CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: pH-kamp  (läst 5104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

pH-kamp
« skrivet: juli 10, 2011, 18:05:50:50 »
Har just fått igång vår pool på landet (se byggtråd "Pool södra Öland") och håller nu på att försöka få ordning på vattenvärdena. Min ambition är att få ner pH till 7.1 eller något liknande innan jag sparkar igång klorinatorn. Men det verkar vara stört omöjligt att komma ner till ett pH på denna nivå. Poolen är fylld med kommunalt vatten (från Grönhögen) och detta ska enligt uppgift inte vara speciellt hårt. Tvivlar nu om denna uppgift stämmer.

Jag har i omgångar pytsat i 30% saltsyra. Totalt 10 liter på ett par dagar och pH ligger fortfarande på 7.6! Vet inte om jag kan fortsätta och bara vräka i saltsyra på det här sättet. Poolen rymmer ca 45m3 och tempen ligger på 28grader.

Jag misstänker att alkaniteten är väldigt hög och att jag därmed har svårt att få ner pH. Tyvärr kan jag inte mäta alkaniteten så det är en ren gissning.

Jag tar tacksamt emot alla tips för att vinna denna "pH-kamp"!
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2011, 18:40:40:40 »
Jag kan inte bidra med någon kunskap utan måste bara få  komma med en fråga; Undrar nyfiket varför du vill ha ner ditt PH, jag trodde att allt mellan 7,2-7,6 var helt normalt?
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2011, 19:44:08:08 »
Tio liter saltsyra är ruskigt mycket.

Du behöver verkligen skaffa dig pålitlig mätutrustning som även nätets alkaniteten.

Vad mäter du med idag? Kan vara så att du ligger så surt att mätutrustningen får fnatt

Utloggad bengtner

SV: pH-kamp
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2011, 21:25:18:18 »
Jag mäter med stickor. Trodde inte att de skulle vara helt värdelösa, men jag börjar undra... Får nog kicka igång klorinatorn. Den har en pH-probe och se vad den säger.

Anledningen till att jag vill komma ner i pH initialt är helt enkelt installationsanvisningen för klorinatorn. Den säger att jag ska starta med pH under 7 och sedan låta det stiga mot önskat värde mellan 7.2-7.4.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2011, 23:45:17:17 »
Jag mäter med stickor. Trodde inte att de skulle vara helt värdelösa, men jag börjar undra... Får nog kicka igång klorinatorn. Den har en pH-probe och se vad den säger.

Anledningen till att jag vill komma ner i pH initialt är helt enkelt installationsanvisningen för klorinatorn. Den säger att jag ska starta med pH under 7 och sedan låta det stiga mot önskat värde mellan 7.2-7.4.

Mät innan du drar igång din klorinator.

När jag jobbade med saltsyra för att sänka alkaniteten så brukade 0,5l sänka ph med 0,4. Har du vräkt i 10l så måste du ha ett ph runt 1 om du inte hade haft i 10kg kausiksoda innan du körde igång.

Utloggad bengtner

SV: pH-kamp
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2011, 12:53:40:40 »
Det här är skumt. Testade med en av mina stickor i ett dricksglas vatten som jag pressade lite citron i. Den blev väldigt gul och indikerade pH under 6.8. Stickorna verkar fungera alltså.  En sticka i poolen visar på 7.6 fortfarande. Efter 10l syra....

Nu har jag skickat in frugan till Kalmar för att köpa andra stickor från Folkpool och se vad dessa säger.

8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad bengtner

SV: pH-kamp
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2011, 21:59:10:10 »
Stickorna från Folkpool har anlänt, och döm om min förvåning; De flesta värdena är OK utom för total alkanitet och pH. Alkaniteten ligger på ca 200 och pH mellan 7.8 och 8. Detta med 10l saltsyra i tanken!

Alkaniteten är hög och därmed "biter" inte saltsyran än på ett tag. Jag antar att jag får fortsätta att pytsa i mer syra och se om jag kan få ner värdena.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad jkrassman

SV: pH-kamp
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2011, 23:55:18:18 »
Stickorna från Folkpool har anlänt, och döm om min förvåning; De flesta värdena är OK utom för total alkanitet och pH. Alkaniteten ligger på ca 200 och pH mellan 7.8 och 8. Detta med 10l saltsyra i tanken!

Alkaniteten är hög och därmed "biter" inte saltsyran än på ett tag. Jag antar att jag får fortsätta att pytsa i mer syra och se om jag kan få ner värdena.


Samma sak för mig, nytt vatten och skyhögt alka från start. Är nu nere på 170 i Alka och får väl tippa i 2-3 liter 30% saltsyra igen....Känns ju halvlustigt att bada i saltsyra fast vi pratar nog om promille eller mindre ;)

Jocke

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #8 skrivet: juli 12, 2011, 00:27:57:57 »
Hög alkanitet är inte roligt att brottas med. Jag hoppas ni följer råden i den numera klistrade sänka alkanitetstråden samt se till att pumpen går dygnet runt.

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #9 skrivet: juli 17, 2011, 12:12:36:36 »
Sist jag bytte vattnet helt i min 23 kubiks pool gick det åt 6kg ph- och 3 liter salt syra så 10 liter salt syra i en 45kubiks pool är i mina ögon inte konstigt.
Utgångs läget var ph 8,4 och en alkalinitet på över 240.

I vinter stod den halv full med vatten så jag öste i en massa snö från drivorna när våren kom och fyllde upp med kran vatten och facit blev endast 1 liter salt syra gick åt.

Regn och snö har lågt ph och mycket låg alkalinitet.
Har allvarliga funderingar på att samla upp regn vatten och använda som ph -
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad bengtner

SV: pH-kamp
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2011, 22:07:24:24 »
Är inne på mindre 3:e 5l-dunk med 30% saltsyra. Värdena går åt rätt håll. Är nere på pH 7.6 och alkanitet på ca 150 just nu. Får se om det räcker med denna dunk, eller om jag måste besöka färgaffären igen....
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH-kamp
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2011, 23:33:16:16 »
Var försiktig nu på slutet för det går väldigt fort när alkaliniteten inte orkar buffra ph värdet mer.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag