Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: TDS-problem ?  (läst 6977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: TDS-problem ?
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2013, 19:56:54:54 »
Tittar jag i kemiloggen har alkaniteten alltid varit låg så det kan du ha rätt i Richard, men frågan är vad det spelar för roll. Jag borde få problem med att vattnet blir surt men jag har aldrig använt något ph-höj. Ph har alltid varit stabilt på 7.4x.

Nu använder jag ju dock flytande klor som höjer ph så det kanske tar ut den låga alkaniteten. Det går nämligen åt väldigt lite syra, iprincip ingenting..
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: TDS-problem ?
« Svar #11 skrivet: juni 03, 2013, 21:00:19:19 »
Vi har aldrig mätt eller styrt alkaliniteten. Så kemikalierna vid första fyllningen var främst ett par liter flytande klor för att klorera upp. pH var ganska lågt vid starten, men kloret höjer ju pH. Sedan fick vi en våldsam järnutfällning som gjorde vattnet grön-brunt. Det klarnade så sakta, men vi tillsatte flockningsmedel för att skynda på det hela. Så kemikaliekostnaderna för ett vattenbyte blir högst måttliga i vårt fall. Men en tusenlapp eller i vart fall några hundra totalt kommer man kanske upp i när man lagt till den största posten, att värma upp vattnet till badtemperatur. Vattnet från brunnen är iskallt även på sommaren, även om det delvis självvärmer när det kommer i poolen.

Vi kör ju vår pool med flytande klor + saltsyra. Saltsyraförbrukningen är låg, en dunk räcker ett par år. Klor går ju åt mera, kanske tre dunkar per år. Både pH och klorvärden brukar ligga mycket stabila, oavsett vad alkaliniteten nu kan vara.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: TDS-problem ?
« Svar #12 skrivet: juni 04, 2013, 06:32:14:14 »
Visst, de få som har automatisk reglering av pH behöver kanske inte bry sig om Alkaliniteten, mitt svar var mer generellt, då just alkaliniteten är viktigt för att få ett stabilt värde för de som doserar manuellt.
Och det kan gå rätt mycket höj alka i en pool  med nytt vatten, vilket kostar en slant.
Normalt alltså, chockklorering, alkalinitetsjustering, pH-justering, flockning - burkar kosta ca 1000 kr i en pool på 4 X 8 meter.
Med autodosering blir det billigare, men då koster det ju å andra sidan avsevärt mycket mer i investering.
Driftskostnaderna i en autodoseringsanläggning blir något lägre, men underhållskostnaden gör ändå att det nog troligen aldrig betalar sig, om man nu inte värderar "lindrigheten" med att slippa lägga i ett par klorpuckar i veckan högt.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: TDS-problem ?
« Svar #13 skrivet: juni 04, 2013, 07:18:52:52 »
Du har säker rätt Richard.

Har inte reflekterat över detta med alka tidigare men det måste ju vara så att det är det flytande kloret som kompenserar, inte regleringen av ph eftersom den ( hos de flesta antar jag) bara sänker ph.

Vad gäller investeringen i autodosering så är det fasiken värt vartenda öre, tveklöst. Dessutom får man ju fler maskiner i maskinrummet. Bara det är ju värt halva investeringen....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: TDS-problem ?
« Svar #14 skrivet: juni 04, 2013, 07:36:01:01 »
Visst, de få som har automatisk reglering av pH behöver kanske inte bry sig om Alkaliniteten, mitt svar var mer generellt, då just alkaliniteten är viktigt för att få ett stabilt värde för de som doserar manuellt.
Och det kan gå rätt mycket höj alka i en pool  med nytt vatten, vilket kostar en slant.
Normalt alltså, chockklorering, alkalinitetsjustering, pH-justering, flockning - burkar kosta ca 1000 kr i en pool på 4 X 8 meter.
Med autodosering blir det billigare, men då koster det ju å andra sidan avsevärt mycket mer i investering.
Driftskostnaderna i en autodoseringsanläggning blir något lägre, men underhållskostnaden gör ändå att det nog troligen aldrig betalar sig, om man nu inte värderar "lindrigheten" med att slippa lägga i ett par klorpuckar i veckan högt.  ;)

Jag får säga att jag tycker det har fungerat bra även med tidigare pooler vi haft (manuella) utan att vi brytt oss om alkaliniteten, men vi kanske bara har haft tur och haft "rätt" vatten eller så har vi omedvetet gjort lite fler pH-justeringar än vi annars hade behövt göra.

Visst kostade autodoseringen en hel del och även om de numera blivit mycket billigare så är de ju långt ifrån gratis. Färdelarna är väl främst bekvämlighet och stabilitet. Värdena ligger helt stabila utan att man behöver tänka på att t.ex. kompensera med mera klor om det badats mycket eller vi haft poolparty eller liknande.

Underhållskostnaderna på autodosersystemet har varit ganska låga. Vi har fått reparera en doserpump en gång på drygt 10 år. Enligt rekommendationer skall elektroderna bytas ganska ofta (en gång per år) men det gäller nog mest som säkerhet för offentliga anläggningar. I en privatpool är det inte så. Så länge som värdena ligger perfekt när vi någon gång gör manuella stickprovskontroller med tabletter så tänker vi inte röra mätelektroderna.

Kemikaliekostnaderna med systemet blir lägre än med pulver eller puckar. De senare är ju knappast ett alternativ för inomhuspooler ändå, om man inte hittar sådana utan cyanursyra. Flytande klor är relativt billigt och syran räcker länge. Den enda nackdelen med systemet är väl att man måste hantera flytande, starka kemikalier vilket kräver avsevärd försiktighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: TDS-problem ?
« Svar #15 skrivet: juni 04, 2013, 08:52:26:26 »
Jag glömmer aldrig hur jag fick labba med pH innan jag lärde mig vikten av alkalinitet, en dl höj eller sänk pH kunde göra att det gick från att vara för högt till att vara för lågt.
Det blev kraftiga svängningar.
Nu tror jag iofs att det rekommenderade värdet är onödigt högt, kanske för att de skall få sälja kemikalier, men har man som i Piteå Kommun väldigt lågt (0?) alkalinitet så behövs det några kilo höj alka innan pH blir någorlunda stabilt och lätt att justera.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: TDS-problem ?
« Svar #16 skrivet: juni 04, 2013, 10:26:52:52 »
Jag glömmer aldrig hur jag fick labba med pH innan jag lärde mig vikten av alkalinitet, en dl höj eller sänk pH kunde göra att det gick från att vara för högt till att vara för lågt.
Det blev kraftiga svängningar.
Nu tror jag iofs att det rekommenderade värdet är onödigt högt, kanske för att de skall få sälja kemikalier, men har man som i Piteå Kommun väldigt lågt (0?) alkalinitet så behövs det några kilo höj alka innan pH blir någorlunda stabilt och lätt att justera.

Jo om ert vatten i Piteå är extremt på något sätt så kan naturligtvis det kräva andra medel. Vi har brunnsvatten och det vi får hantera utöver det vanliga är ju den stora mängden järn i vattnet. Utfällningen som kom vid första uppkloreringen var så kraftig att man inte ens såg botten, inte ens de nedre stegen på poolstegen. Men när vi med klorering, flockning och filtrering fick vattnet klart igen efter några dagar så var allt ok. Dock kan vi få järnutfällningar som tunna bruna slöjor lite grann ibland, men de försvinner snabbt.

Vi har alltid bott på landet utom under USA-tiden, så vår erfarenhet har ju mest rört olika brunnsvatten. Under tiden i USA hade vi kommunalt vatten, inga som helst problem med det heller, men vattnet där kan ju vara helt annorlunda än det ni har där uppe.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag