VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rörmokarens kloka ord  (läst 10988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rörmokarens kloka ord
« skrivet: maj 07, 2007, 22:41:38:38 »
Hej på er,

Vet inte om jag kommer med gårdagens snack, om så är fallet bjuder jag på det.

Den rörläggare som brukar hjälpa mig med råd, dåd och material hade följande att säga om installationerna runt min pool,
pump, sandfilter etc.

Vet du eller de killar som limmat inte att en 90 graders vinkel ger lika mycket strömningsmotstånd som ca 3 m rör.
Mitt enkla svar är näääeee hade inte tänkt på det. Snabb matte ger vid handen att det finns minst 8 st vinklar i mitt normalflöde.
Det blir 24 m rör i onödigt motstånd, i mitt fall ca dubbering av rörets motstånd. Byter man ut vinklarna mot böjar, dvs en rörbit med lite större radie, så blir motståndet enligt samme man nästan noll.

Så har man inte skaffat grejorna ännu så köp böjar inte vinklar för maximerat flöde vilket väl aldrig kan vara fel. Det blir lite andra mått när man bygger
men borde inte vara ngt problem.

Kolla bilden så tror jag ni ser skillnaden, vinkel uppe till vänster i bild, strax under till höger en böj.



/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2007, 23:10:31:31 »
Jeg har brukt en del av de lange bøyer eller Y istede for T, men det er ofte plassen som gjør at en må velge skarpe "svinger".

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2007, 23:19:27:27 »
Oj ojoj  hoppas att din röris har rätt...   ::)  

Jag har precis i skrivande stund kapat och skulle precis nästan limma 10st 90graders böjjar. ( att dom snodde lite hade jag på känn ) men inte dom siffrorna . Min rörpulare sa att det är så lågt flödestryck så det inte hade så stor betydelse,  men men nu blir det till att skaffa andra böjjar    :angel:  

Phu det var nära   ::)

Johan

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2007, 23:39:45:45 »
Verst er det nok å bruke T i stede for Y. Lavt trykk og bruk av 50mm rør så tror jeg ikke det bertyr all verden for vårt bruk. Lang 90 grader kan også erstattes av 2x 45 som gir bedre verdier enn en kort 90 grader.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2007, 00:02:21:21 »
Rörisen har rätt, exakt motstånd vet jag inte men det är ganska förödande för flödet med 90-gradare.
Nu när jag byggde bort solfångarautomatiken satte jag så lite tvära delar som möjligt och det märks på manometern och trycket i utsprutarna!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Calle Anka

SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2007, 05:59:42:42 »
Ni som vet.....vad skall trycket vara i manometern?
Min står på 10 (ca 1) just nu....efter dammsugning runt ca 15. Sedan backspolning och 10 igen.
Trycket håller så några stora läckor är det inte.
« Senast ändrad: maj 08, 2007, 09:39:43:43 av Calle Anka »
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Poolnicke

SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2007, 06:37:55:55 »
Det låter dramatiskt det här. Men hur mycket motstånd ger 3 m rör egentligen? Tappar man tiondels procent av trycket? Mer eller mindre?

Själv märkte jag en tryckminskning när den extra slingan till värmepumpen kopplades in samtidigt som solfångaren var påkopplad. När jag kör dessa separat så märker jag ingen skillnad på trycket trots att jag har ett antal 90 gradare och T-kopplingar. När jag refererar till trycket så syftar jag på den mängd vatten som sprutar in i poolen.

Om det var en allvarlig tryckminskning så kan man undra hur mycket sollfångarmattorna tar bort av effekten med alla små kanaler. Det är åtskilliga meter det. I mitt system blir det nästan 800 meter kanaler i mattorna.

Näe det här verkar vara en storm i ett vattenglas  ;)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad MrXs

SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2007, 07:49:55:55 »
Jag instämmer med storm i ett glas.

mvp tryckfallet i 100meter 50mm är 1.4.
Så på varje meter 50 mm har du ett tryckfall på 0,014.
Dvs om 1st 90 böj ger 3 meter rör effekt är det 0,042 mvp

Detta är såpass stora dimensioner så detta känns försumbart, det är annorlunda om man använder mindre dimensioner då är effekten större såklart.



Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #8 skrivet: maj 08, 2007, 08:20:26:26 »
Kollade motstanden med en konsult når jeg satte dit VP med ekstra 8 meter rør og fikk til svar at når jeg begynte å legge opp 100meter rør med de mengder og dimensjoner, så kunne vi snakkes igjen. Så er nok storm i vannglass. Men likevel da...... ;)

Utloggad Calle Anka

SV: Rörmokarens kloka ord
« Svar #9 skrivet: maj 08, 2007, 08:24:19:19 »
och vad har alla för tryck på sina mätare?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag