CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klasik C takets bredd ihopskjuten  (läst 4425 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

Klasik C takets bredd ihopskjuten
« skrivet: augusti 28, 2009, 21:40:44:44 »
Nu kommer min sista fråga rörande Klasik C pooltaket (hoppas jag)... är det någon som vet hur mycket plats den tar ihopskjuten? Dvs när alla 5 sektionerna är ihop. 220 cm? mer?  :D
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2009, 23:26:49:49 »
Hej !

Räkna med 2,20 m, var precis ute och tog ett mått i hällande ösregn  8) (exakt mått är 2,18 m), kul att ni valde ett C tak, det kommer ni inte att ångra, vad jag läst mig till på Er byggtråd bygger trappan 1 meter ut över poollängden 8 meter, vilket innebär att Ni får ca. 1,5 meter utrymme innan trappkanten  O0.

Tänk på att när ni borrar hålen för att låsa fast taket i skenorna, börja med den minsta sektionen, så nära poolkanten som möjligt, just för att få så mycket plats som möjligt i den största sektionen, den med dörren, för det är under den sektionen (höjd 1,85 m) Ni kommer att tillbringa många varma stunder när det är kallt, regnar och blåser som >:D ute  ;)

Med risk för att göra mig tjatig i detta forum ang. att införskaffa en bra popnittång, så skriver jag det igen, gör det, den som följde med i paketet höll i 5 min, kanske hade vi otur  <dontkn>

Vad har du för längd på dina extra skenor, och från vilket företag har Ni köpt taket ?

Lycka till med resten av bygget !!!  Vi har haft ner till 12 grader på nätterna i veckan men, just nu är det 27,5 grader i vattnet, poolhuset 25 grader  >rulla<, ute regn och 15 grader & blåst, vi har ingen annan värme till poolen, taket med hjälp av  <sol> sköter det.

LOTTERÖD

 


« Senast ändrad: augusti 28, 2009, 23:31:11:11 av LOTTERÖD »
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad rsjowa

SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2009, 00:53:02:02 »
Hej !

Räkna med 2,20 m, var precis ute och tog ett mått i hällande ösregn  8) (exakt mått är 2,18 m), kul att ni valde ett C tak, det kommer ni inte att ångra, vad jag läst mig till på Er byggtråd bygger trappan 1 meter ut över poollängden 8 meter, vilket innebär att Ni får ca. 1,5 meter utrymme innan trappkanten  O0.

Tänk på att när ni borrar hålen för att låsa fast taket i skenorna, börja med den minsta sektionen, så nära poolkanten som möjligt, just för att få så mycket plats som möjligt i den största sektionen, den med dörren, för det är under den sektionen (höjd 1,85 m) Ni kommer att tillbringa många varma stunder när det är kallt, regnar och blåser som >:D ute  ;)

Med risk för att göra mig tjatig i detta forum ang. att införskaffa en bra popnittång, så skriver jag det igen, gör det, den som följde med i paketet höll i 5 min, kanske hade vi otur  <dontkn>

Vad har du för längd på dina extra skenor, och från vilket företag har Ni köpt taket ?

Lycka till med resten av bygget !!!  Vi har haft ner till 12 grader på nätterna i veckan men, just nu är det 27,5 grader i vattnet, poolhuset 25 grader  >rulla<, ute regn och 15 grader & blåst, vi har ingen annan värme till poolen, taket med hjälp av  <sol> sköter det.

LOTTERÖD


Tack ett ton! Uppskattar verkligen!

Angående vår trappa så är det höjden som är 1 meter, den bygger dock 1,35 i längd. Men trots det, över 1 meter extra utrymme blir det ju!  :)

Tipsen med popnit-tången har jag inte missat, så det måste jag införskaffa. Har dock inte bestämt mig 100 % än hur jag ska göra,... hade ju tänkt att gjuta en plint under (ungefär i samma tankar du hade initialt med taket). Sen inser jag att dom rekommenderar att man gjuter 15-30 cm djupt, samt 5 + 28 + 5 cm i bredd. Dvs lämnar marginal på varje sida. Jag hade ju tänkt att ansluta marksten direkt mot den gjutna sockeln nästa år...

Angående var jag köpte den så är det lite kul. Knappt så man törs säga nåt då, eftersom jag nyss lyckades bli lite missförstådd i http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4877.0  :D

men hur som helst. Jag var först inne på att köpa pooltaket via folkpool som jag köpt min pool från. Det gick ju bort tack vare den otrevliga prisnivån. Dom tar med extraskenor 105 000 kr. host host. Jag var och tittade på ett monterat Folkpool Superb-tak, visst det var fint, men ändå, lite dyrt.

Så jag letade lite, fick offert från L.Q. söderöver på 80.000 kr för Klasik C. Efter fortsatta efterforskningar så beställde jag taket från PoolStart till det fashionabla priset på 71.400 kr inkl frakt och skenor. När jag nu fått taket så kommer det roliga. Jag kan till 99 % garantera att taket jag köpt som då heter Idealcover Klasik C är exakt samma som Folkpools Superb-tak. Dom har bara brandat om det till eget märke för att kunna motivera ett högt pris. Mao måste dom har marginal på minst 50 %. Jag utgår ifrån att företaget jag köpte av lägger på 15-20 % i vart fall.

Så härmed kan jag lugnt säga till alla potentiella folkpool superb-tak-köpare att titta på och köp ett klasik C tak istället så sparar ni ca 35 000 kr som ni kan göra nåt annat för istället.  >rulla<

Mina extraskenor är för övrigt 270 cm så jag kommer skjuta ihop taket mot det teknikhus jag håller på att bygga som skymtar på nån av bilderna i min byggtråd.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad sälis

SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2009, 22:07:57:57 »
Hej
Jag har också bestämt mig för ett pooltak, klassic B. Funderar på skenorna som ligger på trätrallen - har ni dem ovanpå eller har ni försänkt dem? Barnen kanske snubblar på dem annars?

hälsningar
Sälis

Utloggad rsjowa

SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2009, 22:15:21:21 »
Hej
Jag har också bestämt mig för ett pooltak, klassic B. Funderar på skenorna som ligger på trätrallen - har ni dem ovanpå eller har ni försänkt dem? Barnen kanske snubblar på dem annars?

hälsningar
Sälis

Jag har ju inte monterat mitt ännu, men tänkt samma tanke. Har sett att detta har dryftats tidigare här, och fördelen är ju förstås att det blir snyggare finish nersänkt och att "snubbelrisken" minskar som du är inne på. Nackdelen är att det kommer riskera att stå kvar vatten i "rännorna".

Jag kommer nog lägga mina skenor på betong, men troligtvis i samma nivå som för markstenen runt om, just pga dräneringsorsaken.

Men det skulle vara kul att höra folk med pooltak med skenor och höra om dom skulle gjort annorlunda om dom monterade det igen!  ::)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Buggebubben

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Landskrona
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Hoppa i du och kolla om det är lagom
    • Visa profil
SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2009, 14:06:49:49 »
För alla med lite fantasi så kan man enkelt leta upp tillverkarens hemsida på nätet och se att dom tar ca 62k SEK för ett klasik C och 42k SEK för ett Klasik B
Detta konverterat från Tjeckiska pengar mha Forex valutakonvertering till SEK.
Frakten inte inräknad. Men det ger en hint om marginalena.
Poolstarts offert får ju ses som riktigt bra måste jag säga.

Utloggad rsjowa

SV: Klasik C takets bredd ihopskjuten
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2009, 17:01:22:22 »
För alla med lite fantasi så kan man enkelt leta upp tillverkarens hemsida på nätet och se att dom tar ca 62k SEK för ett klasik C och 42k SEK för ett Klasik B
Detta konverterat från Tjeckiska pengar mha Forex valutakonvertering till SEK.
Frakten inte inräknad. Men det ger en hint om marginalena.
Poolstarts offert får ju ses som riktigt bra måste jag säga.

Aha, bra info. 62k hade jag inte sett tidigare. Men då känns det ju bra. Frakt inkl försäkring ska ju till också.  :)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag