CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?  (läst 8103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lugaid

Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« skrivet: februari 27, 2010, 17:21:45:45 »
Hittar inte mycke info om detta, men ni som har vet ju säkert :)


Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2010, 17:55:25:25 »
Lättast är nog att höra med lämplig bygglovsingenjör i din kommun, han/hon bör veta vad som gäller. Men det är väl som vanligt, närhet till grannar, höjd m.m. som avgör.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2010, 19:18:32:32 »
Så här skriver Kävlinge kommun på sin hemsida

Lagstiftning
För att bygga en pool krävs i de flesta fall inget bygglov, däremot kan du behöva marklov om du ska schakta eller fylla upp som ändrar markens höjdläge. Det finns dock detaljplaner i kommunen som kräver lov för pool.
Lösningen med pooltak, som blir allt vanligare, kräver enligt kommunens interna bedömningsgrunder bygglov om maxhöjden är mer än 1,o meter.Innan du börjar bygga din pool är det därför viktigt att du kontaktar byggnadsnämnden i din kommun och får besked om vad som gäller i ditt fall.

 Vad som menas med " Enligt kommunens interna bedömningsgrunder " kan man undra.  <hmm>

/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Linkan222

SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2010, 21:53:28:28 »
Är troligen ett sätt att utrycka att det är lite godtyckligt. Det beror mer på vem man är och vilka man känner snarare än vad själva byggandet gäller.  ::)

Men oftast är det väl så att ligger skyddad från all onödig insyn från grannar och nyfikna, vilket borde innebära att ett ev pooltak inte heller skulle synas så mycket. Personligen hade jag nog chansat,om jag inte hade någon fejd med grannarna.

Utloggad Janne

SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2010, 12:54:22:22 »
Vi ringde till Malmös byggnadskontor och dom sa nej.... om man inte gjorde en höjning av marken.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2010, 17:23:24:24 »
Ekerö kommun säger bara om höjden överstiger 1,2 meter (samma som för staket).

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad rsjowa

SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2010, 19:45:25:25 »
Har diskuterat frågan med min kommun och dom säger att inget bygglov behövs. Poolen är bygglovsfri och även tillhörande poolskydd/täckning. Att det består av ett helt mobilt välvt tak gör att dom tycker det är mer av en temporär lösning. Hela taket är ju skjutbart.

Hade dom hävdat att det behövs bygglov, och jag inte fått det hade jag skaffat taket ändå. Kommer nån och gnäller är det ju bara skjuta ihop det och vips är det ju under 15 kvm, ... vilket är gränsen för byglovsfri friggebod... hahaha  >rulla<  >rulla<

Hade man istället byggt ett tak i form av uterum runt om hade det behövs bygglov. Den är ju lite svårare att flytta runt.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad lugaid

SV: Ni som har Pooltak behövde ni bygglov?
« Svar #7 skrivet: mars 02, 2010, 18:18:27:27 »
Har diskuterat frågan med min kommun och dom säger att inget bygglov behövs. Poolen är bygglovsfri och även tillhörande poolskydd/täckning. Att det består av ett helt mobilt välvt tak gör att dom tycker det är mer av en temporär lösning. Hela taket är ju skjutbart.

Hade dom hävdat att det behövs bygglov, och jag inte fått det hade jag skaffat taket ändå. Kommer nån och gnäller är det ju bara skjuta ihop det och vips är det ju under 15 kvm, ... vilket är gränsen för byglovsfri friggebod... hahaha  >rulla<  >rulla<

Hade man istället byggt ett tak i form av uterum runt om hade det behövs bygglov. Den är ju lite svårare att flytta runt.


Hehe ja så sant

Har faktisk ringt och kollat nu när helgen passerat, och han jag pratade med skulle återkomma.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag