CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mindre spa på balkongen - tips?  (läst 20679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SwedeCT

  • Gäst
SwedeCT
Mindre spa på balkongen - tips?
« skrivet: mars 02, 2013, 22:58:34:34 »
Hej,
Vi bor i ett nybyggt lägenhetshus. 
Vi har en balkong som är ca 30m2 (rejäl betong konstruktion samt vilar på rejäla betongpelare).
Vi skulle lätt få plats med ett ute spa och nu börjar jag undersöka vilka som kan tänkas passa bra.
I o m att det ska kunna flyttas genom dörrar och inte ska ta över balkongen helt,etc söker vi ett som är
- 'kompakt' (höjden viktig så det går emellan dörrarna etc)
- 2-3 personer
- Hög kvalitet (typ Jacuzzi "City Spa", Sundance Spas, Marquis, Hotspring, eller andra motsv.?)
- Låg ljud och vibrationsnivå (grannar..) (möjligen separat cirkulationspump?)
- Enkel uppkoppling (plug & play..)
- Prisvärd...Kvalitet kostar..men hoppas hitta en hyfsad 'deal' på bra kvalitet.

Självklart kommer jag undersöka med Skanska etc som nyss byggt huset vad belastningsnormerna/reglerna är för balkongen innan vi slår till.

Tankar och idéer gällande märke/modell/prisvärdhet samt annat värt att tänka på (förutom bärkraften) uppskattas!  :-\

mvh
Peter

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2013, 15:39:44:44 »
Jo det finns säkert mycket att kontrollera innan man vet om det går. Självklart är den mekaniska lasten på balkongen en sådan faktor. Balkonger är ju inte dimensionerade för spas precis...  Sedan tillkommer sådant som att se på hur det tål de fuktiga ångorna vid badning. Finns det risk att de kan tränga in i huset på något sätt ? Hur är det med eventuella elinstallationer på balkongen ? Vägguttag eller normala lampor är ju inte tillåtna inom närzonen till ett spa t.ex. Ansvarighetsfrågor och vad husägaren tillåter måste ju också kontrolleras. Fiins det t.ex. risk för skador på underliggande lägenheter vid eventuella läckage eller om det plaskas för mycket på balkongen ? Så det är nog åtskilligt att kontrollera i förväg innan man kör igång ett sådant projekt.

SwedeCT

  • Gäst
SwedeCT
SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2013, 11:26:42:42 »
Hej Erica,
Tack för tipsen. Jag förstår att det inte blir lätt eller ens går, men vill gärna ta reda på vilken/vilka modeller som skulle passa, pris, vikt, ljudnivå, etc etc för ändamålet innan jag djup dyker i kontrollprocessen.
mvh
Peter

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2013, 15:14:43:43 »
Vilka mått och vikter tror ni skulle fungera?

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2013, 08:35:46:46 »
Frånsett storleken, om ni vill få spa:et genom bostaden (?) och vikten (belastningen på balkongen) så ser jag inga som helst skillnader mot en mer "normal" placering. Vårt svenska klimat bidrar nog med mer fukt och påfrestningar på byggnaden än ett spa...

Vilken våning bor ni på? Ett lyft med en kran upp på balkongen kostar inte en förmögenhet och är säkerligen värt pengarna. Det viktigaste i sammanhanget tror jag är belastningen på balkongen.

Men tänk också på att ni behöver byta vatten 3-4 ggr per år så att ni har ett bra avlopp, samt givetvis att ni på ett enkelt sätt kan fylla spa:et.

Lycka till !!!

/Ziggy

SwedeCT

  • Gäst
SwedeCT
SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2013, 09:20:50:50 »
Hej,
Tack för feedback.  Jag hoppas inte fukt, etc. påverkar speciellt...
Vi har möjlighet att låta spa't stå fritt och det är ju 'helt öppet runt om.
Vi bor på 5:e vån.  Balkonen är c:a 2:40x11m.  Väldigt tjock betongbalkong samt 3 betongpelare (ca 35cm diameter) vid vardera flank+mitten.
Minsta dörröppning är ca 80 cm (kan bli c:a 87cm om vi lyfter av balkongdörren)). 
M a o , behövs ett mindre (höjd) 2-3 pers spa för att slippa lyfta med kran (inget alternativ som jag ser det).  In i hissen (stor), upp till 5.an, genom två dörröppningar.
Vi bör inte ha några problem med att byta vatten etc.
Jag håller på att kolla belastningsvärdena för balkongen.
Tips på bra, prisvärt, mindre spa som fyller uppgiften mottages gärna (kvalitet, enkelhet med rening, etc värdesätts).
mvh
Peter

Utloggad thesmurfen

SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2013, 19:24:11:11 »
Ska bli spännande att se om du får ihop vikten på din balkong..Min bror bor i en nybyggd etagevåning med stor takterrass och de fick inte ha ett spabad på terassen just pga vikten...

Kul grej dock om du får det!
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Erica

SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2013, 21:51:58:58 »
Jo risken att få nej från hyresvärden är nog rätt stor, men jag vet en familj som helt sjövilt satte upp en mindre ovanmarkspool i sitt vardagsrum ! Detta var dock inte i Sverige och jag tror inte de hade frågat om tillstånd över huvud taget. Den tog upp en stor del av vardagsrummet, man fick tränga sig förbi lite när man skulle runt den. Deras lilla dotter älskade den...men som sagt, de flesta hyresvärdar skulle nog bäva inför en sådan lösning !

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5552
  • Total likes: 482
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2013, 23:10:39:39 »
Ni behöver troligen trefas 20 A spänningsmatning till lägenheten/balkongen, finns det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Mindre spa på balkongen - tips?
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2013, 23:45:18:18 »
Ni behöver troligen trefas 20 A spänningsmatning till lägenheten/balkongen, finns det?

Till ett mini-spa så lär man väl kunna klara sig med lägre effekt än så, låt vara att uppvärmningstiden blir lite längre. Något annat än ett mini-spa lär väl knappast komma ifråga med hänsyn till vikt och storlek.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag