svar #22 skrivet: augusti 01, 2006, 09:37:01:01 »
Tror ingen her mente å forborre annet enn endene  ::)

Haha nej det förstod jag också! Får väl borra resten av altanen! Lite dyrt att byta ut hälften av virket nu bara för jag missade att förborra i kanterna! :-)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Mats_61

  • Gäst
Mats_61
SV: Altanritning
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2006, 23:46:49:49 »
Om man skarvar på en 45mm regel så brukar jag sätta skruvarna ca 30mm från ändan men då vinklar jag skruven mot centrum av regeln  rätt mycket, då varken spricker eller skadas ändan,så har jag gjort  ;)
Om virket är fuktigt och man förborrar så drar skruven inte så hårt utan den vill till att(kan jag tänka mig) krypa in i brädan utan att den drar så speciellt.

Bara ett tipps  ;)

Mats_61

Utloggad Mica

SV: Altanritning
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2006, 23:49:42:42 »
Jag lovar att förborra!
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Altanritning
« Svar #25 skrivet: augusti 08, 2006, 09:33:04:04 »
Om man skarvar på en 45mm regel så brukar jag sätta skruvarna ca 30mm från ändan men då vinklar jag skruven mot centrum av regeln  rätt mycket, då varken spricker eller skadas ändan,så har jag gjort  ;)
Om virket är fuktigt och man förborrar så drar skruven inte så hårt utan den vill till att(kan jag tänka mig) krypa in i brädan utan att den drar så speciellt.

Bara ett tipps  ;)

Mats_61

Jag gjorde faktiskt början av altanen ungefär som du har gjort! Tittade runt nu och det hade faktiskt bara spruckit på 1-2 ställen! Resten som jag gjorde i helgen har jag nu förborrat! Men det virket har ju hunnit torka lite i solen så det var inte lika blött som det andra! Jag borrade med en liten borr så skruven ändå fick drag i sidorna och det verkade gå bra!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Altanritning
« Svar #26 skrivet: augusti 08, 2006, 09:35:46:46 »
Det finns speciella "ändträskruvar" från bla. Grabber,så slipper man förborra.
Hör efter hos din bygghandlare,hon/han vet säkert.
/A

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag