CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjällens 8x4 med innvändig trappa  (läst 31949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #20 skrivet: juli 07, 2015, 20:50:03:03 »
Idag har vi börjat komma in på finliret istället för enbart tungt betong arbete... Skimmrarna kopplades in och vi har även testat att fylla dem med vatten för att se så att de håller tätt.


Kopplingen mellan de två skimmrarna

Sedan satte vi även inloppen, detta var lite lätt ångestladdad då jag följt en del diskussioner här på forumet angående placeringen och frågan om man skall gå igenom trappan eller inte.


Vi valde att sätta dem på var sin sida av trappan på långsidan istället för igenom.

Imorgon blir det inkoppling även av inloppen och sedan dragning till förråd/teknikrum. Trappan är även tänkt att monteras imorgon.

Poolgiganten

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #21 skrivet: juli 08, 2015, 19:20:47:47 »
Känns som bygget går allt långsammare nu när det mer och mer kommer in på detaljer och teknikaliteter. Iaf hunnit med att koppla in både skimmers och inlopp och dragit PEM slang till förrådet/teknikrummet.

Sedan kom det ett paket idag ifrån Australien, levererat på 5 dagar, bra jobbat.


Saltklorinatorn.


Trappan är monterad och preppad inför gjutning imorgon.

Utloggad mikaelhede

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #22 skrivet: juli 08, 2015, 19:37:21:21 »
Varför är många här på forumet kåta på att ha 2 skimmers?

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #23 skrivet: juli 08, 2015, 20:39:05:05 »
Varför är många här på forumet kåta på att ha 2 skimmers?

Antagligen eftersom det sitter en betongpelare i mitten av kortsidan vilket gör att man inte kan/bör sätta en i mitten... ? (Och för att det skickas med två ifrån Tjällens ;-) )

Utloggad Lost

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #24 skrivet: juli 09, 2015, 00:14:45:45 »
Halloj.

Vilken modell av saltklorinator valde du å varifrån köpte du den?
Hur är det med moms och tull, antar att det tillkommer?
Är inne på salt oxå men vet inte riktigt vilken modell som man bör ha till en 8x4..

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #25 skrivet: juli 09, 2015, 05:16:55:55 »
Halloj.

Vilken modell av saltklorinator valde du å varifrån köpte du den?
Hur är det med moms och tull, antar att det tillkommer?
Är inne på salt oxå men vet inte riktigt vilken modell som man bör ha till en 8x4..

Beställde en Zodiac EL-1 ifrån www.DirectPoolSupplies.com.au (hittade dem då  någon annan här på forumet hade handlat därifrån). Fått ge ca 5400:- hittills men har inte vågat utesluta än att det kommer en faktura ifrån tullverket också.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #26 skrivet: juli 09, 2015, 08:51:32:32 »
Varför är många här på forumet kåta på att ha 2 skimmers?
I mitt fall var det en rekommendation från en mycket erfaren poolbyggare, men jag kommer inte ihåg vad som var argumentet för att det var bättre. Jag tror det var något med att flödet som behövdes i min pool var nära vad en skimmer klarade av.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Tynell

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2015, 14:55:18:18 »
Snyggt!
Jag är i ungefär samma skede som er :-)Jag sågade ut för skimmern det sista jag gjorde i helgen, sen har det ju bara regnat, tänkte skumma fast den ikväll om vädret tillåter. Och försöka hitta inloppen/lampan bland allla tusen kartongen i friggan... <help>

Ett par frågor, ska ni svetsa eller köra måttsydd liner? Och satte ni skimmern helt i liv med betongytan på blocken eller lite innanför – klurar på det eftersom spackel/balkongmatta/epsmatta ju bygger X mm och man vill väl att linerna ska vara så slät som möjligt in under ramen. Tjälldens/astrals instruktioner är ju en aning 'trubbiga' så där får man inga såna svar.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad MathiasS

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #28 skrivet: juli 09, 2015, 15:48:09:09 »
Jag funderar lite på slangarna efter breddavloppen.....kopplat så där är det som gjort för att dra sönder kopplingar eller bredsavlopp om du får sättningar i marken. Finns inget som kan ge sig på den horisontella delen.

Det skulle vara vättre att lägga tkorset längre ner eller kanske använda slangar rakt ner från breddavloppen som går in i ett y-kors....

Något att fundera på. Ska du inte återfylla är det förstås inte ett problem.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #29 skrivet: juli 10, 2015, 16:41:43:43 »
Snyggt!
Jag är i ungefär samma skede som er :-)Jag sågade ut för skimmern det sista jag gjorde i helgen, sen har det ju bara regnat, tänkte skumma fast den ikväll om vädret tillåter. Och försöka hitta inloppen/lampan bland allla tusen kartongen i friggan... <help>

Ett par frågor, ska ni svetsa eller köra måttsydd liner? Och satte ni skimmern helt i liv med betongytan på blocken eller lite innanför – klurar på det eftersom spackel/balkongmatta/epsmatta ju bygger X mm och man vill väl att linerna ska vara så slät som möjligt in under ramen. Tjälldens/astrals instruktioner är ju en aning 'trubbiga' så där får man inga såna svar.

Kul!

Vi skall köra med en fabrikstillverkad liner, dock inte fått den än så jag hoppas den dyker upp snart. Vi satte skimmern i liv med betongytan, svårt att veta bättre när vi inte fått resten än (Tjälldens verkar inte heller kunna bekräfta när Linern kommer att levereras tyvärr).

Håller verkligen med om att instruktionerna har en del luckor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag