CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006  (läst 57873 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #40 skrivet: april 19, 2007, 21:49:18:18 »
3000  :) Då har du säkert sparat ca 10 000  8)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #41 skrivet: april 22, 2007, 19:08:01:01 »
Såja, det var en helg till i poolen  :D Trappan är färdig och "pumphuset" på gång. Vill passa på att berätta att hemsidan flyttat till annan adress (pga utrymme) men jag har ändrat i min profil så det är inget du märker förutom att där visas reklam (så är det med gratissajter). Nedan hittar du bilder på den färdiga trappan och början till pumphuset. Fler bilder finns som sagt på hemsidan för dig som är intresserad av många bilder.
/Nisse







Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #42 skrivet: april 22, 2007, 21:47:39:39 »
Hvorfor bygger du pumpehuset så smalt du kunne tatt med begge skimmere inn i bredden?

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #43 skrivet: april 23, 2007, 17:49:08:08 »
Hej Bidda!
Det blev som det blev, när det inte blev som det skulle  :D.
När jag bygger nästa pool vet hur jag skall ha det.
Att pumprummet inte blir större, så stort att skimmrarna får plats beror på att plattan inte blivit tillräckligt stor. Dessutom är pumprumsplattan inte riktigt centrerad. Men enligt mina planer skall allt ändå inrymmas i pumprummet. Jag skall förhoppningsvis inte behöva vistas där någon längre tid. Har t ex tänkt styra pumpen  med en fjärrkontroll i ena handen och en GT i andra... 8)
/Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #44 skrivet: maj 01, 2007, 21:39:37:37 »
Såja, ännu en helg fylld av poolarbete! Pumphuset börjar ta form och slangarna börjar hitta sin plats. Några bilder som smakprov men fler bilder finns som vanligt på hemsidan.
Nästa etapp, nästa helg, är förhoppningsvis slipning av pool och trappa.
/Nisse





Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Maffe

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #45 skrivet: maj 17, 2007, 09:47:32:32 »
 O0 Ser bra ut Nisse, vad händer härnäst?

//Maffe

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #46 skrivet: maj 17, 2007, 21:12:20:20 »
Maffe,
Som jag även skrev i din tråd så håller jag och min fru på med att fylla upp med sand runt poolen. Det blir kanske klart denna helg. Man hinner inte så mycket i veckorna, jobbet försinkar en  :D Förhoppningsvis blir det målning om två eller tre veckor. Nu känns det ändå som om det är nedförbacke, pusselbitarna börjar hamna på plats.
/Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Maffe

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #47 skrivet: maj 17, 2007, 21:14:10:10 »
Bara att stånga på... Jag har själv jobbat som en gnu det sista med våran pool. Hoppas att jag skall vara badklar om max 3 veckor. Just nu jobbar jag med allt runt poolen.

//Maffe

Utloggad often

SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #48 skrivet: juni 04, 2007, 21:10:16:16 »
Tjena Nisse!
Jag har suttit och hängt här på forumet i över 8 timmar och läst och läst och äntligen tagit beslutet att det får bli en gjuten pool 8x4x1,5 m med målet att ha den badklar våren 2008. Eftersom du, Nisse och Maffes betongpoolsbygge är mina stora inspiratörer så skulle jag vara jättetacksam om du/ni kunde svara på några för er säkert enkla konstruktionsfrågor som ni redan har löst ?
1. Vilken diameter har har ni använt på armeringsmattorna i plattan samt hur tjock platta har ni gjutit ?
2. Har ni gjutit ngn kantbalk under betongväggen ?
3. Vad har ni för dimension på "Byglarna" upp från plattan och på vilket CC sitter dom ?
4. Vilken betongtyp har ni använt Er av ?
5. Vilken väggtjocklek samt vilken dimension på armeringmattorna har ni använt där ?
6. Du har satt in ngn form av "avlopp" i ett av hörnen på poolen, vilken är anledningen.
Många frågor blir det och det är säkert inte de sista ! 
Tacksam för svar för gropen är grävd och förhoppningsvis får jag oxå börja lägga ut lite sköna byggbilder inom en snar framtid !

/Often

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Nisses betongpoolbygge med start okt 2006
« Svar #49 skrivet: juni 11, 2007, 22:52:43:43 »
Hej Often!

Roligt att du har varit inne och studerat vårt arbete med poolbygget.
Jag har inte varit inne på ett tag så jag hoppas att mitt svar inte kommer för sent till dig. Har haft fullt upp med att fixa till poolen som snart är färdig att fyllas med vatten. Har du flera undringar så ställer jag gärna upp och svarar på hur jag gjort. Här kommer svaren på dina frågor.

1
Jag har använt mig av 8 mm armeringsmattor i bottenplattan som är 200 mm tjock. Under bottenplattan ligger det 150 mm makadam och 100 mm frigolitskivor och runt plattan ligger dräneringsrören inbäddat i makadam med fiberduk runt omkring.
2
Jag har inte gjutit någon kantbalk eftersom plattan är så tjock och jag har dubbla armeringsmattor i den.
3
Armeringsjärnen som är ingjutna i bottenplattan är 10 mm och de har formen av ett L, de är fastnajade i armeringsmattorna. De har ett CC av cirka 400 mm.
4
Betongtypen har jag ingen uppgift om eftersom jag slarvat bort pappren på denna. Du får ringa och fråga någon betongleverantör vad den heter.
5
Jag har samma dimension på armeringsmattorna som i bottenplattan dvs 8 mm. Väggarna är 200 mm tjocka.
6
Brunnen som jag gjutit in i bottenplattan kommer att sammankopplas med bräddavloppen och användas till att suga ut smuts från botten till sandfiltret. Brunnen kan även användas till tömning av poolen när så önskas.

Nedan kommer smakprov på vad jag (vi) sysselsatt oss med sedan jag skrev sist. På hemsidan finns fler bilder och kommentarer till dessa för dig som är intresserad. Vi är helnöjda med resultatet så här långt. Markeringarna på trappan var ett tips från Maffe, tack för det tipset, det blev ju riktigt snyggt!












Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag