VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny med stor friforms pool = Många frågor  (läst 50589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #40 skrivet: april 02, 2008, 11:55:43:43 »
här kommer en bild vad jag håller på med, men hur och var lägger jag svällkorven. Vill ju inte få in vatten under den nya 10cm tjocka gjutningen som blir.

Blå= ny 10cm gjutning
Röd=trappa i lecablock
grönt= grus + armering
« Senast ändrad: april 02, 2008, 15:13:04:04 av Viper »

Poolgiganten

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #41 skrivet: april 02, 2008, 11:58:00:00 »
en bild till framifrån

Utloggad majonasen

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #42 skrivet: april 02, 2008, 12:09:36:36 »
tänkte du göra trapp-steg ner till djup delen eller skall det slutta ner mot djup del? <dontkn>

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #43 skrivet: april 02, 2008, 13:35:22:22 »
 ...i følge tegning lenger opp i tråden blir det trapp  ;)

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #44 skrivet: april 02, 2008, 14:20:35:35 »
tänkte du göra trapp-steg ner till djup delen eller skall det slutta ner mot djup del? <dontkn>

det blir trappa från grunda till djupa delen

Utloggad Pea

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #45 skrivet: april 02, 2008, 19:44:02:02 »
liten pool  O0
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Viper

SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #46 skrivet: april 03, 2008, 17:57:18:18 »
Ingen som vet hur och var jag skall lägga svällbandet och vilken tillverkare och modell jag skall använda?

Det lär också finnas betong som inte krymper när den brinner? Nån som har erfarenhet av detta? Krymper den verkligen inte?

mvh

Tomas

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Svällkorv" ??????????????????????
« Svar #47 skrivet: april 03, 2008, 18:48:18:18 »
Hej,

Säkra svar verkar svårt, har Nisse inte gått att få kontakt med?

Hittade följande tänkbara leverantörer, kan man säkert tala med också och få lite råd.
http://www.cetco.se/Levbrugsanv/Produktlista%20CETCO-Volclay.pdf
eller
http://www.skbvast.se/ kolla under vattentätning
eller
http://www.haucon.se/product_pdf/masterstop.pdf

Det finns säkert fler, googla på "bentonit tätning betong gjutning" där är vad jag gjorde för att hitta de tre ovanför.
Jag vet inte var i landet du bor så det är ju svårt för mig :)

Det verkar på bilderna som om tätningsbanden skall appliceras mitt i skarven där den nya gjutningen ansluter mot den äldre.

Hoppas du hittar rätt !!

Hilsen

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Jarlen

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #48 skrivet: april 06, 2008, 20:52:53:53 »
Hej Viper!

Du skriver ingenting om anledningen till att du vill grunda upp polen. Men jag misstänker att familjen tycker att det är jobbigt med en så djup pool. Jag har själv en ganska stor och djup pool fast rund. Diameter 7.70m Djup 2.0m. Men det fiffiga med min pool är att tunt hela poolen löper en 50cm  bred gånghylla. Djupet på den är ca 60cm.

 Man kan med andra ord alltid snabbt komma fram till kanten för att vila. Det känns också alltid tryggt när man har barn. Men även äldre och vuxna upplever en djup pool som ganska jobbig.

Med mitt förslag kan Du behålla den vackra exteriören på poolen. Och dessutom blir arbetet betydligt enklare och billigare att utföra. Du kan rent av bara anlägga gånghyllan på den delen som är 1.7m djup.

Jag tycker att det är näst intill helgerån att göra så stora ingrepp i din vackra pool. Och det kommer att bli mycket svårt för dig att forma om poolen så att Du uppnår ett harmoniskt resultat. Vill Du ha tips på hur Du skall utföra det hela så kan du skicka ett meil eller skriva några rader på forumet, så kan jag handleda dig.

Mvh Jarlen

Utloggad Jarlen

SV: Gjuta om betongpool grundare
« Svar #49 skrivet: april 06, 2008, 21:15:25:25 »
Hej igen Viper!

URSÄKTA: Men jag upptäckte i efterhand att jag läst din fråga lite slarvigt. Jag uppfattade det som om du även skulle korta av poolen men så är ju inte fallet. Hur som helst så är det förträffligt med en gång hylla kring på en djup pool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag