CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klart glas i pooltaket?  (läst 17231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fille

Klart glas i pooltaket?
« skrivet: november 11, 2011, 13:06:22:22 »
Någon som har erfarenhet om klartglas i pooltaket?
Är det alltid kondens?
Vilka för och nackdelar ser ni med klartglas?

Poolgiganten

Utloggad swanthe

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #1 skrivet: november 11, 2011, 15:33:26:26 »
Vårt tak är klart på dagen när solen ligger på och fullt med kondens kväll och morgon. Jag är ändå väldigt glad att vi valde en variant med klarklas på gavlar och nedtill på långsidorna eftersom poolen ligger helt i blickfånget från vardagsrum och altan. Jag antar att klarglaset isolerar sämre än kanalplasten, men det måste ju vara snyggt också.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #2 skrivet: november 12, 2011, 16:29:08:08 »
Klarglas tål nog inte lika mycket snölast, kontrollera det i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LivingQuality

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #3 skrivet: november 14, 2011, 11:01:51:51 »
Har lite funderingar kring detta med glasklara pooltak. Mitt pooltak är i kanalplast och jag tänker inte på detta med genomskinligt eller inte genomskinligt. I mitt område är det 7 pooltak och 2 av dem passerar jag varje dag. det ena är ett helt glasklart pooltak och det andra har endast långsidorna och gavlarna glasklara. Min uppfattning är att det är i princip alltid täckt av kondens. Båda var glasklara och mycket vackra en vecka efter de sattes upp, därefter mest fulla med kondens. Även fysikens lagar talar emot att pooltaket är i princip alltid glasklart. Fuktig inneslutning som möter en kall uteluft-då blir det kondens. Sänder här foton från igår eftermiddag. Jag hoppas att fler kan kommenterar detta med sin egen erfarenhet samt sända foton på sina glasklara pooltak och vilka garantier som gäller för skador och snölast.

Utloggad Tjalle

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #4 skrivet: november 14, 2011, 14:09:57:57 »
Homogen - enkelplast ("klart") är i mångas ögon snyggare, men:
-det tål snölast sämre än kanalplast - skrapa när det är NYSNÖ - 20 cm. JULA har skrapor.  OBS lämna 5-10 cm - annars repor.
-isolerar sämre - oklart hur många "kronor per år"
-är ofta täckt med kondens på insidan - det går att "konditionera" taket genom att skjuta det åt sidan från poolen -  klart under ett antal timmar efter stängning.

Det vettigaste, är kanalplast på överdelen - då har man det bästa av två världar

Jag har klart helt och hållet, som mestadels är täckt av imma, droppar och rinningar - utom när jag konditionerat eller det är +25 och solsken - det är irriterande, men jag skulle inte vilja ha, helt och hållet, kanalplast.

Utloggad LivingQuality

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #5 skrivet: november 14, 2011, 16:39:52:52 »
Tjena Tjalle
Du berörde en viktig sak att klar polykarbonat är inte reptålig och får du ett repigt pooltak av skottning eller aktiva barn och djur så blir det inte så vackert längre. De som valt en SAN-glasklar plast i sitt pooltak får en större reptålighet, men, men SAN spricker lätt eller kanske taket spricker helt sönder av snölast eller oöm hantering. 3 mm SAN-plast är alldeles för tunt för att vara dugligt som vintertäckning. Ni som valt ett helt glasklart pooltak, vilka garantier gäller om det skulle gå sönder nu under vintern. Sänd gärna bilder på era pooltak

Utloggad Tjalle

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #6 skrivet: november 15, 2011, 07:26:47:47 »
Mitt tak med klar plast (polykarbonat) är 5 år. Lågt tak (100 cm)

Vi har senaste två åren fått totalt c:a 100 cm snö - varje år. Mycket ovanligt i Bohuslän.
Jag har följt mitt eget råd - har barn och barnbarn - inga synliga repor.
Hund i familjen.

Taket har heller inte några deformationer - men jag rekommenderar kanalplast högst upp.

   I likhet med de hus/stall-tak som rasade in för  två år sedan utgår ingen ersättning om tak rasar in pga underlåtenhet att skotta - det gäller alla fabrikat med såväl kanalplast och skilda typer av klar plast.

Utloggad MathiasS

SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #7 skrivet: juni 10, 2012, 19:54:32:32 »
Imorgon ska jag beställa pooltak. Jag velar dock fortfarande kring detta med plasten. Klar plast eller kanalplast?

Jag förstår nackdelarna med den klara plasten men funderar mer över energibesparingen. Hur mycket skiljer det egentligen?

Snö kan jag inte ha på taket oavsett plasttyp. Med en presenning på taket som jag kan dra av tror jag "skottningen" löser sig på ett repfritt sätt.

Hundar och ungar är väluppfostrade och klättrar inte på taket eller fipplar med andra prylar så det blir repor.

Ibland har jag tänkt att det är bra med klar plast så man ser ungarna i poolen, men det argumentet går ju bort eftersom jag ändå måste vara i poolen när dom badar med taket på (för taket lär bara vara på när det regnar och då vill man ju inte sitta ute och titta in...)

Några kloka ord från forumet?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2012, 20:30:51:51 »
Jag har kanalplast Dallas B och ser att det blir en hel del kondens på insidan, om det varit klart glas har det blivit samma sak antar jag. Jag tillåter min Vp att gå mellan 12:00 & 18:00 med en måltemp på 27 grader. Vp har inga problem att nå och hålla tempen på den tiden och det är allt tack vare pooltaket. När ute temperaturen höjs antar jag att kondensen minskar på insidan av taket men jag ångrar inte mitt val med kanalplast för det känns helt okej att bada under fast man inte ser ut. För övrigt så är jag mycket nöjd med att jag satsade på ett tak fast det är dyrt, dels för värmen och absolut för renhållnigen skull O0

det där med presenning var ett smart tänk O0 det ska jag nog ta och prova till vintern.
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klart glas i pooltaket?
« Svar #9 skrivet: juni 10, 2012, 20:37:47:47 »
Har också ett Dallas tak fast hela taket är klarglas. Vi är mycket nöjda med att vi tog med klarglas. Vi har absolut inga problem att hålla värmen (29grader). Kör värmepumpen 8 timmar om dagen. Kan rekommendera med klarglas för det är i mitt tycke snyggare. Var det enda som min fruga godkände också... Vi skottade taket vid 10cm snödjup förra vintern. Tror att taken inte är så tåliga mot snö.   
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag