Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken pool ska man välja?  (läst 21175 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad uller

Vilken pool ska man välja?
« skrivet: maj 27, 2010, 21:59:22:22 »
Vi ligger i poolplaner.
Våra funderingar är Folkpool garden octavia 3,6x5,1
Poolhusets 3x5 brutna hörn eller
poolkungen åttaformad 3,5 x 5,4

Någon somhar tips vilken av dessa som är bäst. Som det ingår mest för pengarna.
Vi har fått offert från de 2 första och väntar på offert från poolkungen.

Värmepump och trappa är något som vi ska ha som tillval.

Är helt nybörjare när det gäller dessa frågor så alla tips och ider mottages med glädje

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2010, 22:26:07:07 »
Hej o välkommen.  :)

Jämför offerterna o se vad paketen innehåller, vad du får för pengarna.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2010, 09:57:19:19 »
Jämför paketen, för oss som är poolnybörjare så se de likvärdiga ut.
Skilljer inte massor i pris heller. Vi har även fått offert på montage och även där inga stora skillnader.

Vi ska bygga i en sluttning så en del av poolen (kortsida) blir inte helt nedgrävd. Bara delvis.

Någon med erfarenheter av någon av dessa pooler?

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2010, 11:45:15:15 »
Hej,
kolla Rubinpool också tycker jag. För mig stod det mellan Poolkungen och Rubinpool 3,5x5,4x1,5 Åtta. Valet föll på Rubinpool till slut eftersom de gav mycket bättre pris på hela "paketet", pool+Värmepump+Zabra pooltak. Jämförbart mellan Rubinpool och Poolkungen erbjöd de i princip samma saker och garantier...

Just åttan har ju fördelen att den är "självbärande" vilket underlättar något vid montering (om ni ska göra det själv).

Kan ju också passa på att rekommendera att gjuta botten (oavsett val av pool)... Jag valde stenmjöl men med facit i hand skulle jag nog välja att gjuta även om det blir någon tusenlapp dyrare...

Vad som är bäst går inte att svara på, alla val är ju individuella och man måste skapa sin egen bild av vad man vill ha och hur. Ring och prata med leverantörerna du funderar på också och skapa dig en "känsla" av dem. Du kommer att ha mycket kontakt med dem... :o


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2010, 13:32:25:25 »
Gjuta en platta är inte aktuellt. Blir för mycket pengar för vår budget. Vi lägger pengarna på tappan och VP istället.


Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2010, 16:48:19:19 »
Här är vad som ingår i de olika paketen:
Poolkungen:Poolstomme åtta 3,5x5,4 inkl liner, brädavlopp 2st, renigsverk saphir 75, stege, filtersand, bottenmatta, startpaket städ/kemi, anslutningspaket, lampa 2 st, poolöverdrag, upprullning,värmepump Eco heat 6,8 kw, bypass värmepump. (tyligen kan jag inte ha trappa i denna storlek måste gå upp en isåfall) Den större varianten med större reningsverk 110, större värmepump 9,2 kw och trappa blir 20000 kr mer.

Folkpool: Gardenpool 3,6x5,1, cellplast, bottenmatta, liner, furusarg, sandfilter powerline 35 inkl sand, polytenrör, anslutningspaket för as 1 värmare, värmepump powerline 60 6 kw, bypass universal, lejdare sargmotage, standard överdrag, upprullning, kemi och poolvårdpaket, trappa.

Vi har tagit in offert för montering från båda och där skiljer sig pricet inget. Det ända är om vi vill att de ska återfylla runt poolen från poolkungen då blir det 10000 kr till.

För mig som är nybörjare siljer det inte mycket men ni som har erfarenhet vad säger ni?

Poolkungens pool ska återfyllas med gjutsand och cement, foolkpools med singel. Skillnader i pris om det är några?

Massor med frågor nu innan vi betämmer oss.

Utloggad Highlander

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2010, 19:21:38:38 »
Hej!
Får man fråga vad Folkpool tog för montering?

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2010, 19:52:29:29 »
Både Folkpool och Poolkungen tar 20000 för motering. Dock tillkommer 10000 från poolkungen om vi inte vill återfylla själv

Utloggad Highlander

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2010, 20:16:01:01 »
Ok, tack för svaret!
Vad ingår då i montering? Är det "bara" själva uppförandet av skivor och liner eller är det med diverse dragning av slangar och el också? Har hört ganska olika summor för vad elektriker viljat ha för att dra diverse kablar....

Vi har väl ungefär samma bryderier som ni. Väljer just nu mellan Rubins 8:a eller Folkpool octavia. Har dock varken kunskap eller fr a tid att göra något annat än att göra trädäcket när allt är ikopplat och klart 8) Rubinpools priser är helt klart lockande men ska väl ställas mot Folkpools långa erfarenhet. Har dock hört en hel del negativt om Folkpool i Järna, fast det har kanske mer med personal och lokala entrepenörer än med produkterna.

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #9 skrivet: maj 28, 2010, 20:24:29:29 »
som jag förstått så monterar de upp pool. Sedan ingår inte elarbeten och matrial. Röranslutning på primärledning ingår inte heller.

Vi ska bestämma oss för vilken poo det blir och sedan kolla upp priser på markarbete, och el. Får se hur mycket som tillkommer. Någon som har en ungefärlig uppfattning?

Utloggad Steffe

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #10 skrivet: maj 28, 2010, 21:29:12:12 »
I och med att du inte skall koppla in dig på någon värmeväxlare så är ingen anslutning till primärsida aktuell alls.

Utloggad rsjowa

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #11 skrivet: maj 28, 2010, 22:32:49:49 »
Som nån var inne på, risk för att ni kommer ha en del att göra med din poolmontör framledes, därför rekommenderar jag att även ta med i avvägningen din magkänsla för återförsäljaren/montören. Vad för förtroende ger han? Kommer han komma och hjälpa er om det strular med nåt? Läckage? Trasig lampa osv? Garanti? Servicekänsla? Du ska kunna fråga vilken fråga som helst som rör pool och dom bör ta sig tid att förklara. Visa hur kemi, mätning, inställning, vinterstängning, våruppstart funkar.

Sånt är lika viktigt som pris och kvalitet på produkter i mina ögon.  8)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #12 skrivet: maj 29, 2010, 08:10:32:32 »
Förutsätter du väljer bort poolen utan trappa.

Relationen med poolsäljaren/montören superviktig

räkna med 50000 för grävjobbet inkl sand o grus

5000 för el

50-100.000 för platsen runt poolen

Dränering, ev sprängning kan om man har otur dra iväg kostnaderna rejält ytterligare.


Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #13 skrivet: maj 29, 2010, 10:23:57:57 »
Roligt att höra att ännu en går i pooltankar !

Jag vill hänvisa till denna tråden:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5499.10

Och med det vill jag säga att en 8:a pool är inteav samma kvalité som i ditt fall en folkpool gardenpool som har en betydligt tåligare stomme.

Sedan ett spontan tipps vad det gäller 8:an kolla runt på pris, dessa kan du få till väldigt förmånliga priser.

// Jonas

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #14 skrivet: maj 29, 2010, 10:58:59:59 »
Viktigt att kolla upp vad som krävs för monteringen angående fyllning av vatten. Jag ringde runt lite och de flesta krävde då att man ordnar med fyllning från "vattenbil"... Någon här i området tipsade om att brandkåren (frivilliga) kan ställa upp ibland...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #15 skrivet: maj 29, 2010, 12:29:48:48 »
Den bästa känslan av säljaren har vi fått från Folkpool. De har hitills svart på våra frågor som vi haft, var snabba med att ge oss en offert. Det ingår en allriskförsäkring 1 år då vi anlitar dem till montage.
De sa även att de kommer hem för att hjälpa oss välja bästa platsen för poolen.

Poolhuset är de som verkade minst ntresserade av att sälja en pool. Knappt de kunde tänka sig att tala med oss i butiken. Poolkungen har jag bara talat med via telefon, svårt att få en ordentligt känsla där. Dock var de snabba med att svara på tillägsmail som jag skickade dem.

Ska kolla upp vad som gäller angående fyllning av poolen. Tog för givet att det gick från vanliga kommunala vattnet.

Sprängning vet jag att det inte behövs. VÅr tomt är redan uppfylld med flera meter sand där vi ska lägga poolen (höjt tomten vid husbygget). Dränering borde räcka med vanlig dräneringslang, tomten ligger mycket över grundvattennivån.

50000 för grävning låter mycket, men vi ska ta in offerter i veckan. El har vi en kopis som är elektiker som borde kunna hjälpa med den biten. Sedan har vi resten av allt runt pool, men det blir ett vanligt träddäck. Den biten får vi ta tag i när poolen väl är på plats.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #16 skrivet: maj 29, 2010, 12:43:18:18 »
Valde själv folkpool tack vare ett proffsigt bemötande, upplägg och support.

Grävning, dränering, paddning, makadam, sand, bortforsling kostar...tyvärr.

Det finns ingen lag på att man ska ha tankbil (som inte är helt lätt o skaffa) Anledningen är att inte grävaren vill stå o vänta 8h sedan fylla upp, vänta 8h fylla upp osv. Likadant för montörerna som kanske snabbt vill få i vatten, justera liner, fylla upp, justera, montera belysning, breddavlopp, inlopp etc oosv osv.

Har man flexibla montörer och grävare som bor nära så brukar det inte vara problem med att fylla med vanlig slang. (dvs att du inte har egen brunn... då kan det ta ganska lång tid o fylla

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #17 skrivet: maj 29, 2010, 13:02:23:23 »
Det vi behöver hjälp med när det gäller montage är lite urgrävning. Ingen bortforsling av shaktmassor, stor tomt och vi kan andvända dem för att förlänga en slänt brevid poolen.

Bor brevid en grusgrop som har bra priser på matrial. Inga långa transporter för lastbil som kommer med grus.

Men vi får se när vi får in lite priser vad som gäller.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #18 skrivet: maj 29, 2010, 14:34:22:22 »
Det är klart du FÅR fylla med kommunalt vatten men som någon nämnde ovan så kan inte montörerna vänta på fyllning via trädgårdsslang e.dyl.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Olof

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #19 skrivet: maj 29, 2010, 17:21:26:26 »
Ser att ni snackar priser som inte känns bra för plånboken. Kolla in länken http://www.pette.se . Är uppe i 30700 kronor och räknar med ytterligare 2000 kronor...... inkl. solvärme...
« Senast ändrad: maj 29, 2010, 17:27:10:10 av Olof »

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #20 skrivet: maj 30, 2010, 01:24:50:50 »
Ser att ni snackar priser som inte känns bra för plånboken. Kolla in länken http://www.pette.se . Är uppe i 30700 kronor och räknar med ytterligare 2000 kronor...... inkl. solvärme...

Ska jag vara ärlig tycker jag det var lite dyrt. Kan man avstå från alla fördelar med en riktig markpool så är det väl bättre att satsa på en lätt nedgrävd ovanmarkare som man bygger in i ett trädäck.

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #21 skrivet: maj 30, 2010, 10:42:41:41 »
Vi funderar lite på placeringen av Gardenpoolen om vi flyttar tillbaks den lite längre ner i sländen så blir det inte mycket till urgrävning utan mer avskrapning av gräs och rötter. Sedan fylla upp med singel och markvibrera.

Det kanske skulle spara lite kostnader på markarbetet, då det inte tar samma tid. Sedan behöver vi inte fylla upp runt heller.

Ska boka ett hembesök från folkpool och diskutera med dem.

Har en bekant som föreslog att vi skulle hyra en minigrävare och göra markjobbet självngena. Är dock rädd att det inte skulle bli bra. Har ingen erfarenhet av den biten alls.

Utloggad mikaelaojimmy

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #22 skrivet: maj 30, 2010, 17:39:28:28 »
Då vill jag rekommendera Folkpool i Arninge. Vi köpte där och är mycket nöjda. Tycker att hembesöket var mycket givande. Se till att prata med butikschefen så är jag säker på att ni blir nöjda. Lycka till.

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #23 skrivet: maj 31, 2010, 19:47:20:20 »
Vi ska ringa folkpool imorgon och be dem komma hem på ett hembesök. Vi har dessutom kontaktat ett par markentreprenörer och de ska komma och titta och ge en offert.

Vi får väl hoppas att vi kanske kan ha fått en pool innan sommaren är slut, men det beror nog på trycket som säkert är högt nu.


Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #24 skrivet: juni 01, 2010, 20:03:14:14 »
Har nästan helt bestämt oss för folkpool. Har bokat ett hembesök på torsdag då de kommer hem och kollar och ger sina tips.

Har även pratat med grävare, hittat en som sa att han föredrog att arbeta på ett löpande pris = där vi betalar för arbetade timmar. hans erfarenhet var att det blev billigare för kunden. Kan det stämma? Eller är det bättre att be om ett fast pris?

Utloggad rsjowa

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #25 skrivet: juni 01, 2010, 21:13:55:55 »
Har nästan helt bestämt oss för folkpool. Har bokat ett hembesök på torsdag då de kommer hem och kollar och ger sina tips.

Har även pratat med grävare, hittat en som sa att han föredrog att arbeta på ett löpande pris = där vi betalar för arbetade timmar. hans erfarenhet var att det blev billigare för kunden. Kan det stämma? Eller är det bättre att be om ett fast pris?

I normalfall med vettigt folk man jobbar med blir det väl billigare tror jag. Jag lämnar själv ogärna fast pris, pga att man måste lägga på så mycket för ev strul som kan uppstå. Lättare att köra löpande.

Har även anlitat löpande med folk jag kontrakterat till tex grävning, har alltid funkat bra, och blivit billigare än jag kalkylerat med, dock är du fundersam så kan du ju be grävare om nån sorts uppskattning, eller rapportera hur många timmar han jobbat.

(fördelen med fast pris är förstås att man garanterat vet kostnaden, även om den blir hög  ;)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #26 skrivet: juni 01, 2010, 21:58:43:43 »
Ska be honom göra en uppskattning av priset när han kommer. Han skulle göra en uppskattning av hur lång tid det kan tänkas ta.
Lopande pris kanske är det bästa

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #27 skrivet: juni 03, 2010, 14:22:33:33 »
Nu har vi bestämt oss. Det blir en Gardenpool från folkpool med trappa. men den kommer att bli nedgrävd till hälften. Den biten som ligger i slänten blir ovanmark.

Trodde att det skulle ta lång tid att få pool och om vi hade tur att vi skulle hinna bada någon vecka. men idag när säljaren var här på hembesök så sa han att leveranstid var ca 2 veckor och han trodde att vi skulle kunna ha en badklar pool veckan efter midsommar. Allt hänger alltså på när grävaren kan göra markarbetet.

Grävaren kommer hit ikävll för att titta. Hoppas han kan komma och göra markjobbet snabbt.

Hurra snart har vi pool!

Utloggad Fia

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #28 skrivet: juni 03, 2010, 19:13:22:22 »
Grattis!!  O0
Känns härligt kan jag tänka mig!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #29 skrivet: juni 03, 2010, 21:02:34:34 »
Det känns underbart, nu är det bara att titta på och införskaffa matrial till altanen. Men den får byggas under semetern. Inte mycket till vila tror jag. men lite bad ska nog hinnas med mellan skruvandet

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #30 skrivet: juni 03, 2010, 21:04:53:53 »
En fråga som kan verka okunnig. Men var är bästa placeringen av filter och pump. Vi hade tanke på att sätta detta 10 meter bort i ett föråd. Men är det bättre att placera under vattennivån?

Utloggad uller

SV: Vilken pool ska man välja?
« Svar #31 skrivet: juli 02, 2010, 16:22:30:30 »
Nu ärpoolbygget igång. Grävningen klar förutom packningen av mursanden.
I onsdags var de här och reste stommen till poolen och på måndag kommer de och monterar trappan.
Får se när poolen är klar, snart hoppas jag med tanke på värmen som vi fått

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag