CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Maskinrum - åsikter?  (läst 4802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tynell

Maskinrum - åsikter?
« skrivet: juni 06, 2016, 14:04:09:09 »
Nu börjar maskinrummet komma på plats, allt är bara torrkopplat än så länge - så jag tänkte passa på att utnyttja er kunskap och rutin för att se om det är nått jag bommat eller tänkt fel så här långt?

Blå rutan på väggen kommer att innehålla en minimaster. Och det ska dras en massa el, i övrigt tror jag att allt är på plats nu :-)
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Poolgiganten

Utloggad Tynell

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2016, 14:05:24:24 »
Kanske ska skicka med bilden också...
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2016, 17:53:21:21 »
1. Ventil på inkommande vatten. Bra. Bered dig på att den slangen kan åka ut någon centimeter om slangen är nedgrävd och marken sätter sig (dvs, bra att ventilen sitter ett par decimeter in).
2. Du har två helt onödiga 90-graders böjar innan vattenpumpen. Godkännes ej av flödesmaffian. Vad sägs om limmade hårda rör från inkommande ventil direkt till pumpen, via en 45graders lim-vinkel? Alternativt, vrid pumpen 90 grader medsols och bli av med en av 90 gradarna.

3. Skarpa 90 graders böjar bifalles icke. Det finns långa böjar att köpa.

4. Klämkoppling vid pumpen? Gå över till hårt rör och använd unionskoppling närmast pumpen. Vill du ta loss pumpen får du ju lossa klämdelen av kopplingen - sådana vill man nog röra så lite som möjligt. Unionskoppling både in och ut är bra - du kan limma mjuka slangen direkt i dessa.


5. Mellan pump och inkommande ventil är det rätt behändigt att kunna tömma ut vatten. Lim-t-kors med en portventil på kanske?

6. Före UV lampan ser du ut att få en annan lågpunkt där du vill kunna tömma på vatten.

7. Under Minimastern blir det nog också vatten stående som man vill kunna släppa ut kontrollerat?

8. får du verkligen plats med anborrningsbygeln för vatten TILL minimastern vid röda krysset efter sandfiltret?

9. Centralventilen brukar jag ta in på vintern, för att helt eliminera risken att något fryser sönder. Hänger slangarna mellan uv och sandfilter kvar om du också vill göra det?

10. Hur håller du minimastern torr från badvatten? Är locket tätt?

11. Ersätt alla klämkopplingar mot mjukpvcslang med unionskopplingar som limmas istället. Mycket enklare att hantera.

Ja, ovanstående är lite petigt men frågar du så antar jag att du vill ha svar också.... :-X Det du redan har gjort gjort kommer ju funka utmärkt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tynell

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2016, 14:24:30:30 »
Ja, ovanstående är lite petigt men frågar du så antar jag att du vill ha svar också.... :-X Det du redan har gjort gjort kommer ju funka utmärkt.

Precis sånt jag vill ha reda på MathiasS! :-) Tack så mycket för din input.

1. Inget är nedgrävt, poolen är fristående och all rör/slangdragning är fäst i trallstommen.
2. Du har en poäng, och jag var inne på det men gjorde då för att få "rätt" sida på pumpen lätttillgänglig, dvs tömningsventilen.
3. Ren lättja, fick en låda med diverse delar i nån slags standardpaket. Har använt dem för att jag hade dem helt enkelt.
4. Vad blir skillnaden/fördelen att ha en union vs klämkoppling på pumpen menar du? Hänger inte riktigt med.
5. Bra poäng. Ska överväga det.
6. UVn kan man ju skruva ur botten på, tänkte det att det räckte?
7. Har ett hål i golvet bakom sandfiltret, tänkte att det inte gjorde så mycket om det drällde vatten över golvet :-)
8. Om jag mätt rätt, ja.
9. Bra poäng. Ska se över det.
10. Locket ska vara tätt, ja. Iallafall i den änden :-)
11. Förutom att de ska limmas då ;-)

Återigen stort tack MathiasS, nu har jag fått lite att fundera på.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2016, 16:36:16:16 »
4. Klämkopplingen är gjord för att stängas en gång. Unionskopplingen har en o-ring som tätar mot en plan yta och kan delas hur många gånger som helst.  Det är dessutom mycket enklare att koppla ihop unionskopplingen. Fetta in oringen och dra ihop.

6. Ja, ok, det kan ju funka. Men jag ska säga att det är rätt skönt att få vattnet dit det ska utan blask. Jag har byggt ett litet avloppssystem för tömningen av systemet och det ångrar jag inte. Tex när man ska rensa pumpens silkorg är det också användbart.

11. Limmning är inte svårt. Jag gjorde XX stycken kopplingar och ingen av dom läcker => det är inte speciellt svårt. Slipa lite, dra runt med den bollformade penseln från limburken, voila och klart. Markera med penna hur kopplingarna ska sitta så blir det rätt. Glöm inte gäng-delen till unionskopplingen som i vissa fall måste på plats innan du limmar....




7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2016, 20:44:11:11 »
Samma här med limning. Men tänk efter innan du smetar dit limmet, dels att alla delar som måste på innan är där de ska vara, dels hur den ska sitta. För du har bara några sekunder på dig att vrida den rätt, sedan sitter den som berg. Och du får inte isär den igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermopool

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2016, 15:30:39:39 »
En bypass till UV-lampan är alltid bra att ha. Jag vet att du har anläggningen igång nu men det kan ju vara något som du fixar sen när poolen är stängd inför vintern?

Utloggad Tynell

SV: Maskinrum - åsikter?
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2016, 12:22:48:48 »
En bypass till UV-lampan är alltid bra att ha. Jag vet att du har anläggningen igång nu men det kan ju vara något som du fixar sen när poolen är stängd inför vintern?

Hej! Ja, nu är den igång. Och som jag placerade allt nu skulle det bli rejält bökigt att få dit en bypass på lampan – men det känns inte helt nödvändigt heller.
Den sitter i en rätt begränsad del av systemet så ska lampan bytas är det inte många liter vatten som ska tömmas när man stänger av ventilerna före och efter.

Limmandet gick också fint, bara man håller tungan i rätt mun så :-) Men klämkopplingarna blev jag inte kompis med – så jag kommer nog byta ut ytterligare ett par kläm mot limmade unioner efter säsongen är slut.
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag