Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: flytande kemikalier  (läst 10816 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: flytande kemikalier
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2012, 18:32:02:02 »
Pahlens säger "använd 10% saltsyra" så egentligen är väl svaret rätt enkelt om man har en Minimaster, som trådskaparen har....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2012, 21:47:51:51 »
ok intressant detta... som jag har byggt maskinrummet nu så står båda dunkarna där men jag vill inte att det blir klorgas se om det finns möjlighet att flytta ena dunken till ett annat rum så det ej fins risk för klorgas

ska ringa poolkonsult och kolla lite vad dom säger om vad som blir bäst

Utloggad MathiasS

SV: flytande kemikalier
« Svar #12 skrivet: maj 16, 2012, 22:00:00:00 »
Om du ska ha båda dunkarna i maskinrummet får du ju separera dessa i maskinrummet, tex med något lämpligt skåp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #13 skrivet: maj 16, 2012, 22:23:07:07 »
som vanligt trångt maskin rum suck blir nog att sätta ena i ett annat rum


denna vore trevlig att läsa
http://www.sis.se/kemiteknik/produkter-fr%C3%A5n-kemisk-industri/kemikalier-f%C3%B6r-vattenrening/ss-en-150782006



Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #14 skrivet: maj 16, 2012, 22:26:59:59 »
Separation av kemikalierna krävs vare sig du kör saltsyra eller svavelsyra. Båda ger klorgas om de blandas med natriumhypoklorit. Men en tät och brandsäker låda kan ju vara lättare att fixa än helt separata rum.

Jag kollade lite på sulfater och pooler och hittade ett gränsvärde på sulftater, 360 ml/l, högre halt anses kunna ge problem. Dessutom så ger svavelsyra en våldsam och farlig reaktion om vatten kommer ned i syran, vilket man slipper med saltsyra.

Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #15 skrivet: maj 16, 2012, 22:31:10:10 »
som vanligt trångt maskin rum suck blir nog att sätta ena i ett annat rum


denna vore trevlig att läsa
http://www.sis.se/kemiteknik/produkter-fr%C3%A5n-kemisk-industri/kemikalier-f%C3%B6r-vattenrening/ss-en-150782006

Doserpumparna brukar ha god kraft så det blir inget problem även om det är ganska lång sträcka. Vi valde att ha kort ledning för saltsyran - den står i maskinrummet. Klordunken står en bit därifrån i ett annat rum.

Jag testade länken du angav men den ger mig bara "Webbsidan kan inte visas". Något fel ?

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #16 skrivet: maj 16, 2012, 23:27:16:16 »
när jag trycker på länken så funkar det...

doserpumparna är redan monterade i naskin rummet men det kanske inte gör någon om man har lång slang på sugsidan

Utloggad Erica

SV: flytande kemikalier
« Svar #17 skrivet: maj 17, 2012, 02:29:00:00 »
Nej länken fungerar inte för mig, testade från två olika datorer :(  Kanske man måste ha extremt snabbt bredband eller så för att få upp den ?

Långt avstånd på sugsidan fungerar nog det också, fast jag har inte testat. Vi  har pumparna intill respektive dunk. Med en lång sugledning kan det vara värre att komma igång kanske. När vi körde igång systemet så körde vi först bara vatten från ett par hinkar i stället för kemikalier för att se att allt sög som det skulle och höll tätt. När vi såg att allt var ok stannade vi pumparna, flyttade över sugslangarna till dunkarna och körde igång igen. Det är mycket trevligare att fixa eventuella läckor eller fel om det är vatten och inte saltsyra i systemet..

Utloggad Fia

SV: flytande kemikalier
« Svar #18 skrivet: maj 17, 2012, 09:23:50:50 »
Länken fungerar inte för mig heller.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad johanml

SV: flytande kemikalier
« Svar #19 skrivet: maj 17, 2012, 09:39:04:04 »
prova http://www.sis.se/kemiteknik/ och sök på SS-EN 15078:2006

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag